Jump to content
Skiftestads

Pris på vaktel-mategg?

Recommended Posts

Regner med at Mattilsynet kan teste om eggene inneholder Salmonella. De hadde hvertfall mulighet for det da jeg jobba på lab'en hos Næringmiddeltilsynet for....øh...14 år siden :blush:

Har kjøpt bokser på ebay :) Men de på gamebird var finere for de er flate på toppen. Tipper MT evnt veterinæren din kan hjelpe deg å finne ut hvor du kan få testet eggene.

Har lest at vaktelegg inneholder et enzym som gjør at salmonella ikke kan overleve i vaktelegg og at disse eggene kan spises rå i land hvor det ellers er vanlig med salmonella i hønseegg.

Er du redd for salmonella er egg av maran og vaktel salmonella sikre, hos maran er at porane i skalet så små at dei ikkje slepp inn denne bakterien.

Vaktel egget har stort innhold av lysozym, dette stoffet drep skadelige bakteriar. Vaktel egget er altså motstandsdyktig mot skadelige bakteriar, i tilegg er kroppstemperaturen til vaktel høgare enn hos høns ;)

• Upvote 1

Er du redd for salmonella er egg av maran og vaktel salmonella sikre, hos maran er at porane i skalet så små at dei ikkje slepp inn denne bakterien.

Vaktel egget har stort innhold av lysozym, dette stoffet drep skadelige bakteriar. Vaktel egget er altså motstandsdyktig mot skadelige bakteriar, i tilegg er kroppstemperaturen til vaktel høgare enn hos høns :wink:

Alltid noe nytt å lære her på forumet, vist det om Maran egga, men ikke at det gjalt for vaktel også. Enda en grunn til å ha og å bruke vaktel egg :0)

• Upvote 1

kom aldri noe svar på hvor mye et vaktel egg koster, jeg vurderer og selge egg til en restaurang eller noe, men aner jo ikke hva jeg skal ta for eggene, jeg har ikke vaktler enda, men har egg i maskinen så håper det klekker noe. og om det er interesse for vaktel egg her så vil jeg ha en liten produskjon på det

En jeg var i kontakt med for rugeegg tidligere i sommer hadde også mategg tilsalgs, 3,- stk. Jeg tenkte å ta 35,- for 12 pk :)

Jeg selger vaktelegg for 4kr stk... Folk er bare glad de får tak i vaktelegg her i området... Ingen som nøler på prisen overhodet.. Kokker kommer også å kjøper her og betaler gladelig...