levimag Posted August 31, 2011 Report Share Posted August 31, 2011 hvilket for bruker dere til verpehøns ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andvor Posted August 31, 2011 Report Share Posted August 31, 2011 kormat egg 110.. bruker det til alle hønen mine. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
levimag Posted August 31, 2011 Author Report Share Posted August 31, 2011 okei, det er det jeg bruker å men kjekt å vite om noen bruker noe annet også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnerørvik Posted August 31, 2011 Report Share Posted August 31, 2011 Tuppen og skjellsand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zromerz Posted September 1, 2011 Report Share Posted September 1, 2011 Kromat egg 110, skjellsand og matrester Mais 1 gang i uken så alle hønene gleder seg til hvær fredag Vet at det er kalk i Kromat men føler ikke det er nok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rosette Posted September 1, 2011 Report Share Posted September 1, 2011 Jeg bruker Tuppen og skjellsand, har endel haner og har hørt det ikke er bra for de å få for mye kalk, så derfor falt valget på Tuppen og skjellsand til i tillegg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted September 1, 2011 Report Share Posted September 1, 2011 Eg brukar også Kromat egg 110, men tileggsforar med brød, frukt og grønt i tilegg til matrestar.Kromat egg 100 krev ikkje skjellsand som tilegg slik Tuppen gjer, men forar ein med vanlige matvarer i tilegg krevst det tilskudd av krostein. Dette fordi høns ikkje har tenner og må ha hjelp av stein til å male maten i kroa. Eg brukar (små) akvarietein, fordi hønsa får det dei treng av kalk og kalsiun i eggforet.Hanar kan spise kromat egg 110 utan problem etter sigande frå Felleskjøpet, kromat egg 100 er ein god del rimelegare enn Tuppen Dette med hanar og Kromat egg 100 er ei myte og er herved avkrefta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andvor Posted September 1, 2011 Report Share Posted September 1, 2011 ja, fekk vite det samme i klubben vår, at kromat 110 ikkje var bra for avl's haner. (for mye kalk) men ingen prøblemer her, dei får jo også brød og frukt ogslikt, boller og ryndstykker av og til så har ingen problemer med dette, her har altid kyllingene spist det og, men nå bruker eg kalkun 1. den lokale altmulig slikt stein, dyre mat og slike ting. bestilte rett fra fabrikken til fellsekjøpet. eg bruker det for det er mindre korn enn kromat 110 og ikkje så mykje kalk og annet som ei verpende høne treng ekstra av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walsvikjen Posted September 1, 2011 Report Share Posted September 1, 2011 Her får alle dyra kromat oppdrett 2. Grunnen til det er at eg har mange ender og ei gås som går fritt i lag med hønene. Ellers har dei fri tilgang på skjellsand og dei får mykje frukt, grønt og brød. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriola Posted September 1, 2011 Report Share Posted September 1, 2011 Her får alle sammen (høner og haner) kromat egg 110. De går mest fritt ute og i tillegg til det de finner av snadder selv, gir jeg dem mat rester fra kjøkkenet. Lager ganske ofte grøt til dem til frokost. Også får de noen kopper med flygefrø (til duer) i uka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mazza Posted September 1, 2011 Report Share Posted September 1, 2011 Kromat egg 110, skjellsand og matrester Mais 1 gang i uken så alle hønene gleder seg til hvær fredag Vet at det er kalk i Kromat men føler ikke det er nok Hvilke mais er det? Boksemais eller tørket eller ferske mailkolber? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mazza Posted September 1, 2011 Report Share Posted September 1, 2011 Har fått høre at man kan ta opp tang og tare fra fjæra å gi til hønene men er dette riktig? Er det noe stoffer i tangen som er godt for hønsene da? Har ikke prøvd det selv da det høres merkelig ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lhb Posted October 6, 2011 Report Share Posted October 6, 2011 jeg bruker kromat egg 110 og kromat strøkorn+ren havre og kromat oppdrett 2r til hønsa mine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miriam Posted October 7, 2011 Report Share Posted October 7, 2011 jeg forer med oppdrett 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
minibonden.blogg.no Posted October 8, 2011 Report Share Posted October 8, 2011 egg 110+ rester o.l her:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miloli Posted November 17, 2011 Report Share Posted November 17, 2011 Oppdrett 2, Kromat, Tuppen.... er det noen av disse som er økologiske? Eller i det minste ikke kraftfor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kentaage Posted November 19, 2011 Report Share Posted November 19, 2011 Forer med Kromat med sandskjell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morten silke Posted November 19, 2011 Report Share Posted November 19, 2011 Bruker egg 110. Og frø blanding og norgesfor sitt harmoni.pluss mat rester . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andvor Posted November 19, 2011 Report Share Posted November 19, 2011 Her går det i Egg 110 og brød til voksne høns.. og Kalkun 1 til Kyllinger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofa hanen Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Har fått høre at man kan ta opp tang og tare fra fjæra å gi til hønene men er dette riktig? Er det noe stoffer i tangen som er godt for hønsene da? Har ikke prøvd det selv da det høres merkelig uthhhmmmm dette høres spennende ut ! tang og tare ! Er det noen som har peiling på dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriola Posted November 26, 2011 Report Share Posted November 26, 2011 Jeg henter sand til mine fugler i fjæra, og noen ganger kommer det med litt rester av tang. Det er det første de ser etter når ny sand kommer i hus. Helt ville etter det! Også er det skjell, det liker de å gå rundt og knaske på. Men om det er sunt, eller hva det er godt for vet jeg ikke, men de elsker det hvert fall, og hadde det farlig for dem, hadde de ikke spist det. Det er min erfaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofa hanen Posted November 26, 2011 Report Share Posted November 26, 2011 så gøy ! Dette må eg prøve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts