Jump to content

Hva tåler hønene av kulde ??

hønemor2
 Share

Recommended Posts

Har 3 høner av stor rase. De er nå 3 mnd. Samboeren har begynnt å bygge et hus til de som de skal være inne i til vinteren. Huset blir 2x 1,5 meter og 160 under taket. Håper dette holder til de? Det blir stående inntil garasjen.

Hvor godt må det issoleres? Har en varmelampe som skal på plass der inne. Hvor varmt må de ha det om vinteren`? Tåler de å gå små turer ut om vinteren? Når må de inn for vinteren ?

Mange spørsmål dette her, men håper på noen svar fra de som har mer erfaring enn meg. :D)

høner tåler kulde. Jeg blir ha det sånn til mine dem får gå ut og innn når dem vil. trenger ikke issolere til hønse men dem trenger et tett hus og så må dem ha det tørt jo kaldere dem har det jo mer mat må dem ha og blir mindre egg vis det blir forkalt. jeg har issolert med 15 cm men var for dem mest mulig hanegal. jo mer man issolere lunere får dem det og mindre størm trenger man

Jeg leser stadig at de tåler opp til 20 kuldegrader. Men det varierer vist endel basert på hvor lang kam/skjegg de har. Haner er da selvfølgelig mest utsatt for frostskader.

Men med en varmelampe i et så lite hus du har, skal det være temmelig kaldt ute før du i det hele tatt nærmer deg null grader.

Lykke til!

oi. 3 høner i det huset går veldig fint.. her er mange flere..

høns tåler fint endel kulde grader, mest fare for forfrysning av store kamer. men ellers så lenge det ikkje er trekk i huset, og dei får friskt vann og mat klarer dei seg fint :D her ruger hønsa ut kyllinger og midt på vinteren :)

hønene vil sikkert synest det er fint og komme ut små turer om vinteren også. bare det ikkje er for mye snø..

skulle gå veldig fint i ditt hus.. eneste er at vannet kan lett fryse, men om du har varmelampe nermt det går også det bra :wink:

Høner tåler mye kulde, det er sant, men man bør nok tenke litt på hvor i landet man bor, og hvor kaldt det faktisk kan bli! Stor forskjell på kuldegradene på

vestlandet og på Strømmen, hvor jeg forstår at trådstarter bor?

Så det bør nok isoleres godt! Her i Aurskog, som er ca, 3-4 mil fra Strømmen, kan det i lange perioder være mellom -20 til 30 kuldegrader, og da bør man isolere godt.

Men med god isolasjon og en varmelampe så skulle det funke godt. Høns liker å komme litt ut på vinteren også, men her må man jo også tenke på kuldegradene.

Synker gradene til under -10 så kan kammer forfryses hvis de er ute for lenge.

Tusen takk for svar. Det er med overlegg at det kun er 160 under taket. For varmen stiger jo. Men om det holder seg på pluss siden av gradene (inne) så skal det gå bra?? Har tenkt på en varmematte til å ha under vannet om det fryser.

Det var veldig kaldt i vinteren som var. Da var det jo -23 til - 25 nesten hele tiden i en mnd her i området. Må jeg da ta hønene inn ??

Det er 3 høner og det er hun ene(plymoth rock) som har noe kam å snakke om , de andre syns kammen nesten ikke på. Men de liker hvist ikke gå på snø...

Nei, jeg synes ikke du skal ta hønene inn. Jeg vil anbefale deg å henge et termometer i hønsehuset, så kan du jo greit følge med hvor kaldt det blir inne hos dem.

Jeg har mange ganger hatt flere kuldegrader i hønsehuset når det er lange perioder med streng kulde, men de klarer seg helt fint. Eggene fryser ofte før jeg

har fått tatt de inn, og vannet er ofte bunnfrosent, men ettersom du har varmematte så vil du vel slippe det problemet.

Vil tro at med et såpass lite hus, og en varmelampe så går dette helt fint. En liten lufteventil er forresten grei å ha montert, slik at det kan bli litt sirkulasjon i luften, men

den kan du jo ha bare litt åpen, eller stenge helt, på de kaldeste dagene.

Hønene er ikke så glad i å gå ute på snø, det har jeg også erfart. Jeg bruker å strø litt halm utover, og da kommer de ut uten problemer! :wink:

Så får vi håpe på en litt mildere vinter på våre trakter denne gangen, sist vinter var slitsom for dyrene, (eller kanskje mest for meg som måtte løpe ned å skifte vann til høns

og svømmefugler flere ganger om dagen!!) :D