Gå til innhold

Blanding av farger på renrasede høns


g freeman

Anbefalte innlegg

Dette innlegget er ikke skrevet for å kritisere hønseholdet til den enkelte eller bestemme hvordan andre gjør sine ting når de ønsker å ruge ut kyllinger.

Det er mer ett ønske om at de som er her inne kan komme med synspukter om hva de synes om blanding av farger av i utgangspunktet raserene høner med rene farger.

Jeg personlig er ikke noe glad i fargeblanding av renrasede høner, men for å motsi meg selv. Jeg er ikke i mot fargemix hvis det er gjenomtekt og ett bevist valg med hensyn til genetikk, her tenker jeg blodfornyelse og for eksempelvis for å få frem bedre farge i en rase, men dette kan jeg for lite om, men jeg regner med at dere forstår hva jeg mener. Det jeg ikke er så glad i er når man blander farger helt ukritisk, og kaller det renrasede høner.

Hvordan skal vi definere en renraset høne? Vil en høne være renraset hvis den er eks en Brahma men ikke i en ren farge? Eller er en Brama en renraset Brahma uansett hvilken rar, artig eller flotte farger den har, noen som har synspunkter?

Det er ikke så mange som driver med høner beklageligvis, derfor synes jeg det er viktig at de som har rene farger i en rase prøver å holde rene farger. Hvis vi skal prøve å holde en hvis standard på de rasene vi har så er hver enkelt av oss nødt til å tenke igjenom hvordan vi forvalter våre høner og haner. Synspunkter?

Når vi velger å kjøpe renrasede kyllinger i en farge vi liker, hvorfor skal vi blande dem med en anen farge?

Ville det ikke da være bedre å kjøpe en skikkelig hagemix, altså en salig blanding av raser som stort sett vil være en artig og minst like livskratig liten flokk av høner. Synspunkter?

Noen som har en anen synsvinkel, føl fri til å lufte egne meninger.

Vennlig hilsen Bjørn Olav

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

skjønner hva du mener..

synst at folk i det siste er veldig opptatt av at hønene skal vere renraset men dei bryr seg lite om at dei ikkje er ren farge, f.eks på Dverg Kochiner der ser vi mye rare og flotte farger, men er jo ikkje en ren farge. men desverre er mange som har dei veldig ivrige på og få nytt blod inn og holde rasen "ren" men etter min mening kunne dei like godt brukt en anne mix rase for og få nytt blod, da det ikkje er så veldig bra for rasen av folk lager flere farge blandinger... men dette er bare mine synstpunkter og vill ikkje virke truende eller såre noen :wink: men eg tenker slik at hvist du virkelig vill ta vare på rasen og klekke ut noen få kyllinge om året og selge videre dei du ikkje treng selv, så hvorfor ikkje bare han en ren farge da ? det vill hjelpe rasen utroluig mye om alle dei som har hobby besetninger med bare en rase i om dei ville valgt og ha en ren farge..

selv har eg både farge mix og rene dverg Kochiner.. men eg klekker ikkje ut kyllinger av dei mix fargede da dei i sin tid, ble innkjøpt for eg ønsket og starte med rasen, så skuffelsen var litt stor når dei var blandings farger og noen fakktisk hadde 5 tær også, noen en ren raset dk aldrig skal ha uansett farge mix eller ren farge.. så dermed har eg prøvd og gjere folk oppmerksome på slike ting så folk ikkje avler videre på høner fra slike besetninger, for da er det nok kommet inn andre raser også..

Så for meg ser eg helst at alle som vil bevare en "ren" rase, hadde valgt og ha en ren farge variant :D men er selvfølgelig utrolig kjekt med en flokk med forskjelliger farger også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro noe av grunnen til det blir en del mix farger, er at man kan sette folk i flere forskjellige "grupper" altså man har disse som har mulighet og drive litt stort med høns, plass til og skille av rasene etter farge osv.. Også har man den andre gruppen med som gjerne vil ha en liten bukett av nydelige høns i forskjellige farger/raser, men også har stor glede av og se nye kyllinger komme til verden.. Så det er vanskelig det der, fordi vi alle driver høneholdet litt forskjellig. Mange er jo nybegynnere og enda vet ikke hva man vil satse på av raser/farger osv, så da prøver man litt forskjellig og finner noe man trives med..Og det kommer gjerne med prøving og feilling. Men jeg forstår godt dem som har holdt på en stund i dette blir frustrert av all denne fargeblandingen.. da de har kommet et steg videre og ønsker og gå litt dypere i det de holder på med. Da jeg kjøpte mine første dk så slo det meg ikke en gang dette med farger, dette var liksom utenfor min viten om at det var noe som het renfarget osv. Selv har jeg ruget frem noe mixfarger i sommer på dk,og har også annonsert disse.. Men jeg har alltid passet på og understreke at de er fargemix.. nå får jeg uansett ikke gitt bort hanene fordi det virker som folk er blitt mer oppmerksomme på dette med farge avl og markede for haner er en smule sprengt på denne tiden av året. Da jeg kikket på annonser i fjor kontra i år, syntes jeg folke er blitt flinkere og skrive fargemix i annonsene. Når jeg kjøpte mine første dk så nevnte jo ikke selger noe om at de ikke var rene farger men mixfarget.. og som helt fersk tenkte jeg ikke på det en gang. Nå prøver jeg ikke unnskylde mine egne annonser om mixfarget haner, men jeg tenker da at folk som driver med høns fargeavl på sine uansett ikke kontakter meg, så har man dem som bare ønsker en liten hane til sin hageflokk med høner i alle ymse raser..

Saken er vel at det er i grunn lite folk i Norge som driver aktivt med rasehøns, og dermed blir marked lite for dem som ønsker og ta steget videre og drive seriøst avlsarbeid. Og siden det stadig kommer nye til, som starter ofte i bunn, med og avle på de hønsa man har før man tar steget videre.. Jeg selv bor i en boligfelt og har ikke sjanse og drive noe avl her. Men jeg har jo lært masse på den lille stunden jeg har hatt høner, og hadde jeg hatt plass og mulighet nå hadde jeg nok satset mer avl på en annen måte nå enn hva jeg tenkte for en stund tilbake..

Et forum som dette er virkelig med og hjelpe nye på vei mot mer forståelse av høns, avl osv.. men siden det er som det ofte blir på slike forumer detter de som virkelig kan dette "Gamet" av lasset etter en stund, forstår jo man blir lei av de samme spørsmål om og om igjen fra nybegynnere

Men som sagt alt starter en plass, den gangen jeg hadde kaniner og rotter i min tid så tenkte man ikke så mye i starten på genetikken i det hele, men slikt kom fort etterhvert som man forstod mye mer av hvordan ting henger sammen.

Jeg tror at det kunne være positivt av om flere som har drevet i med dette en stund gjerne deler mer info med oss nybegynnere og dermed øker kunnskapen på disse områdene :D Mange som er flinke her inne og ta seg tid og svare, var ikke slik jeg mente det, men hadde vært int, med flere seriøse diskusjoner ang farge,avl osv fra de viderekommende. Gjerne med bilder og reklamere litt for de forskjellige rasene/fargene, gjør folk som kommer til denne hobbyen interessert og nysgjerrig :wink:

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i det dere skriver her, og dette er noe jeg i flere år har vært veldig opptatt av! Etter mitt syn er f.eks en brahma ikke renraset hvis den ikke har en ren farge,

og jeg mener generelt sett at hvis man har skaffet seg fargeekte, renrasete dyr så bør man ikke "ødelegge" rasen ved å blande inn andre raser eller farger. Jeg synes, slik som Bjørn Olav

nevner, at det er mye bedre å skaffe seg en gjeng med skikkelige hagehøns hvis man kun er ute etter å ha en fargerik flokk som er fin å se på, og som skaffer oss egg. Jeg er for tiden

selv eier av en fantastisk flott hane med tre koner, ekte hagehøns! Men jeg har også en liten flokk dverg sussex som jeg aldri kunne tenke meg å mixe sammen med andre raser eller farger.

Jeg holdt i flere år på med dvergkochin i 5 forskjellige rene farger. Det var utrolig spennende, og det var heller ikke umulig å få tak i nytt blod, uten å risikere at det

plutselig dukket opp rare variasjoner på avkommet, noe som jeg i de senere år har opplevd at det blir mere og mere av. Det er som Andvor skriver, mange vil ha rene raser, men fargene er det ikke så farlig med!

Jeg mener faktisk at vi har et visst ansvar når vi skaffer oss en flokk med renrasete dyr. Det å ta vare på særegenhetene til den spesielle rasen, jobbe for at de skal være så "riktige"

som mulig etter standarden, er både en viktig jobb i tillegg til at det er både morsomt og givende! :wink:

Det er etter mitt syn en trist utvikling, særlig på dvergkochinfronten, at det er blitt så vanskelig å få tak i rene farger. Ofte kjøper man, i god tro, dyr som både oppdretter og kjøper tror er

fargeekte, men som da viser seg, når kyllingene kommer, og være alt annet enn rene.

Jeg skulle virkelig ønske at "mixtrenden" snart snudde, og at hønsefolket igjen fikk øynene opp for verdien av å ta vare på alle de fantastiske rasene som finnes. Det vil gjøre denne flotte hobbyen vår enda mere spennende og utfordrende vil jeg tro! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare komme med en liten kommentar til det Bluebell skrev om liten plass til å drive oppdrett. Da jeg startet med avl på dvergkochin, (hadde hatt en gjeng blandingshøns før) så

hadde jeg kun et lite ombygd uthus til disposisjon. Man trenger jo ikke å ha mange forskjellige raser for å drive avl, og da trenger heller ikke plassen å være noe stort problem.

Hvis man har en liten flokk med dvergkochin f.eks så går det jo fint å avle rent på den selv med begrenset plass. Jeg startet med to forskjellige farger dvergkochin i mitt lille hus,

og det funket utmerket.

Skal man derimot jobbe med mange fargevarianter så er det jo klart at krav til bedre plass kommer inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

komentar til Bluebell's innlegg:

skjønner utrolig godt, att dette med farger er noen endel nybegynnere ofte kan slite litt med og forstå heilt i starten :wink:

det er også slik du skriver at folk fartisk har blitt flinkere til og gi beskjed om hvorrdan kyllingene er (renraset eller mixfarget) :) noe som selvfølgelig er kjempe bra :D

det er nettopp slik eg vil at det skal foregå. for meg må gjerne dei som vil ha høner i forskjelliger farger osv. men da er det viktig at dei hvist dei selger noe overskydds kyllinger at dei gjer nettopp det og skrive at det er farge mix.. så slipper seriøse oppdrettere og kjøpe kyllinger / eventuelt hane og så komme hjem og finne ut at den ikkje gir farge reine avkom likevell...

og plass mange er ingen unskyldning :D har du plass og ha 3 høner og 1 hane. kan du avle på dei. eg har riktig nok manger raser og farger her.. for mange egentlig.. hvist du tenker plass osv. for når eg sammler ruge egg går noen av trioene dverg høns) i eit bur på 60 cm x 120 cm x 80 cm (h)

men nå skal det bygges litt ut slik at alle rasene frå like stor plass...

men er slik som Blubell også skriver at det kunne vert flere diskusjoner om farger / farge avl på rene raser. og rene raser generelt.

er heilt enig med Andemor at det har blitt fryktelig mye mix farger på spesielt Dverg Kochin. dette er nok fordi den lenge har vert eit syndol på en passende rase til nygebynnere samt viderekommne. så utrolig populær. men her svikter det totalt, det som er så bra med dverg Kochin er at dei legg masse egg til tross for at dei ofte ruger noen ganger i året. derfor er denne rasen veldig fin for nygebynnere, for den krever liten plass, legger egg og ruger selv. derfor er det veldigt trist at flere og flere velder nettopp farge mix, fremfor ren DK da dette er en av dei enkjleste rasene og ha og avle på.. og drive avl er ikkje treng abselutt ikkje vere annerledels enn vanlig hønsehold. istenden for en gruppe forskjellige farger på Dk. bare har du 1 farger men ellers er allt annet likt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig med andvor i at DK nok har blitt så populær at det har gått veldig ut over ren avl. Det er forståelig at den er så ettertraktet, for det er jo en fantastisk rase, men synd at

det har ført til at det er blitt så begrenset utvalg i fargevarianter, og at det er problemer med å få tak i renfargete dyr.

Ellers synes jeg også at det hadde vært kjempefint med flere diskusjoner om farger/farge og avl på rene raser, og ikke minst verdien av å ta vare på de forskjellige rasene.

Hvis vi hadde kunnet diskutere disse tingene litt mere her i forumet, så tror jeg at mange av de ferskeste hønsefolkene også hadde fått øynene opp for verdien av dette interesante

og viktige arbeidet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jo jeg som nybegynner som brenner litt for dette med rene farger slenge meg med da! :D

Jeg har jo som alle nybegynnere i starten kjøpt meg kyllinger som er en blanding av farger, og veldig fornøyd med de da de gir en fin fargeblanding til hønsegården min og egg til familiens bruk! :wink:

Men etter en tid i forumet her og mye lesing i den skandinaviske fjærkre standaren så fikk jeg intresse for genetikk og fargeblandinger. Utrolig spennende!

Så endte opp med å kjøpe meg kyllinger med rene farger, blå og røde. Nettopp som nybegynner av rasen dk såklart, da jeg har sett de før og fallt totalt for rasen...hehe:)

Nå har jeg skaffet meg en del kontakter i Sverige også som har dk og ser vel derfor ut som om jeg skal få til en grei stamme av mine røde og blå etterhvert, med tilførsel av nytt blod!! :) Jeg får lese mer og studere rasestandaren til punkt og prikke og spørre dere kunnskapsrike eksperter her inne...hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott at noen våger å ta opp litt kontroversielle spørsmål her!! Jeg er enig i at det er flott om vi klarer å bevare både rene raser og farger, men som nevnt tidligere, er jo dette spesielt vanskelig for nybegynnere. Både fordi vi naturlig nok ikke er eksperter ennå og kanskje heller ikke ser problemet med å mixe farger i starten?

En annen ting er jo at en del av " oppdretterne" selger høns som renrasede uten at de tilfredsstiller standarden ( og da tenker jeg ikke på at det skal være utstillingsklasse over dem). Jeg har selv kjøpt rasehøns av erfarne oppdrettere, som jeg senere har skjønt ikke er i nærheten av å se ut som de burde. Blant annet stor toppet hollender i fargen grå- hvittoppet, når denne bare er godkjent som svart- hvittoppet og hvit- hvittoppet! Kan jo selvfølgelig skylde på meg selv for ikke å ha undersøkt godt nok, men ...

Så kanskje seriøse oppdrettere burde være litt mer nøye med hva de selger, og ikke minst med å gi informasjon om at kyllingene/ hønsene faktisk har andre farger enn standarden krever??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett pjokkeline, når man er nybegynner så er nok ikke rene raser og riktige farger det som er mest viktig. Da jeg startet med høns for rundt 15 år siden,

så tenkte jeg heller ikke på det, jeg ville bare ha høns! :D

Og da startet jeg selvsagt med diverse blandinger, riktig fine var de forresten! Så ble jeg medlem av Oslo Akershus rasefjærfeklubb, og DA startet det! Var med på mange turer til forskjellige

oppdrettere av rasehøns, og interessen var vakt! :wink:

Ja, jeg synes absolutt at seriøse oppdrettere bør være bevisst på hva de selger. Som du sier, det trenger ikke å være utstillingsdyr, men at de er etter standarden når det gjelder

farger og utseende burde jo være en selfølge synes jeg. Opplysninger om eventuelle feil i farger osv. burde jo selvsagt sies ifra om, ellers er man etter min mening ikke særlig

seriøs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, heilt enig.. det og selge kyllinger er jo selgers annsvar og seie om det er rein rase og rein farge.. eller feil på dei om det er en rein farge med en farge feil.. f. eks

på silkehønsene mine, er jo den 5 tåen litt vanskelig og få godt adskildt fra den andre bakovervendte tåen. da dei ofte vokser ilag eller den 5 vokser ut av den 4..

når eg solgte kyllinger av dei tidligere i vår, så sa eg selvføleig fra at tåen burde vere bedre adskildt og at desse neppe kunne egne seg på f. els utstilling pga tåen.. men dei kan selvfølgelig forbedres av kjøper ved og få en anne stamme med alle rede bedre tær og krysse dei så vill det bli bedre..

detter er noe eg jobber med men er første avl sesongen på desse dyra, så skal prøve noen andre dyr også neste år og prøve og få bedre tær og mere topp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sommerglede :

det gjør ingen ting om du har blandete farger. det har eg selv :) dei er jo kjempe fine uansett.. men det dumme er om du f.eks hadde solgt kyllingen dine som en vanlig fare og ikkje blanding :)

det er da det blir problemmer.. og når det blir mye blandete farger vill vi slite med og finne rene farger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerglede :

det gjør ingen ting om du har blandete farger. det har eg selv :) dei er jo kjempe fine uansett.. men det dumme er om du f.eks hadde solgt kyllingen dine som en vanlig fare og ikkje blanding :)

det er da det blir problemmer.. og når det blir mye blandete farger vill vi slite med og finne rene farger..

jeg selger til folk som vil ha noen for egga sin skyld og til noen som vil ha noen til "pynt" i hagen sin... og ALLE kommer å plukker ut kyllingene selv og ser at jeg kun har blanda fargere av dc.... jeg liker dem best og får utrolig mye skryt over hvor fine dem er .. så jeg lurer ingen :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bra :)

hvist bare alle var like ærlige.. er endel som ikkje hvet hva dei har også.. siden selger gjerne sier det er ren rasen men farge mix. er jo ikkje all tid kjøper husker dettte, og selv selger kyllingen som reine siden dei er rein rase... men da selger dei som rein fargew også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...