Gå til innhold

Brahmahanen skjelver


veronic

Anbefalte innlegg

Har en Brahmahane på tre og en halv mnd, han skjelver konstant. Ungene tror jo at han fryser, men det gjør han ikke. Er 24 grader ute idag. Syns han ligger mye også, men det er kanskje vanlig ? Er det noen som har opplevd dette eller kanskje har en ide om hva det kan være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Dyrlegen fant ikke noe galt med hanen min, men hun presiserte at hun egentlig ikke kunne noe særlig om fjerkre. Men i dag morgest når jeg kom i hønsehuset var det ene øyet til hanen veldig opphovnet. Ikke bare øyet, eller det er så opphovnet at hele hans høyre side av fjeset er kjempe stort i forhold til venstre side. Øyet er også fullt av puss, ser ikke øyet hans..hjelp !! Tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om sykdommer hos høns selv, men dette høres jo ut som en øyeinfeksjon (?). Til mennesker så gir vi jo kloramfenikol- dråper eller - salve. Kanskje dyrlegen kan skrive ut dette, eller tilsvarende til hanen din?

Øyeinfeksjoner kan jo komme i forbindelse med forkjølelse, og er jo i hvertfall hos mennesker smittsomt- så kanskje lurt å isolere hanen?

Du kan jo uansett forsøke å vaske forsiktig med saltvann, da blir det kanskje lettere å se øyet. En infeksjon på øyet kan jo også skyldes at det er et fremmedlegeme inni øyet, men i og med skjelvingen tyder det vel på at han har en infeksjon i kroppen som han trenger behandling for. Hvis infeksjonen skyldes bakterier kan det gies antibiotika. Dyrlegen må vel kunne ta en pussprøve fra øyet.

Lykke til! Håper det går bra med unghanen din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vere IBV, virusinfeksjon i bihulene. I så fall det ein antibiotika kur til. Vert ganske oppgitt over at dyrlegar tek så lett på ting. Kanskje du skal snakke med ein anna veterinær, dei har mulighet til å ringe veterinærinstituttet for råd om dei kan for lite.

Lunka kamille te har ein lindrande og antiseptisk virknig, drypp i auge 1-2 g daglig. Isolasjon er også viktig då dette smittar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis dette er et virus, så har ikke antibiotika effekt. Antibiotika virker kun mot bakterie- infeksjoner ( og soppinfeksjoner), men ikke mot virus- infeksjoner. Foreløpig finnes det ikke mange legemidler som kan bekjempe virus ( anti- virale midler). For å bekjempe virus er det mest vanlig å vaksinere, men dette gjør man jo som oftest i forkant av et utbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt samme erfaring i forhold til veterinærer- virker som om mange har liten erfaring med fjærfe! Spurte nylig en veterinær ved en smådyrklinikk ang. markkur til høns, og hun ble bare lattermild, for høns kunne hun ingenting om :D !!! Kanskje er det spesielle veterinærer man bør kontakte, men hvor finner man evnt info om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle være IB som Prisilla antyder så hjelper det ikke å isolere hanen , denne sykdommen er svært smittsom og vil bryte fort ut i flokken..noen av mange symtomer er , nysing ,hosting ,ralling vannfylte øyne( kan være noe opphovnet men da på grunn av bihulebetennelse ) utflod fra nesehulen ...Det nevnes ikke noe om sjelvinger hos fuglen . Mot IB finnes det ingen fullgod behandling og andre land vaksinerer mot denne sykdommen ( gjelder ikke Norge på grunn av uønskede bivirkninger etter vaksinering ). Utbrudd av IB vil gå relativt fort over og dødligheten er lav ,men dyra vil være smittefarlige i mange uker ..

Når det gjelder dyrleger så pleier dyrleger som jobber med / husdyr som regel være til stor hjelp.

Har selv hatt Brahma som hadde sjelvinger( shaky legs ) i beina å det begynte rundt den alderen ,men min dyrlege her kunne aldri gi meg noen svar på hva det kunne være , den vokste seinere enn mine andre brahmaer men levde et godt liv ..selv med sjelvingen i beina som aldri forsvant. Når det gjelder det hovne øyet så vil jeg tro at den kanskje har pådratt seg øyekatar ( forårsakes ofte av trekk , rusk og lign .) Kloraamfenicolsalve eller dråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt besøk av dyrlege igjen. En annen dyrlege enn sist. Hanen hoster ikke, nyser ikke eller noe sånt. Men hele øyehulen er blitt kjempestor. Dyrlegen mente at det var en svulst kanskje, som vokser innenifra og presser på øyet. Hun mente at han må avlives. Hun mente også at han hadde smerter. Hun konnstaterte at han var blind på øyet, og hun sa at det var lite reaksjon på det andre øyet..men han ser. Dette er veldig tragisk , syns jeg...jeg sa til henne at jeg ville vente til i morgen før vi eventuelt avliver han, dette også pga jeg vil snakke med barna.

Oppdaget også i morgest at den ene brahma høna mi hadde en byll på den ene foten, denne stakk dyrlegen hull på og renset. Men hun fikk ikke ut noe materie da hun stakk hull på den..er ikke det rart ? Hun er iallefall flyttet for seg selv og skal stå alene til såret er grodd der hun stakk hull. Gleder meg ikke til å prate med barna i kveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, eldste sønnen min på 12 tok ikke dette særlig bra. Har sittet og pløyet flere nettsider, kom over en kreftsykdom hos høns som heter Lymfoid leukos, noen som har hørt om dette ?..Og kan man se på en hane / høne om de har smerter. Dyrlegen mente jo at hanen min hadde smerter, men hvordan kan man egentlig se det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje for å virke kald og følelseslaus, men nødslakt er ein del av det ein må ta med når ein driv dyrehald. Eg likar det ikkje, men når eg ser at eit dyr ikkje har det godt og ein behandling berre vil påføre det meir smerter før det evt. blir frisk igjen, då ser eg det som beste løysinga å avlive. For born kan dette vere vanskeleg å forstå, men ein del ting må lærast på den harde måten og med tida vil dei forstå det. Har born sjølv og dei forstår det når eit dyr må avlivast p.g.a at det har vondt.

Om dyr har smerter kan vere vanskeleg å sjå, men ut frå det du beskriv vil eg tru at hanen ikkje har det godt og det kunne dyrlegen bekrefte i dette tilfellet. Trist, men eg trur eg ville ha avliva hanen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hønen døde selv igår, bare timer før en venninne skulle komme å avlive han. Jeg har hatt kontakt med veterinærinstituttet i Oslo de to siste dagene. En Bruce David der var veldig hjelpsom. Han så på bildene av hanen og mente det var mykoplasmose, noen som vet noe om det ? Den Brahma hønen min med en byll på foten, viser tegn på at hun ikke er i form. Hun har helt fine øyne, men virker litt pjusk og har nebbet åpent på innpust. Hun har fått en liten hevelse der kammen skal være og kammen er helt forandret. Nå hadde hun jo i utgangspunktet nesten ikke kam da. Hun ble født 17 mai. Bekymrer meg veldig at høna også virker syk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykoplasmose skyldes i hvertfall en bakterie. Den kan medføre luftveisinfeksjon og evnt også sekundære infeksjoner- dette kan jo også stemme med sykdomsbildet til hønen din! Hvis det er mykoplasmose, er det ihvertfall en teoretisk mulighet å behandle med antibiotika. Mykoplasmose er dessuten smittsomt. Du bør vel ta kontakt med veterinæren igjen, og spørre om de kan behandle hønsene dine!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt besøk av dyrlege i dag igjen. Hun undersøkte høna etter selv å ha snakket med veterinærinstituttet. Høna har nå fått antibiotika. Blir hun ikke bedre i løpet av tre døgn, så må hun avlives. De mistenker at hun har mareks disease , en type av den som gir svulster. Høna har en kul på foten, en i halsen. Hun begynner også å få en kul der kammen er. Dyrlegen så stor forskjell siden sist. Hun syns også det var interessant at hanen var denne hønas bror. Jeg håper på det beste, men forventer det verste, kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...