Jump to content
Sign in to follow this  
hønemor2

å nei , en hane!

Recommended Posts

Har 3 kyllinger på nå 3 mnd. Har gått med den overbevisningen om at alle er høner.

Nå viser det seg at min Plymoth rock er en hane. Den har begynt å gale. Den har alltid hatt litt større hanekam en de to andre. Men etter boken skulle det vært en høne ; den hadde denne sterke klare flekken på hode og den var mørkere på fremsiden av bena enn på baksiden. Men alikevel .. en hane.

Jeg bor i et tettbygd nabolag og kan ikke ha en hane.Er det noen som vil ha den så si i fra.

post-2339-0-02060100-1315375788_thumb.jp

Må smile litt når jeg leser nå, disse hanene er jammen gode til å kamulere kjønnet sitt :)

Jeg og har fire Maraner, som jeg håpet på skulle være fire høner, det så hvertfall slik ut en stund, men

plutselig, på kort tid så ble Betzy, Berit, Bettan og Birgit til Betzy, Berit, Borgar og Birger. :)

Synd du ikke kan beholde hanen, for den er jo så fin, men skjønner du tenker på nabolaget!

Ikke så populært å ha den galende til alle døgnets tider, da er det vel kjeft å få :smiley:

Håper du får gitt den bort til noen snille mennesker.

Ok,min mann mener det kun er en litt kjønnsforvirret høne. Hun er sjefen i den lille flokken min. Passer på de andre med et lite hakk i hode hvis de ikke oppfører seg. Men det hørtes nesten ut som hun galte i dag tidlig. Men jeg skal se det ann i noen dager. Jeg er veldig usikker på hva det er. Er det kanskje noen som kan se det sikkert ut i fra bildet??

Jeg kan ikke mye om høns og spesielt ikke om Plymouth Rock, men har den ikke hønefasong på stjerten?

Jeg har selv 2 maran- høner der jeg lenge var i tvil om den ene kanskje var hane, nettopp fordi den var rødere i kammen samt at både hakelapper og kam var større. Den laget også noen merkelige, skrålende lyder som kunne høres ut som forstadiet til galing, men nå legger hun fine, brune egg og har feiet bort all tvil :) Fremdeles er hun en meget høylydt høne, og jeg tenker det kanskje skyldes at hun er litt sjef?!

Men nå er det vel uansett ikke så lang tid før du kan avgjøre om det bare er en bråkete høne eller en vaskekte hane!!

Har heller ikke Plymouth rock, men jeg syntes ikke kammen er kjempe rød, og stjerten syntes jeg også ser litt hønete ut.. Men på den anen side så det ut som den hadde kraftige bein.. Nei, denne hadde jeg bare ventet, sett og hørt. Har selv hatt en høne som kunne gale og legge egg. :)

Ja , jeg får bare vente å se. Har ikke hørt noen galing i dag. Plymoth rock er en av de rasene hvor hønene har ganske stor kam, men den skal ikke være like rød som hos hanen. Det syns jeg heller ikke den er. Får se om hun/han begynner å legge egg. :)))

Hvordan ser nakkefjærene ut? Er de lange og spisse eller korte og mer butte i enden? Haner har oftest lange spisse fjær mens høner har mer avrundet.. Jeg hadde en stor sussex hane i fjor jeg var overbevist var en høne, inntil han plutselig startet og gale :)

Hvis du ser han i denne videoen og man ser tydelige de spisse nakkefjær.. http://www.youtube.c...h?v=jbJRI6is37o

på Tverrstripet Plymouth Rock

1. så er han lysere grå og hvite striper fjærene

2. høna er har mørke grå (nesten svart) og hvite striper i fjærene

Bluebell.: etter å ha sett vidioen din tror jeg at det er en høne. Jeg har også en lys sussex som i hvertfall er høne.

Minibonde: Det er bra at det er noen med erfaring fra denne rasen her. Vet ikke hvorfor min har fått denne hanekammen som er større enn vanlig. Kan være for at den har tatt sjefrollen i gruppen da jeg ikke har noen hane. Eller så er den bare litt kjønnsforvirret :)

da fikk eg rett like vell da :smiley:

blir nok forlangt unna bergen,, nok haner som det er og.. ca. 20 stk KYKKELIKYYYY

Hadde det gått an med to høner og en hane? Eller blir det for mye belastning for bare to høner som hanen skal fordele seg på?