Jump to content
Sign in to follow this  
rosette

får ikke lært vaktelkyllingene å drikke/spise

Recommended Posts

huff, nå er jeg fortvilet, disse vaktelkyllingene gir meg hodebry så det monner ;)

Etter å ha hjulpet 4 stk ut av eggene, etter to dager uten at de klarte komme seg ut, så mistet jeg en da den var ganske pjusk etter påkjennelsen.

Så trodde jeg det gikk bedre, de andre tre var friske og raske og spratt rundt.

Men jeg klarer ikke få de til å spise eller drikke. I dag tidlig var de så slappe så jeg valgte å gi de vann med litt druesaft i ned i nebbet, og de kom seg etter dette, men jeg er jo på jobb om dagen, så da er de jo håpløst.....

Prøvde få ei Dk klukkhøne til å adoptere de, men hun synes nok de var snåle og små, og bare hakket etter de. Så det gikk heller ikke.

Så det jeg h åper på nå som kan redde disse tre små, er to Paduaner kyllinger som er på vei ut av eggene i dag. HÅper disse kan være sammen med Jumbo vaktelene og lære disse å spise og drikke.

Tror dere der ute at det lar seg gjøre?

Ellers er jeg rådvill ....

Noen som har gode råd???

Kjempe frustrerande! Dette kan vere eit problem for enkelte raser. Sukkervann el gir energi, eg har redda nokre vaktlar på denne måten. Av lærdom har eg også klekka kylling av høns før vaktlar . Nettopp fordi eg då er tryggare for at vaktlane skal lære å ete. Du kan prøve å blande ut kraftfor i vatn til ein tynn velling å dyppe nebba deira i. Eg har brukt ei lav skål med steinar i, slik dei ikkje druknar. Eg brukar også å knuse alt av kraftfor i blender til små kyllingar. Håpar dette var til litt hjelp, lykke til ;)

huff, jeg har gjort alt det du nevnr over Prisilla ....

De små har to syltetøylokk med vann og steiner i, samt en med knust mat, de har og fått eggeblanding, druer, og undulatfrø.

Men de går bare bort til skåla og ser på den, pirker litt i den når jeg prøver pirke oghakke litt for å få de til å spise, jeg har forsøkt mange ganger, men de virker ikke som de skjønner at dette er mat. ;)

Dypper nebbet deres i vannet og i maten, men de bare rister på hodet og spiser ikke......

Huff ..... dette er leit.....

Men hvordan er det å ha vaktel og hønsekyllinger i samme buret?

Blir de små plaget av hønsekyllingene, eller går det bra?

Jeg forsøkte ha en Dk kylling som er 14 dager gammel inn til de, men den bare tråkket på de og enset de liksom ikke.

Så da virker det som det eneste håpet jeg har er Paduaner eggene, at de klekker raskt, så de små der kan lære vaktleen.

Tror vaktlene var for lenge inne i egget før jeg måtte trå til med jordmorhjelp, der for de ikke klarer å ta til seg noe, de hadde kanskje alt tæret for mye på plommen, og blitt for slappe før de kom ut. Og problemet var at jeg jo måtte på jobb på dagen, og disse hjalp jeg ut litt over midnatt, så det tok litt tid før jeg fikk assistert de med matehjelp og drikkehjelp. Men de hadde tilgang til både mat og vann etter at de var tørre.

Føler seg ganske rådvill når slikt skjer. Det går fint å ha vaktlar ilag med hønse kyllingar.

Har ikkje andre råd å gi deg. Du må berre prøve så godt som du kan går det ikkje så har du iallefall prøvd å hjelpe.

Håpar det går bra ;)

Hm, jeg har aldri hatt det problemet, vil nesten tro at de er svakelige i utgangspunktet. Var de på overtid da, eller begynte de å klekke for tidlig? Hvor lenge er det siden de klekket? Det tar jo ofte litt tid før de finner ut av det og det er jo ikke mye de skal ha i seg de små kroppene, kanskje de får i seg bittelitt når de pirker borti. Hvis de er helt ferske så trenger de kanskje ikke mat enda heller. Hva mener du med slappe? Lå de bare der selvom du løftet dem opp? Eller lå de bare og sov? Friske kyllinger dør vel ikke foran vannet og maten, tenker jeg. Du får prøve å fortsette å vise dem maten. Noen undulat frø på toppen av formjølet eller i vanntrauet pleier å virke lokkende.

Håper det ordner seg.

Hm, jeg har aldri hatt det problemet, vil nesten tro at de er svakelige i utgangspunktet. Var de på overtid da, eller begynte de å klekke for tidlig? Hvor lenge er det siden de klekket? Det tar jo ofte litt tid før de finner ut av det og det er jo ikke mye de skal ha i seg de små kroppene, kanskje de får i seg bittelitt når de pirker borti. Hvis de er helt ferske så trenger de kanskje ikke mat enda heller. Hva mener du med slappe? Lå de bare der selvom du løftet dem opp? Eller lå de bare og sov? Friske kyllinger dør vel ikke foran vannet og maten, tenker jeg. Du får prøve å fortsette å vise dem maten. Noen undulat frø på toppen av formjølet eller i vanntrauet pleier å virke lokkende.

Håper det ordner seg.

De hadde problemer med å komme seg ut av eggene alle sammen bortsett fra en. Jeg måtte hjelpe de ut etter at de hadde forsøkt å klekke i nesten to døgn. og de var på overtid. Jeg hadde temp på 37.6 og 60 % i fukt, så jeg lurer litt på hva som kan være årsaken til at de ikke kom seg ut.

De fikk såvidt sprekk i eggeskallet og litt mer, så skjedde det ikke noe på ett døgn, før jeg forsiktig begynte å sjekke om det i det hele tatt var liv inni der. Pirket bort eggeskall og de fleste hadde fått hull på den indre hinna, men derfra skjedde det ikke noe. Så etter nesten to døgn grep jeg inn og hjalp de ut. Tror kanskje det var i seneste laget, siden de virket litt slappe helt fra starten av. Lørdag var den 17. dagen og da begynte det blir forsiktige sprekker i skallet. Søndag skjedde det ikke noe, og mandag kveld klarte jeg ikke vente lenger og måtte bare gripe inn. Så kyllingene er noen dager gamle. Og de er slappe, noen ligger bare og når jeg løfter de opp, har de øynene igjen og hodet henger. Litt bevegelse er det jo i de, men de virker ganske apatiske til tider, om jeg ikke gir de vann med pippette i nebbet. Har gitt de saften fra druer og vann, samt forsøkt å få i litt mat oppbløtt i vann, og da kommer de seg, men faller tilbake, da jeg jo er på jobb på dagen og ikke får gitt de vann mat på denne måten.

Så tror de i utgangspunktet fikk en dårlig start med å være forlenge inne i egget, men jeg var redd for å gripe inn for tidlig også. ;)

Gruer meg litt til å komme hjem fra jobb etterpå, er spent på om de fremdeles lever stakkars små ......

Det høres jo ikke særlig bra ut. Vet du noe om foreldre dyrene da? Innavl eller andre problemer? Kanskje du kan prøve vitaminer i vannet. Skal bli spennende å høre hvordan det har gått i dag.

Her kan jo jeg informere litt da det er jeg som sendte etter eggene som Anniken ruget ut for meg...;) De kommer fra Sverige, fra en oppdretter der. Hun har friske fine dyr selv, ingen innavl, men de har kommet med posten, ble sendt til min mor i sverige og hentet der hos henne... så da er det vel alltid en sjangse å ta...håndteringen i posten osv.

Nå er det bare 2 kyllinger igjen, men Anniken tror vel at bare en vil overleve da en er veldig slapp, den andre spiser og drikker nå iallfall. En paduanerkylling er klekket idag så da får den selskap og litt undervisning i spising og drikking i de neste dagene så får tro den ene klarer seg iallfall...:D

Av 10 egg var det liv i 6, men de har falt ifra en etter en...trist, men man får bare prøve igjen! :)

sukk, siste status er at alle de små vaktelnusseluskene dessverre døde ;)

Den siste fikk jeg til å drikke, men å spise noe var den ikke interessert i, og når jeg sammenligner med Dk kyllinggene, Araucana og mix kyllingene jeg klekket for 14 dager siden, så var de helt anderledes helt fra starten av. Dk etc kyllingene var kvikke, våkne og mer nysgjerrige i oppførselen. De sjekket opp både her og der, og løp til når jeg kakket i bakken eller i matfatet.

Vaktelkyllingene virket mer apatiske, og uinteresserte, og lite interessert i hva som skjedde rundt seg.

Ja ja, jeg får ta dette med meg i sekken med lærdom, og prøve igjen senere.

Kanskje de skal få bo litt sammen med mine silkekyllinger? Hvis det er lenge til dine paduaner klekker???De er 4 stk og bor i et stort akvarium på badet ;)

Tusen takk for tilbudet Aina :D Det var veldig snilt av deg å tilby hjelp!

Men som du kan lese nedenfor, så klarte dessverre ikke de små seg. :(

men jeg har en Paduanerkylling som ble klekket i går, så jeg får se an den, om den kan være i lag med Dk kyllingene jeg har som er 14 dager gamle, eller om det blir for stor aldersforskjell på de. Sier fra igjen ang denne :)

Mine vaktelkyllinger er som du beskriver dk kyllingene dine. Våkne, nysgjerrige og kvikke. De holder et mye høyere tempo enn hønsekyllinger, synes jeg. Høyt og lavt, hit og dit! Om du skal importere egg igjen, prøv å legge egg under en av dverghønene dine! Les om prosjektet mitt under ruging av egg:)

Tusen takk for tilbudet Aina :wink: Det var veldig snilt av deg å tilby hjelp!

Men som du kan lese nedenfor, så klarte dessverre ikke de små seg. :rolleyes:

men jeg har en Paduanerkylling som ble klekket i går, så jeg får se an den, om den kan være i lag med Dk kyllingene jeg har som er 14 dager gamle, eller om det blir for stor aldersforskjell på de. Sier fra igjen ang denne :wub:

Ja gjør det, synd med vaktelkyllingene! :azn:

Vaktelkyllinger.Har drevet fram vaktelkyllinger,i flere år.For å hjelpe,kyllinger ut av egget,må det gå ett døgn fra de kakker hull på egget,før Du kan hjekpe Dem ut.Videre har jeg nyklekte hønsekyllinger og vaktelkyllinger sammen,for at vaklene skal lære å spise.Så bruker Jeg et for som heter KALKUN 1.Som knuses.DETTE foret har innhold,med mye PROTINER,som alle i fasanfamillien trenger.Hønkyllingene og vaktelkyllingene,en stund til de har lært å spise.Da tar Jeg ut hønkyllingene,så de ikke tråkker i stykker vaktelkyllingene.Lykke til Odd.A.Wiik.