Jump to content

Araucana kyllinger utseende?

Echo
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått meg noen rugeegg som nå har klekket. Det gikk ikke så veldig bra men jeg har fått 5 kyllinger som er veldig like pluss en maran kylling. Jeg skulle ha fått isbar og araucana egg. Men i og med at kyllingene er så like så mistenker jeg at det er bare en av rasene som har klekket. Jeg vet ikke helt hvilken? Jeg håper og tror at det er isbar som har klekket i så fall. Disse skulle være blå på farge. Når det gjelder araucana så kunne de bli sorte eller viltfarget. Sort er det i hvertfall ikke og viltfarget vet jeg ikke hvordan ser ut som kyllinger.

Det jeg lurer på er hvordan araucanane ser ut som små? Ser de annerledes ut helt fra starten, tenker på rumpa? Skal de ha sånne fjærtuster i fjeset?

Tror de skal bli blå, da de er i litt forskjellige "grå" nyanser, men jeg greier jo å innbille meg at de kanskje er litt "korte" i rumpa. Men den maran kyllingen som tilslutt kom har jo ikke akkurat så veldig større rumpe, men den er litt pjusk.

Jeg har hatt både isbar, maran og araucanakyllinger, og syntes ikke det var problem å se hvem som var araucana. Min manglet hale, og hadde i tillegg et lite"løvetannfrø" stikkende ut på den ene siden av hodet :)

Men har du ikke eggeskallene da, der bør du vel kunne skille de...

Manglet hale? Er ikke vant til kyllinger med hale, he-he. Det er jo bare en forholdsvis rund fjærball. På maran kyllingen tror jeg at jeg skjønner hva du mener, men den har veldig lite dun så det er litt vanskelig å sammenligne. Ingen fjærtuster i fjeset på noen så langt jeg kan se. Disse eggene var så like at selger ikke visste hva som var hva. I tillegg har jeg kassert en del egg underveis som ikke var befruktet. Skal rumpa være litt flat bak da? De vil vel forandre seg fort så jeg ser det vel etterhvert, men jeg lurer noen så skrekkelig! Størrelsen på maran og de andre kyllingene er lik. Burde ikke araucana være litt mindre?

Det var jo litt usikkert hva slags egg jeg fikk når jeg kom og hentet. Alle lå i samme bakk og var ikke merket og selger visste ikke hva som var hva. Jeg syns egentlig at alle eggene var relativt lyse, men det var jo litt ujevn størrelse og fasong på dem.

Som sagt så er halvparten av eggene kassert og alle eggene som var befruktet av disse eggene har klekket og skallene er relativt ødelagte til å få sett noe særlig. Det var litt trist at det bare ble en maran kylling, det var tre befruktede egg til hvor kyllingene ikke klarte å få hull på skallet. Har vel hørt at maran egg er litt vanskelig å klekke. Håper det blir en hane for jeg hadde tenkt å spare en maran hane og en isbar hane. Har ingen hane fra før og hadde ikke tenkt meg araucana hane pga den rumpa. Syns det er flott med lange halefjær :grin: . Så nå får jeg vel bare vente å se. Skulle gjerne hatt kloa i noen flere maran kyllinger.

Eg har ruga ut ein araucanakylling med stjert.... litt snodig, men ho som eg fikk egga av sa at eine høna hadde gen for stjert, og ho visste ikkje kva for ei... Og ho eg fikk dei av har berre araucana, så det må vere den rasen...

Mine kyllingar såg slik ut som små:

post-1339-0-20417800-1314448892_thumb.jp post-1339-0-90378400-1314449026_thumb.jp Dei to nærmaste er araucana

Her er ho litt større, (den 2. kyllingen døde desverre)

post-1339-0-99733100-1314449082_thumb.jp

Jammen da er jeg tilbake på skratsj :grin: . Dersom jeg får araucana med stjert så er det egentlig helt supert for det er de engelske jeg i utgangspunktet har lyst på!

Jeg får rett og slett bare vente å se da :azn:

Takk for svar og bilder :egg:

• 2 months later...

hvordan går det med kyllingene?

Ser at tråden her at du skrev om de i august Echo, så er en stund siden nå.

Så nå har du vel fått klarhet om det ble Isbar eller Araucana?

Jeg har Araucana unghøns som er snart fire måneder nå. Det er noen sorte og noen viltfargede..

De er alle haleløse, men har skjegg og litt øretufser. Noen er såkaldte cleanface - uten øretufser og skjegg.

Jeg har og en høne fra før som har hale, og er "cleanfaced" - i følge standarder for raser, så er det kun

de haleløse ( de uten siste virvelledd) som heter rettmessig Araucana. De andre med hale, som den høna jeg har

heter Easter egger.

Er veldig spent på hva dine kyllinger ble?