Gå til innhold

Hvordan kjønnsbestemme kyllinger?


Hønemor

Anbefalte innlegg

Det finnes endel tips om hvordan man finner ut kjønn på kyllinger, men jeg tenkte at kanskje det var en idé å samle tipsene i én tråd?

Dette er hva jeg har fått som tips hittil:

Hanekyllinger har en annen form på fjærene på halsen. Spissere, tror jeg det var?

Hanekyllinger har rundere fjærspisser på vingene.

Haner er generelt "tøffere" enn høner.

Haner har tykkere og mer robuste føtter og bein enn høner.

Hos noen raser har hanene litt annerledes farge på beina enn hønene.

Kammen utvikler seg tidligere hos haner.

Halefjærene utvikler seg tidligere hos haner.

Halefjærene står mer opp hos haner enn høner.

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte disse, og/eller bidra med flere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Så bra at det er kommet en slik tråd! Trenger den akkurat nå, siden jeg har en del kyllinger rundt på gården ;)

Hva er en Espalier, Hønemor? Har en liten anelse om hva det kan være, men vet ikke om jeg tenker på det samme som deg ;)

Hvor mye kan jeg akseptere at de voksne fuglene "hærsjer" med kyllingene? Er det greit med at hakk i hodet, eller er det strengt forbudt..?

Skal snart sette inn ei Silkehøne som har ruget ut og alet opp (dratt opp) 4 mix - kyllinger, men trenger litt tips og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanekyllinger har rundere fjærspisser på vingene.

Dette er måten oppdrettere av verpehøns kjønnsbestemmer når de er 1 dag gamle. Helt utrolig og jeg fatter ikke hvordan de klarer det, men de tar gjerne 10.000 kyllinger på en dag (ja det kommer jo ann på hvor mange de er, men det pleier å være 3-*4 stk)

Hørt at man kan se der møkka kommer ut. De trykker på no, men har aldri forstått hvordan man ser dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanekyllinger har rundere fjærspisser på vingene.

Dette er måten oppdrettere av verpehøns kjønnsbestemmer når de er 1 dag gamle. Helt utrolig og jeg fatter ikke hvordan de klarer det, men de tar gjerne 10.000 kyllinger på en dag (ja det kommer jo ann på hvor mange de er, men det pleier å være 3-*4 stk)

Hørt at man kan se der møkka kommer ut. De trykker på no, men har aldri forstått hvordan man ser dette...

Daggamle kyllinger med vingefjær!

De store kyllingprodusentene har folk som sorterer (mener det er japanesere) ved å titte i baken på kyllingene. Ikke vet jeg hva de ser, men de ser forskjell på kjønnene.

Ellers så finnes det raser/farger man kan kjønnsbestemme selv fra de er nesten nyklekkede, f.eks. tverrstripet plymouth rock, jærhøns, legbarfargede (100% kjønnsvisende ved klekking) og laksefargede.

Ellers så vet jeg at hvis man har svart dvergkochinhane på tverrstripete dvergkochinhøner, så blir alle de tverrstripete kyllingene haner. Hvilket kjønn de sorte blir vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en dansk bok vi har står det at tværstribede? Playmouth Rock kan kjønnsbestemmes fordi hanekyllingen har gule løb. Er det noen som vet hva løb er? Dårlig med dansken, skjønner dere.

Ellers er det like spennende hver gang når en går å venter på om det er egg eller galing som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en dansk bok vi har står det at tværstribede? Playmouth Rock kan kjønnsbestemmes fordi hanekyllingen har gule løb. Er det noen som vet hva løb er? Dårlig med dansken, skjønner dere.

Ellers er det like spennende hver gang når en går å venter på om det er egg eller galing som kommer.

Løb er beina til høna/hanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en Espalier, Hønemor? Har en liten anelse om hva det kan være, men vet ikke om jeg tenker på det samme som deg :)

Et espalier er en flettverksgreie, tradisjonelt laget av tre, som man bruker til å støtte opp klatrende planter. De jeg har er sånne trekkspill-greier som man kan strekke ut for å regulere størrelsen på hullene i flettverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en Espalier, Hønemor? Har en liten anelse om hva det kan være, men vet ikke om jeg tenker på det samme som deg ;)

Et espalier er en flettverksgreie, tradisjonelt laget av tre, som man bruker til å støtte opp klatrende planter. De jeg har er sånne trekkspill-greier som man kan strekke ut for å regulere størrelsen på hullene i flettverket.

Ok, takk for svar :)

Tenkte å lage en egen plass hvor kyllingene kan ha sin egen mat i fred når de skal flytte inn til de voksne hønene snart. Men hvordan kan jeg lage det? Tenkte kanskje Espalier kunne brukes...

En annen ting; jeg spurte lenger opp i tråden hva Espalier var, for jeg hadde sett at Hønemor hadde skrevet noen om det lengre opp i tråden, men når jeg leter i gjennom tråden , så finner jeg ikke hvor du hadde skrevet om Espalier..  :;)

Hm... Rare greier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å bygge kyllingskjul av en europall med etpar pallekarmer på som vegger. Kyllingene kan smette inn under / gjennom europallen, og så kan maten og vannet deres stå oppå pallen. Som tak ville jeg brukt en europall til, med presenning over.

Men nå ble det ikke behov for dette, siden jeg bruker lille-hønsehuset som kyllingskjul i stedet.

En annen løsning kan jo være å bruke vanlig plank til å bygge en boks, lage vegger av hønsenetting, og ha en espalier eller tre-lister som "gitter" på den ene siden. Det går forsåvidt også an å bruke en europall som "gitter", ved at man setter den på høykant inntil boksen. Forhåpentligvis er hønene for store til å komme gjennom europallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når løb på dansk betyr bein (hørtes jo naturlig ut, da) har jeg håp om at mine Sussex er 5 høner og 1 hane!! Men det høres jo for godt ut til å være sant X-

Det med fargen på bena gjelder kun for tverrstripet Plymouth Rock, og ikke for Sussex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg må bare legge inn et lite spørsmål her. Av mine fire maran kyllinger så er det to som har større kam enn de andre, og litt større i vekst.. De er ikke mer enn ca 4 uker enda. Av de 6 blandingene så er det tre som er bemerket mye større i både kam og kropp, er det noen indikasjon? De er nå ca 5 uker.

Tror dette er haner, men skal bli morro å se om jeg har rett... Men som jeg forstår her av dere som er ganske drevet i gamet så skal dette være ganske umulig å si enda. Og dette ser jeg altså ikke før de evt. legger egg  ??? eller galer ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke hvilke farger du har på maranene....

Mine tverrstripede marankyllinger kan jeg nå se forskjell på på to måter. (de er klekt 18. mai)

Beina til hønekyllingene er gule med svarte felter/skygger oppetter beina og er mørkere tverrstripet og utviklet vingefjær før hanekyllingen som er lysere tverrstripet og hadde gule bein uten svarte skygger.

Har du svart/kobber kan du nok se eller ha sett tidligere at vingefjærene er mer utviklet på de som blir høner. Ellers kan du se på kammene. En sterk gulrotfarge som om noen uker blir rød tidlig er jo haner. Sjekk størrelsen på hakelappene. Hanene har større hakelapper en jevnaldrende høner.

Jeg sitter inne med mer info som jeg må lete frem fra arkivet mitt.... kommer tilbake senere engang med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra Kim Charlots hjemmeside:

Faverolles: (laksefarget) Hanen er svart på vinge spissene allerede helt ny klekkete. Og da er høna bare gul, men i løpet av få dager (ca. 14 ) ser du at hun er beige på vinge spissene  og han er mer svart der.

Wyandott: (sølv/gull randet) Her ser du etter en stund at hanen er en del spissere i fjærene og mer samlet i fargene i nakke, hale og vinger en det høna er. Høna  en jevnere fordelt i fargen og mye rundere i fjærene. Og så ser du at kammen til høna utvikler seg senere en hos hanen , som blir fortere rød, bred og noe opphøyd. Føttene blir også fortere større hos hanen.

Brahma: (Åkerhønefarget/rapphønsfarget ) Hanen blir fortere mørkere og grovere i fjærene en høna. Den får også tidligere bred rygg, breiere og rødere kam, en hos høna. Beina blir fort veldig grove.

Silkehøns: her ser du etter hvert at hanen får bredere  og "feitere kam en høna. Nakkefjærene blir lengre hos hanen en hos høna. Og så vil du kunne se det på halefjærene hos hanen, er lengre og finere en hos høna.

Mille Fleur: Her kommer også kammen  som første tegn. Veldig lett å se. Blir flottere og lengre nakkefjær hos hanen ganske tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far fjær på beina og mor uten:

hønekylling har fjær på beina, hanekylling ikke (motsatt i generasjonen etter)

Endetarms-sjekken:

Det skal kunne gå ann å trykke og skyve nedover endetarmsåpningen på daggamle kyllinger som ikke har fått mat ennå (!) og da kunne se egglederåpningen hos hønekyllingene. Det skal visstnok være det disse expertene ser. Jeg har gjort ett forsøke og synest bare jeg plaget kyllingen, så ingenting.....

Vinge-sjekken:

Noen raser er avlet slik at befjæringen blir forskjellig. Jeg vet ikke hvilke raser som er avlet slik, men ihvertfall produksjonshønene. De sprer ut en vinge på daggamle eller ukesgamle (ikke eldre) og ser da at primærfjærene er lengre enn dekkfjærene hos hønekyllinger. Hos hanekyllinger er disse like lange. Altså når fjærene er som "pigger" før de åpner seg. Ikke spør meg ... jeg klarte det ikke.

.. Men det er slik de gjør det i kylling-klekkeriene.

Jeg fant en tegning av dette på nettet engang, men jeg må tegne den om hvis den skal inn her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg må bare legge inn et lite spørsmål her. Av mine fire maran kyllinger så er det to som har større kam enn de andre, og litt større i vekst.. De er ikke mer enn ca 4 uker enda. Av de 6 blandingene så er det tre som er bemerket mye større i både kam og kropp, er det noen indikasjon? De er nå ca 5 uker.

Tror dette er haner, men skal bli morro å se om jeg har rett... Men som jeg forstår her av dere som er ganske drevet i gamet så skal dette være ganske umulig å si enda. Og dette ser jeg altså ikke før de evt. legger egg  ??? eller galer ???

Jeg ga bort en hane av kobberfarget maran. En av tre voksne kyllinger hadde mye mindre kam enn de andre to, så jeg var sikker på at jeg hadde to haner og en høne. Men nei. Alle viste seg å være høner!!! Han som fikk den ene "hanen" var så fornøyd med de brune fine eggene ;D Jeg trodde lenge at kyllingene fra i januar var en hane og fem høner, men neida, det var da to haner og fire høner. Det jeg prøver å si er at kyllinger som klekkes samtidig kan utvikle seg i forskjellig tempo, sikkert to-tre uker forskjell på hanene av dansk land....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke hvilke farger du har på maranene....

Mine tverrstripede marankyllinger kan jeg nå se forskjell på på to måter. (de er klekt 18. mai)

Beina til hønekyllingene er gule med svarte felter/skygger oppetter beina og er mørkere tverrstripet og utviklet vingefjær før hanekyllingen som er lysere tverrstripet og hadde gule bein uten svarte skygger.

Har du svart/kobber kan du nok se eller ha sett tidligere at vingefjærene er mer utviklet på de som blir høner. Ellers kan du se på kammene. En sterk gulrotfarge som om noen uker blir rød tidlig er jo haner. Sjekk størrelsen på hakelappene. Hanene har større hakelapper en jevnaldrende høner.

Jeg sitter inne med mer info som jeg må lete frem fra arkivet mitt.... kommer tilbake senere engang med dette.

Jeg har svart/kobber på mine Maran.. Skal følge rådet ditt, og sjekke dem etterpå.. .De er så tamme disse fire at jeg kan håndtere dem ganske fint..

Så tusen takk for svar, og venter i spenning på mer..  ;D

Takk til alle dere andre også, det er så kjekt med så mange hjelpsomme mennsker.. Helt topp  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen..

Vel har nå vært ute en stund for å studere kyllingene. Og av de 4 Maranene ser jeg ikke en eneste hakelapp, fargen på kammen er ganske lik. Men det er to av dem som til stadig skal kampe litt. Bland de 6 blandingene er det bare en som har hakelapp (de er blanding av Welsummer og Maran). Skal i alle fall bli morro å se fremover. Det er litt gøy å følge litt med på kyllingene nå, de utvikler liksom en personlighet alle sammen. Hønemoren har også begynt å hakke etter de største kyllingene sine, og avviser dem totalt. Men ser at hun varmer i alle fall de to minste enda..  Zc 

Virkelig morsomme og fasinerende dyr dette her... <<X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...