Hønemor Posted June 10, 2007 Report Posted June 10, 2007 Hønene mine blir helt koko hvis de får tak i fluer! Kyllingene også - de sloss så busta fyker over selv de minste daue fluer som jeg dropper ned i buret deres. Så jeg vurderer faktisk å kjøpe en sånn elektrisk insektfelle som dreper insektene med støt. Må da være kjekt å ha hengende i hønsegården...? Gratis fôr, ikke sant?De har en sånn insektfelle på Biltema, forresten...
kris91 Posted June 10, 2007 Report Posted June 10, 2007 Kyllingene mine er også fryktelig glad når de får tak i fluene De hopper opp etter veggene hvor fluene er for å være første mann til mølla (eller skal vi si flua??) Det er morsomt å se på dem
Budeias verden Posted June 11, 2007 Report Posted June 11, 2007 Jeg har en sånn "flyefanger" i fjøset som tømmes til hønenes store fornøyelse. Den var jo en litt dyr utgave da. Kjøpte den da jeg flyttet hit for jeg syntes så synd på kuene..Stor ting, kostet 5 lapper!!!! Helt sjukt, men hønene får masse fluer ofte!!!Funker den på biltema skikkelig? Eller er det en sånn Europris møkk?
Hønemor Posted June 12, 2007 Author Report Posted June 12, 2007 Jeg har ikke kjøpt den på Biltema ennå, men den ligner litt på den sorten som "alle" amerikanere har hengende ute på porch'en. Den gjør nok ikke særlig innhugg i fluebestanden i et fjøs, men til husbruk er den kanskje grei nok. Jeg for min del har foreløpig ikke kommet lenger enn til sånne limpapirstrimler som fluene setter seg fast på. Men det er nok ikke akkurat løsningen her hos meg, hvor alle dører og vinduer står kålåpne nå for tida.Så neste gang jeg er innover til Oslo, skal jeg svippe innom Biltema og raske med meg en sånn uv-dings!
kris91 Posted June 12, 2007 Report Posted June 12, 2007 Jeg for min del har foreløpig ikke kommet lenger enn til sånne limpapirstrimler som fluene setter seg fast på. Men det er nok ikke akkurat løsningen her hos meg, hvor alle dører og vinduer står kålåpne nå for tida.Vi har også noen plaststrimler hvor fluene setter seg fast i limet. Jeg har ikke forsøkt enda, men om jeg skulle få til å slite løs noen fluer fra strimlene, hadde det da vært aktuelt å gi dem til kyllingene og de andre fuglene? Eller kan det hende det sitter igjen lim på fluene som ikke er bra for en fuglemage?
Hønemor Posted June 12, 2007 Author Report Posted June 12, 2007 Jeg har forsøkt å plukke løs fluene med pinsett (herrejemini, hva vi gjør for kyllingene våre!!), men det var bare de som satt fast etter vingene som jeg turte å gi til kyllingene. Vingene satt så hardt i klisteret at resten av flua løsnet, så da ble det ikke noe lim på selve flua. Jeg tror neppe limet er skadelig, men det er ekstremt klissete og seigt. Neppe no' bra for små nebb.
andemor Posted June 12, 2007 Report Posted June 12, 2007 Tror nok at jeg ville latt kyllingene fange fluene sine selv!! Da får de masse trim, samtidig som de lærer seg å finne mat selv når de går ute.
kris91 Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Tror nok at jeg ville latt kyllingene fange fluene sine selv!! Da får de masse trim, samtidig som de lærer seg å finne mat selv når de går ute.Ja, det er kanskje best. Men akkurat nå er det ikke så mye fluer rundt om kring i fjøsen... Men av og til kommer det noen, og da er det morsomt å se på de jaktende kyllingene Men går det greit å gi litt kjøttrester til kyllingene som er 5 uker gammel? Eller bør jeg vente litt..?
andemor Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Tror nok at jeg ville latt kyllingene fange fluene sine selv!! Da får de masse trim, samtidig som de lærer seg å finne mat selv når de går ute.Ja, det er kanskje best. Men akkurat nå er det ikke så mye fluer rundt om kring i fjøsen... Men av og til kommer det noen, og da er det morsomt å se på de jaktende fluene! Men går det greit å gi litt kjøttrester til kyllingene som er 5 uker gammel? Eller bør jeg vente litt..?Har ikke så mye erfaring med å gi kyllinger kjøtt, men jeg vil tro at du godt kan la de få litt å kose seg med. Kanskje lurt å gi de bare litt i begynnelsen for å se at magene tåler det! Og husk at kjøttet ikke må være saltet eller krydret for det tåler de ikke!
Hønemor Posted June 13, 2007 Author Report Posted June 13, 2007 Mine kyllinger har fått oppmalt hundefôr (et rent kjøttbasert, rått fôr) fra de var én uke gamle. Det har ikke ført til noen problemer. Men fôret inneholder selvfølgelig ikke salt eller krydder. Kyllingene elsker kjøttfôret, og blir helt som gale når jeg serverer det.Jeg prøvde forøvrig å gi kokt fisk til hønsene og kyllingene i hønsegården, og det var også veldig poppis. Jeg kokte fisken i vann uten salt, og serverte fiskestykkene når de var blitt kalde. Men jeg kunne sikkert ha servert fisken rå også.
kris91 Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Tror nok at jeg ville latt kyllingene fange fluene sine selv!! Da får de masse trim, samtidig som de lærer seg å finne mat selv når de går ute.Ja, det er kanskje best. Men akkurat nå er det ikke så mye fluer rundt om kring i fjøsen... Men av og til kommer det noen, og da er det morsomt å se på de jaktende fluene! Men går det greit å gi litt kjøttrester til kyllingene som er 5 uker gammel? Eller bør jeg vente litt..?Har ikke så mye erfaring med å gi kyllinger kjøtt, men jeg vil tro at du godt kan la de få litt å kose seg med. Kanskje lurt å gi de bare litt i begynnelsen for å se at magene tåler det! Og husk at kjøttet ikke må være saltet eller krydret for det tåler de ikke!
Pål sine høner Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Tror ikke det er noen god idè å gi rå fisk till hønene. Det er nemlig parasitter(kveis) i stort sett all fisk. De er lette å se som små rundinger på leveren, men de finnes i selve fisken også. Og det er noen typer som er vanselig å se. Det er derfor man sier at all fisk som skal serveres som SUSHI(skrives det sånn?) skal ha vært dypfryst først. Men selv ikke det garanterer at alle parasitter er døde. Vet ikke hvor skadelig de evt er for høner, men mennesker kan bli alvorlig syke. Det er tilfeller hvor mennesker har blitt operert for mulig kreft i magen, og man har funnet bylller med ...mark....æsj...
Hønemor Posted June 14, 2007 Author Report Posted June 14, 2007 Takk for svar Går det greit å gi rått kjøtt, eller er det fint om det er kokt først uten krydder og salt? Tusen takk for at dere gir meg tips Rått kjøtt kan du gi med rimelig trygghet, så lenge det er kjøpt i butikk eller hos slakteren. Usaltet kjøttdeig burde være en finfin variant. Det er nam for nebbet!
kris91 Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 Takk for svar Går det greit å gi rått kjøtt, eller er det fint om det er kokt først uten krydder og salt? Tusen takk for at dere gir meg tips Rått kjøtt kan du gi med rimelig trygghet, så lenge det er kjøpt i butikk eller hos slakteren. Usaltet kjøttdeig burde være en finfin variant. Det er nam for nebbet!Takk for mattipset
kris91 Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 Tror ikke det er noen god idè å gi rå fisk till hønene. Det er nemlig parasitter(kveis) i stort sett all fisk. De er lette å se som små rundinger på leveren, men de finnes i selve fisken også. Og det er noen typer som er vanselig å se. Det er derfor man sier at all fisk som skal serveres som SUSHI(skrives det sånn?) skal ha vært dypfryst først. Men selv ikke det garanterer at alle parasitter er døde. Vet ikke hvor skadelig de evt er for høner, men mennesker kan bli alvorlig syke. Det er tilfeller hvor mennesker har blitt operert for mulig kreft i magen, og man har funnet bylller med ...mark....æsj...Huff og huff... Er det vanlig fisk som kan inneholde dette..? Trodde ikke det skulle være noe veldig alvorlig med fisk generelt, og trodde ikke at folk kunne få kreft av det...
Pål sine høner Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 Nei Kristine, de TRODDE det var kreft.... Fisk er sunt, ingen tvil om det. Godt er det også... Men stort sett all fisk inneholder kveis. Som regel sitter de i buken på fisken. Derfor spiser mange her nordpå ikke den delen av fisken.. Jeg gjør det aldri. Noen typer kveis som f.eks hvalkveis, er ikke så lett å se i fiskekjøttet. Under filetering av fisk blir dette tatt bort, stort sett. Dette er stort sett en ufarlig parasitt som jo dør under frysing og selvfølgelig koking/steking. ET FESK, SÅ HOLDE DU DÆ FRESK!!!!
kris91 Posted June 16, 2007 Report Posted June 16, 2007 Nei Kristine, de TRODDE det var kreft.... Fisk er sunt, ingen tvil om det. Godt er det også... Men stort sett all fisk inneholder kveis. Som regel sitter de i buken på fisken. Derfor spiser mange her nordpå ikke den delen av fisken.. Jeg gjør det aldri. Noen typer kveis som f.eks hvalkveis, er ikke så lett å se i fiskekjøttet. Under filetering av fisk blir dette tatt bort, stort sett. Dette er stort sett en ufarlig parasitt som jo dør under frysing og selvfølgelig koking/steking. ET FESK, SÅ HOLDE DU DÆ FRESK!!!!Det var bra å høre at det ikke var noe farlig :D
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.