Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

findus

Katt + frittgående høns = umulig??

Recommended Posts

Har fått meg katt, 8 mnd, som jakter på hønsa hele dagen. Vil gjerne at hønene kan gå fritt rundt huset, men ser ikke ut til at det går. Katten har allerede spist en halvvoksen toppet hollender, og nå løper han rundt etter store sussex og new hampshire. Noen som har et godt tips til hva jeg kan gjøre? Bør jeg bytte ut katten med en kattunge slik at den er vant til høner fra den er liten? Ikke så snilt gjort mot katten da, han har det jo kjempeartig!!

Dere som har frittgående høns, har dere katt??

jeg har fritgående høns,duer,ender,dag gamle kyllinge og kattene våre bryr seg ikke om noe av det. Er litt moro å jage opp alle duene når dom sitter ute på garsplasen men har alderi skadet noen. Får skafe deg en stor hane som ikke tolererer katter. 

Hmm.. skulle tro new hampshire hanen var stor nok, men den er kanskje litt pysete? Den forrige katten brydde seg heller ikke om hønsa, men den hadde vi fra den var liten. Skulle så gjerne hatt både høns og katt!

Jeg har hester, hunder, katter, høner, ender, påfugler gåene løs ute. Ikke noe problem.

Det jeg gjorde var å slippe kattungen inn til hønene like etter at de hadde verpet. Katten tørr ikke se på hønene eller kyllingene etter det. Han kan nok kansje prøve seg på de minste kyllingene. Men tror ikke han tørr hvis det er ei høne i nærheten. Det samme gjørde jeg med valpene. De voksne hundene er ikke no problem. Lastet opp et bilde der hannhunden min Gubben spiser kokt ris sammen med hønene og endene.

Lykke til. Håper du får kurert katta di.

Er enig med Anne Lise.  :D

Du burde prøve å sette katta inn til hønene når de har verpet, evt sette katten inn i hønsehuset sammen med hanen(e) og noen få høner.

Men vær obs på å holde et øye med utviklingen inne i hønseburet.

Det funket med vår katt, som nå er blitt en STOR ukasterert mons som bor i fjøsen. Der sitter den sammen med hønene og hanen, og han rører dem ikke.

Han tør heller ikke røre kyllingene da han vet at han får hanefar på nakken... ;D

vet ikke helt hva jeg ville gjort hvis en katt begynte å angripe hønene mine når de gikk fritt i hagen....

vann!! .. en treffsikker vannpistol ... hver gang den begynte å vise interesse for hønene... det forutsetter jo at du er der.

En dame jeg kjenner brukte dette for å kurere hannkatten hennes for kyllinginteresse og det hjalp hos henne.....

Ellers høres det unektelig effektivt ut det å slippe katten inn til høner og hane® forutsatt at ikke katten går berserk. Det er jo isåfall hanen som bør gå berserk...

Tenk jeg har faktisk ikke dette problemet!!... hagen vår er en yndet plass for alle nabolagets katter (ihvertfall 6) som daglig tar to til tre turer innommen og jeg har selv en gammel kattedame på 20 menneskeår   . Den ene hannkatten har fast tur inn i hønegarden for å legge seg der og jakte på mus (når døra er oppe). Hønsene mine ignorerer dem og det gjør også kattene. De spiser til og med "nesten" av samme skåla (restematen som jeg legger ut). Hannkatten kommer og spiser og hønene er 1/2 m unna og klager over inntrengeren. Noen av araucanatuppene er farlig nær og ser ut som de godt kunne tenke seg å jage katten, men tør ikke helt.

MEN kyllingene har jeg beskyttet mot katter. De er jo i småfuglklassen, og din kylling som ble tatt kommer jo i troste-klassen som også er kattemat.

Katten din tror nå at den går midt i et matfat som er dekket for den, så en skrekkopplevelse er nok eneste mulighet for å få stoppet den tankegangen hos katten..  :D  lykke til  :D

Kattene mine er livredde små andekyllinger de. Så tøffe er de :-\ men når  hun yngste(Amokk ;)) var kattunge hadde jeg undulater. Hver gang hun var borti buret, sprutet jeg vann på henne(sprayflaske) etter det nærmer hun seg ikke hamsteren min en gang ;) hun fanger alt vilt; ekorn,snømus,mus,hareunger, men hun rører ingen som hører gården til(kaniner, ender,hamster,+++) merkelig altså. Jeg har også hatt høner og kyllinger likt med de to kattene og den eldste(15år) var voksen når fuglene kom men det har gått helt fint :)

Tusen takk for svar! Har tenkt en god del de siste dagene. Føler katten er litt for stor til å slippes inn i hønsehuset, så jeg får prøve med vann. Jeg får bare sprute i vei og håpe det kan kurere katten. Ha en fin sommer alle sammen!!

Har oppdratt noen katter med vannpistol, bare pass så du ikkje spruter den i øynene. Lykke til  :)

Jeg lot katta få komme inn i esken til de daggamle kyllingene. Under oppsyn!!! Så fikk den skjenn om den prøvde seg med labben.. Nå er den redd hønene, de har ingen respekt for katta....

Jeg lot katta få komme inn i esken til de daggamle kyllingene. Under oppsyn!!! Så fikk den skjenn om den prøvde seg med labben.. Nå er den redd hønene, de har ingen respekt for katta....

Hvor gammel var katta da? Bare lurte...

kan se ut som du ikke har hatt denne katta fra den var kattunge ?

da er det verre å venne dem til andre dyr.

men ikke umulig,skulle jeg tro. jeg ville også brukt vann.

kan se ut som du ikke har hatt denne katta fra den var kattunge ?

da er det verre å venne dem til andre dyr.

men ikke umulig,skulle jeg tro. jeg ville også brukt vann.

Jeg fikk den for en måneds tid siden, da var den ca 8 mnd. Trengte ny katt og tenkte det var lurt å få en som var over den "ville kattunge-tida". Men der gikk jeg på en bommert..

Jeg slapp klatta inn i høndsegården for å se hvordan den reagerte.. Han ville UT!! Var da et par store bramha haner der inne bla.. Har ikke hatt noe problem med at han plager hønsa.. Men er vel svært individuelt.. Har kyllinger inne og katta bryr seg ikke.. da tom dag gamle kyllinger...

Hvor gammel var katta da? Bare lurte...

Tror den var rundt året første gangen. Satt oppå rugemaskinen å så ned på kyllingene. Men må legge til at jeg har hatt en episode der den tok fire nyklekkte dverg-kochin da den fikk være alene med dem i kjelleren. Men etter en uke eller to bryr han seg ikke mere... Nabokatta går også sammen med hønene ute på plenen, og er litt skeptisk til hønene hun også.. Hun går gjerne inn i hønsehuset også, men det er ikke like populært blandt hønene...  Blir spent å se hvordan katta reagerer på vaktlene. Han viste ingen interesse da jeg hadde dem på vaskerommet, men mulig det blir litt annerledes i friluft??

Har 5 store brahma gående løse her. Katta var tøff i trynet når de var kyllinger, men nå som de er store og har begynt å hakke og klore katta lar han alle hønene være i fred:) Det er moro å jage de så lenge de løper, men når de begynner å ta igjen og hakke, så løper katta sin vet;)

Katten vår har et utpreget jaktinstinkt, den elsker å jakte... Så i begynnelsen her på gården jaktet han høner, og spesielt silkehøna mi Gulltopp ville han ha, eller de små kyllingene.. Hønene her var aldri ute uten at vi er i nærheten, så vi fikk følge godt med. Det jeg gjorde var at jeg løftet katten opp og tok han inn i huset hver gang han forsøkte å ta en høne. Fortsatt stoler jeg ikke på ham sammen med kyllinger, til det vil han jakte litt for meget, men de kyllinger som bor på vaskerommet vårt etter klekking bryr han seg lite om, det er når de springer ute han vil ta dem.

Når det er sagt, etter noen måneder med å bli satt inn nå han angrep så lærte han til slutt. Nå ligger han midt i hønseflokken og venter på at annet småfugl skal komme, så går han til angrep på dem i stedet. Hønene bryr seg ikke om ham en gang, bortsett fra Gulltopp stakkar som tusler tilbake til hønsegården hvis hun ser ham ute. Nabokattene derimot ser ut til å ha litt mer respekt for tuppene..

Nå håper jeg bare at det går like bra å lære valpen vi får snart at høner ikke er leker... :) Det skjønte ikke vår forrige hund (ikke at den kunne gjøre dem noe, han var feig og liten), han sprang rundt dem og bjeffet til han var helt utslitt, hver eneste dag.... Lærte aldri han stakkars gamle kroppen..

Har tre katter og høns. Den ene katten, som jeg var mest redd for (han tok nemlig en halvstor kylling første gang jeg passet høns for noen andre) tok jeg inn i stua sammen med en kasse kyllinger i (nett over kassa). Lukket igjen stua og stod klar med vannflaske hver gang han var bortom. Etter et par omganger, nektet han å komme ned fra vinduskarmen.

Tok også en omgang ute, stod ved hønsegården og sprutet når det kom katter. Er ikke noe problem nå, selv om han som tok kyllingen liker å sitte på kanten av gården og klage sin nød - det er jo en haug digre brahma som går der nede, og han har ikke sjans.  ;D

Kyllinger, derimot.. Det er ikke aktuelt med noe løsslipp, med mindre de har en hissig hønemor sammen med seg.

• Create New...