Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det var eit ufatteleg trist syn som møtte meg i går, då eg tok min daglege tur til hønsa. 2 revar hadde klart å ta seg inn i ute garden.

Blandings flokken min som inneholdt:

0.1 Orpington. + Mi aller første høne

0.1sølvfarga Italiener, forsvunne.

1.1 Dverg kochin +, hanen lever.

1.1 mix svarthøns +

0.1 mix kvit silke/italiener +.

1.2 Favorolle +. 0.1 i live

0.1 Hademora +. 0.1 i live.

1.0 Brahma +. 0.2 i live, den eine hardt skada.

0.2 ender i live.

1.0 Blå påfugl i live.

0.2 gards mix i live.

i47263553._szt5_.jpgi47263559._szt5_.jpg

På tre av hønsa er store delar av kroppen fortært.

Flokken har gått fritt på dagtid og er sikra i ein trygg utegarde under stabburet om natta.

10 høns låg døde, 1 forsvunne. 2 var skada, den eine vart avliva med det samme. Den andre lille brahma høna hadde sår, halta og var skada ved det eine auget. Det er tydelig at alle hønsa er traumatiserte, endene viser tydeleg omsorg til den skadde.

Resten av flokken vart flytta inn i stabburet og pleia etter alle kunstens reglar, eg brukte god tid for å studere alle.Kose med å god snakke.

Det er berre så ufatteleg trist!

i47263544._szt5_.jpg Her kom dei seg inn, på det høgste berre 10 cm.

I dag tidleg klokka 0845 vart den eine av 2 revar drept, den andre klarte å stikke.

320641_2090995119978_1398265920_31698243_670750511_n.jpg

Revejeger Jonny var treffsikker, reve tispa døde momentant.

Posted

det var det verste ! ufattelig trist.. har vert der før.. forferdlig nå slikt skjer.. plutselig er dei brått borte,, er jo verre med dei som ennda lever men er skadet.. :)

føler virkelig med deg..

Posted

Må være som et mareritt! :) Har sluppet unna revens herjinger så langt, men han snoker rundt hønsehuset nesten hver kveld. Og nå ser vi jo hvor lite som skal til før de klarer å komme seg inn til hønene. Syntes virkelig synd på deg/hønene..

Posted

Nei reven er ikkje kjekk å få på besøk. Har enda ikkje klart å ta dei revane som snokar rundt hønsegarden her, men dei har ikkje vore her på 1 månads tid no. Føler verkeleg med deg. Ikkje kjekt i det heile :)

Posted

Huff så trist! Føler virkelig med deg! Dette er virkelig skrekken her også, at reven skal klare å komme seg inn til hønene til tross for alle foranstaltninger. Hører rev her hver kveld, og ser spor av den rundt hønsehuset. Vi har jaktet på dem, og noen har vi klart å ta, men det dukker visst stadig opp nye.....

Posted

Huff, så fryktelig trist! Nå ble jeg skikkelig lei meg. Håper de hønene som kom unna blir i orden igjen. Har aldri hatt rev hos hønene, bar hund. Rever er best på avstand! God bedring til tuppene!

Posted

Tusen takk for fine ord og trøst. Det går sakte framover, hønsa er fortsatt traumatiserte. Lille dverg kochin hanen (sjefen) savnar flokken sin og tyr til dei eldre hønene, han søker under dei som om han vil gøyme seg og få trøst. Satt silkene inn til dei, for å sjå om det kunne bli litt normalt... her har ikkje vore kamp alle er godt forlikte. Merkelige greier, har brukt mange timar i stabburet for å sjå korleis dei oppfører seg. Alle synest det er godt å verte plukka opp og kosa med, enkelte av dei har nekta dette tidlegare.

Dette unnar eg ingen, eg har trudd hønsa var trygge. Til vårs vert det støypt og gjerde langs bakken i større omfang eller no.

Posted

her er det en som har mistet over 20 høns på en natt....når reven først er i gang,er det bare en ting som stopper den....for den gir seg ikke før det er tomt....er spesielt revir rever som gjør slike stunt.den går gjerne framed innhegning og bur flere netter før den plutselig setter inn støtet.hvis man tar ut slike revirrever,så sparer man endel fugl....

Posted

Dette var fryktelig trist å høre! Jeg fikk klump i halsen og tårer i øynene. :) Føler så inderlig med deg. Og så trist at du mistet den aller første høna di... Godt at noen klarte seg i hvert fall og jeg får helt gåsehud når du skriver at høner som før ikke har brydd seg om å bli holdt og kost med, nå gjerne tar i mot denne varmen og trøsten. Stakkars små... Håper de kommer over dette og blir seg selv etterhvert.

Jeg mistet selv alle hønene mine og èn hane for to år siden, men gjengen jeg har nå (bortsett fra to ender som forsvant, antagelig tatt av rev) har klart seg, pga. bedre sikkerhetsanstaltninger. Men på slutten av sommeren i år kom det en revunge på dagtid mens det var folk her og forsynte seg av den ene moskusanda mi. :-O Heldigvis oppdaget noen dette før reven hadde gitt anda dødelige bitt og fikk jagd den vekk, men anda var i sjokk, hadde flere bittsår (som jeg renset og hadde bakteriedrepende salve på) og hadde mistet nesten alle klørne på bena sine (fordi den hadde kjempet og sparket fra). Hun ble plassert i enerom sammen med kjæresten sin og ble helt fin igjen, men i flere uker etterpå turte hun ikke å gå ut. Først nå har hun begynt å føle seg trygg igjen. Dyra husker og blir nok traumatisert, de også, når slike hendelser inntreffer.

Lykke til videre med hønseholdet, håper virkelig at du aldri får oppleve dette igjen.

Posted

ufattelig tragisk, åååå nå synes jeg så synd på deg, for du har det vondt inni deg! Og de stakkarne som overlevde den traumatiske opplevelsen..... ikke rart de vil ha nærhet og varme. De er vel i sjokk hele gjengen. Og da er det godt å ha det varmt og trygt.

Dette er det tristeste jeg har lest på lenge .... :)

Håper virkelig de som overlevde vil klare seg uten altfor store men og problemer senere!! Tenker masse masse på deg og hønene dine!

Du får sikre luftegården din enda bedre enn du alt har gjort, for slike hendelser vil man ikke oppleve igjen, det er helt klart.

Jeg har punktsveiset galvanisert netting, som er tyggesikker for bl. a grevling. Den kostet flesk, men det er jeg glad for at jeg investerte i nå! Denne nettingen har jeg gravd ned en halv meter ned i bakken, og den ligger en meter utover fra gjerdet, slik at om rev og grevling prøver grave eller komme seg inn håper jeg dette stopper de. Har og lagt en solid rad med stein rundt hele inngjerdingen helt inntil gjerdekanten.

• Upvote 1
Posted

Tusen takk. Må innrømme at eg har felt nokre tårer ja, men det var verst for småjentene som begge mista hønene sine.

Det går heldigvis bedre no, tydeleg at det var lurt å sette inn silkene. Lille brahma høna kjem seg, i går halta ho fortsatt og det eine auge var klistra att- ho låg for det meste. I dag var ho på beina spiste og drakk, auget er også fint.

Den andre reven er observert, vi har montert opp hallogen lampe som lyser på marka over fjøsen døgnet rundt. Husbonden skal legge seg på vakt i morgon kveld, håpar udyret kjem.

Posted

Nei den siste er ikkje tatt, men vi gir oss ikkje! I dag fekk den lille brahma høna komme ned til dei andre, litt kaos med det samme...eg får ta eit tidleg besøk i morgon å sjå korleis det går. Dei andre er seg sjølv no, heldig vis :)

Posted

Der fikk dere gitt den inn, den siste reverakkaren, og jammen godt var det!!

Da er dere hverftall kvitt de to som tok de stakkars hønene.

Det føles sikkert litt godt Prisilla.

Håper bare det ikke er nye som prøver seg, men de går vel i fella først får vi håpe.