Jump to content
Sign in to follow this  
bobq

Den optimale slaktealder for ulike kyllingtyper , og mørner man kyllinger?

Recommended Posts

Når er det optimalt å slakte kyllinger? Har Jersey Kjempe, Kochin og noen lettere blandingsfugler (svarthøns er en del av blandingen). Ønsker å slakte dem når de er på sitt saftigste, altså før de blir så gamle at de må kokes halve dagen før de spises, men selvfølgelig med så høy slaktevekt som mulig.

Bør kyllinger mørnes?

jeg har til regel,når den første hanen galer,er det slaktetid.jeg lar dem henge og blø ut,så er det utflåing av bryst og lår rett etterpå.henging er ikke noe spesielt nødvendig på så ung fugl.....

Men er tilberedning same som på kjøpekylling?? Eg synest mine var seigare.... Det var ungfugl det også....

når vi slakter lar vi dei henge og renne av seg resten av dagen og så går dei i frysen. ellers heng dei gjerne natta over om vi skal bryke dei dagen etter..

har aldrig hadt problemer me dat kjøttet har vert seigt, selv om vi har salgte 4 år gammle høner også.. men på store raser som kochin og jersy kjempe har eg hørt at rundt 13 uker er en bra alder og ta dei.. skulle tro at 13 ukers aldre stemmer omrendt med galingen også.. nå er min dverg kochin hane begynnt og gale men er ikkje mykkje og slakte på den lille stakkaren da.. men store kjøtt fyldte haner er nok bedre ja :D så lenge du tar hanen rundt når høne kyllingne vill starte med verping tror eg det er mye kjøtt og saftig og godt..

når vi slakter lar vi dei henge og renne av seg resten av dagen og så går dei i frysen. ellers heng dei gjerne natta over om vi skal bryke dei dagen etter..

har aldrig hadt problemer me dat kjøttet har vert seigt, selv om vi har salgte 4 år gammle høner også.. men på store raser som kochin og jersy kjempe har eg hørt at rundt 13 uker er en bra alder og ta dei.. skulle tro at 13 ukers aldre stemmer omrendt med galingen også.. nå er min dverg kochin hane begynnt og gale men er ikkje mykkje og slakte på den lille stakkaren da.. men store kjøtt fyldte haner er nok bedre ja :D så lenge du tar hanen rundt når høne kyllingne vill starte med verping tror eg det er mye kjøtt og saftig og godt..

Putter du dem i frysern uten å ta ut innmaten?

selv følgelig tar eg ut innvolder og allt av skinn og fjør... gjør selvfølgelig alt ferdig før dei henges opp..

jeg har til regel,når den første hanen galer,er det slaktetid.jeg lar dem henge og blø ut,så er det utflåing av bryst og lår rett etterpå.henging er ikke noe spesielt nødvendig på så ung fugl.....

Flår du ut bryst og lår uten å fjerne fjøra først?

jeg flår hanen akkurat nok til å ta ut bryst og lår om jeg ikke skal ha med hele skroget, det er en veldig grei måte å gjøre det på. jeg lar også kjøttet ligge noen dager i kjøleskapet for å mørne, da jeg har hatt dårlig resultat av å hive de rett i fryseren, måtte kverne 10 haner til kjøttdeig fordi de var seige i kjøttet... og det er ikke fordi de var gammle, de hadde akkurat begynnt å gale da jeg tok dem. det er også en fin regel, ta dem når de begynner å gale.