Gå til innhold

temming av høns


Miriam

Anbefalte innlegg

noen som har tips til hvordan jeg skal temme hønenen mine ? de er veldig tamme,men den nye silken min skal jeg få kjempe tam. hun spiser av hånden uten å være redd og jeg kan klappe henne på halsen. På vingene når hun spiser,men oppå ryggen,det liker hun ikke. Noen som har tips til hva jeg bør gjøre,hun er en veldig tøff høne, jeg sto i hønsehuset med kost og spade frem og tilbake under vaglen hvor hun sto og likevell ble hun ikke redd :) vill at hun skal kunne koses med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

sønnen min på 8 år er veldig ivrig på å kose og løfte på våre høns, og i og med at han starter omgås og

løfte på de helt fra de er små kyllinger har vi i dag mange store høna og haner av bl. a Maran og Orpington som lett lar seg fange og sitter på fanget eller i armkroken. Det må jo sies at det er ikke alle som er like begeistret for å bli holdt og løftet, høns er jo ikke akkuratt noen kjæledyr, men om de får daglig omgang med mennesker og blir stelt og kost med, så blir de ganske tamme og vandt til mye.

Vi kjøpte for litt siden 8 Araucana kyllinger som var i alder fra ca 3 til 6-7 uker gamle, og de var fryktelig redde og flakset opp for den minste ting. Hender var spesielt skummelt, så tydelig de ikke var vandt til så mye kontakt med mennesker. Men nå i en alder av snart 3 måneder er de rolige og nysgjerrige. De har blitt tatt ut hver dag av sønnen min alle sammen og kost på, løftet på og fått godbiter fra hånda, så nå blir han nesten hoppet ned når han åpner burdøra :) men det skal sies at det var mye flaksing og piping den første uka, før de begynte å venne seg til oss og å bli tryggere. Så det å få tamme høns er ikke gjort på en to tre. Det tar tid, og jo mer tid du setter av til stell, kos og miljøtrenging, jo bedre resultat får du.

Lykke til, det høres ut som at du gjør helt riktig slik du gjør nå, så bare fortsett og jobb daglig med hønsa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vær ikke redd for å løfte på hønene, det værste er å fange dem, det blir de mest redd av. Men når de er fanget liker de bedre å stå selv (vagle seg på armen) enn å bli holdt. Men vær forsiktig med å ha de på skuldra, dattera mi har ei kjempetam høne som hun leker mye med, men den hakker ho i øynene og ørene (av ren nyskjærrighet) dersom ho har den på skuldra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

La dem gå opp på handen rett fra sittpinnen, du tar handen fra baksiden og lar dem gå rolig over til deg. Ikke en gang den villeste høne bruker protestere hvis man bare er rolig.

Unngå å løpe etter hønene, hvis noen absolutt må fanges- bruk to biter kompostnetting å driv langsomt in hønen i et hjørne.

Ha alltid noe godt i lommene feks skrelte solsikker.

Stopp jevnlig å tilby godteri fra handen, da kommer snart hele gjengen løpende når du setter deg...

Den litt mer intresserte kan bruke klikkertrening. Jeg testet dette på den eneste utamme hønen i flokken. Hun var umulig å fange, fullstendig panikkslagen og meget sky. Resultat etter ca 45 min total treningstid: http://www.youtube.com/watch?v=XvhDAJuiau0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den ene høna til Fuglemakeren spille piano og det var virkelig artig å se! :azn: Jeg har selv hatt minigriser i mange år som jeg har lært diverse triks. Har også en geit som har lært seg å stå på to og gi "labb" og jeg må si jeg fikk blod på tann da jeg skjønte at man også kan få høner til å gjøre triks. ;) Foreløpig har jeg ikke hatt tid til å starte prosjektet, men en gang i fremtida skal jeg sannelig forsøke å lære en høne eller to ett og annet. Hvis noen andre har fått til dette, blir jeg glad for tips til enkle triks man kan lære dem. Gjerne fra deg også, Fuglemakeren - pianospilling blir foreløpig litt avansert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkern kommer fra Karen Pryor.

Vera var veldig lettdressert, dessverre er hun sky for fremmede mennesker så noen artist blir hun nok aldrig. Jeg trente henne fordi hun var så vill, hun er fortsatt ingen kosehøne men fullt hanterbar. Jeg ska minske antallet høner så hun er dessverre en av de som må selges. Til rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...