Jump to content

hvilket for bruker dere ;) ?

levimag

Recommended Posts

Eg brukar også Kromat egg 110, men tileggsforar med brød, frukt og grønt i tilegg til matrestar.

Kromat egg 100 krev ikkje skjellsand som tilegg slik Tuppen gjer, men forar ein med vanlige matvarer i tilegg krevst det tilskudd av krostein. Dette fordi høns ikkje har tenner og må ha hjelp av stein til å male maten i kroa. Eg brukar (små) akvarietein, fordi hønsa får det dei treng av kalk og kalsiun i eggforet.

Hanar kan spise kromat egg 110 utan problem etter sigande frå Felleskjøpet, kromat egg 100 er ein god del rimelegare enn Tuppen :) Dette med hanar og Kromat egg 100 er ei myte og er herved avkrefta.

ja, fekk vite det samme i klubben vår, at kromat 110 ikkje var bra for avl's haner. (for mye kalk) men ingen prøblemer her, dei får jo også brød og frukt ogslikt, boller og ryndstykker av og til :D så har ingen problemer med dette, her har altid kyllingene spist det og, men nå bruker eg kalkun 1. den lokale altmulig slikt stein, dyre mat og slike ting. bestilte rett fra fabrikken til fellsekjøpet. eg bruker det for det er mindre korn enn kromat 110 og ikkje så mykje kalk og annet som ei verpende høne treng ekstra av.

• 1 month later...
  • 1 month later...

Har fått høre at man kan ta opp tang og tare fra fjæra å gi til hønene men er dette riktig? Er det noe stoffer i tangen som er godt for hønsene da? Har ikke prøvd det selv da det høres merkelig ut

hhhmmmm dette høres spennende ut ! tang og tare ! Er det noen som har peiling på dette.

Jeg henter sand til mine fugler i fjæra, og noen ganger kommer det med litt rester av tang. Det er det første de ser etter når ny sand kommer i hus. Helt ville etter det! Også er det skjell, det liker de å gå rundt og knaske på. :blush: Men om det er sunt, eller hva det er godt for vet jeg ikke, men de elsker det hvert fall, og hadde det farlig for dem, hadde de ikke spist det. Det er min erfaring. :wink: