Arnerørvik Posted September 20, 2011 Report Share Posted September 20, 2011 Jeg la merke til her om dagen at det var mye salt i sanden som jeg har hentet fjæra, og det skal jo ikke hønene ha for mye av. Skyller dere sanden? Noen erfaringer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Echo Posted September 20, 2011 Report Share Posted September 20, 2011 Når jeg hentet skjellsand fra stranda på sørlandet (vannet virker mye saltere der enn her på østlandet) så skylte jeg det først. Jeg har jammen ikke sett etter på sekken jeg har kjøpt på FK om sanda er skylt, men det vil jeg egentlig tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beena Posted September 20, 2011 Report Share Posted September 20, 2011 Forblandinger til høner kan inneholde opp til 1% salt så jeg tror ikke at saltet i skjellsanden betyr så mye. Jeg har selv besøkt Bygland skogsbruksskole i 1983 hvor de drev med forsøk på om skogsfugler reagerte på veisalt. Resultatet ble at de tålte dette fint.Skjellsand fra havet er blitt brukt til høner og annet fjørfe i lange tider, så jeg tror nok det går bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
affe11 Posted September 20, 2011 Report Share Posted September 20, 2011 er det lov å hente sand på stranda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beena Posted September 20, 2011 Report Share Posted September 20, 2011 er det lov å hente sand på stranda Så sant sstranda ikke er en del av et natur reservat og du bare tar med deg litt i en bærepose så kan du ta sand fra stranda.Det blir som om du plukker skjell, småstein, tang og tare ,mm..Skal du ha mye så må du ha grunneiers tilatelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnerørvik Posted September 20, 2011 Author Report Share Posted September 20, 2011 Har bare vært medlem på ett HI-FI forum før jeg meldte meg inn i fuglepraten, så jeg er ikke vel bevandret i sosiale medier, men dette er oppsiktsvekkende bra. Jeg spør om skylling av skjellsand, og får til og med info om lov-verket med hensyn til sanking, og grunneiers rettigheter. Jeg digger dette forumet. Takk alle sammen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts