LindaB Posted October 27, 2011 Report Share Posted October 27, 2011 Hjelp hva har skjedd med kromat egg fra felleskjøpet? Isteden for avlange pellets har de 2 siste sekkene jeg har kjøpt inneholdt mye mindre biter og mye mye mer pulver. Ender jo opp med å måtte tømme ut og kaste fint pulver av automatene som hønene ikke spiser... Finnes det noen gode alternativer? Kjedelig når det blir så mye svinn synes jeg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
minibonden.blogg.no Posted October 27, 2011 Report Share Posted October 27, 2011 du kan ta vare på pulveret og bruke det til kyllinger. Det pleier jeg og gjøre og det funker fint det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaB Posted October 27, 2011 Author Report Share Posted October 27, 2011 Ja, har blandet det med vann og gitt til hønenen og, i mangel på kyllinger Men det blir gjerne litt flis og rusk i automaten og av og til skit, så synes ikke det er så kjekt heller, og spesielt ikke om det skal gis til kyllinger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norfrid Posted October 27, 2011 Report Share Posted October 27, 2011 Fikk brev fra felleskjøpet om at de skulle endre størrelsen på pelletsen slik at den ble litt større. Synd om det blir mest "bøss" da... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK Fuglen Posted October 28, 2011 Report Share Posted October 28, 2011 Hjelp hva har skjedd med kromat egg fra felleskjøpet? Isteden for avlange pellets har de 2 siste sekkene jeg har kjøpt inneholdt mye mindre biter og mye mye mer pulver. Ender jo opp med å måtte tømme ut og kaste fint pulver av automatene som hønene ikke spiser... Finnes det noen gode alternativer? Kjedelig når det blir så mye svinn synes jeg! Hei.Jeg jobber med fjørfefôr hos Felleskjøpet og er derfor kjempe interessert i hva dere synes om vårt fôr - og da ikke minst om strukturen. Det er rett som det skrives at vi har gått over til en grovere pellets på KROMAT Egg. Dette skulle ikke innebære mer bøss i sekkene - så dette skal jeg sjekke opp! Overgangen til grovere pellets er gjort for at vi skal kunne øke mengden av grove partikler i pelletsen. Grove partikler er bra for høns av flere årsaker der blant annet kråsstimuli er en av de viktigste. Vi har økt dette gradvis over flere år og har gått fra noe som kunne ligne loff til der vi er dag som oppleves som kan sammenlignes med grovbrød. Vi må nok leve med at det blir noe “bøss” i sekkene – pelletsene faller fra hverandre jo mer de håndteres – men det skal likevel ikke bli så mye at det oppleves som svinn for dere som kjøper sekkene. Jeg er veldig takknemlig for deres tilbakemeldinger og tar det videre med fabrikkfolkene våre! Hilsen Trude UlvenProduktsjef fjørfe, Felleskjøpet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted October 28, 2011 Report Share Posted October 28, 2011 Ser det er stor forskjell mellom Kromat egg 110 og Tuppen. Synest også at dei siste sekkane med kromat egg 110 har smuldra meir enn tidlegare, medan tuppen held seg meir i pelletsform. Lurer litt på kva som er grunnen til dette? Er det ikkje like greit å tilsette kalk i tuppen og få to typar, ein med og ein uten kalk? eller bruke eit bindemiddel slik kromaten er fastare i form? Synest også det er litt merkeleg at det skal vere så stor forskell i pris på desse for typane. Kva er grunnen til det? Ellers synest eg ikkje det er greit å gi overskuddsfor av kromat egg 110 til kylling, då kyllingar ikkje skal ha så mykje kalk. Men å blande det i hønseguffe var ein god ide Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK Fuglen Posted October 28, 2011 Report Share Posted October 28, 2011 Ser det er stor forskjell mellom Kromat egg 110 og Tuppen. Synest også at dei siste sekkane med kromat egg 110 har smuldra meir enn tidlegare, medan tuppen held seg meir i pelletsform. Lurer litt på kva som er grunnen til dette? Er det ikkje like greit å tilsette kalk i tuppen og få to typar, ein med og ein uten kalk? eller bruke eit bindemiddel slik kromaten er fastare i form? Synest også det er litt merkeleg at det skal vere så stor forskell i pris på desse for typane. Kva er grunnen til det? Ellers synest eg ikkje det er greit å gi overskuddsfor av kromat egg 110 til kylling, då kyllingar ikkje skal ha så mykje kalk. Men å blande det i hønseguffe var ein god ide Hei! Ja, det er stor forskjell mellom Tuppen og KROMAT Egg 110. Tuppen er et fôr som er spesielt tilpasset for å være et "all round" fôr som kan brukes til flere typer fjørfe. KROMAT Egg 110 er et fôr som er laget etter spesifikasjonene til de kommersielle fjørfe flokkene. Dette enkle prinsipp er en historisk forklaring på både prisforskjellen og forskjellen i struktur. Men det betyr ikke at det trenger å være slik for alltid. Vi har endret kravene til malingen av råvarer som går inn i KROMAT Egg 110. De er grovere malt nå enn tidligere. Dette kan nok også bidra til at pelletsen faller mer sammen nå enn tidligere. Vi har på trappene et nytt sortiment som skal fylle tomrommet mellom Tuppen og KROMAT blandingene. Blandingene er fortsatt under utprøving - men jeg legger info her så snart de er klare! I mellomtiden så har jeg informert fabrikkene om at det er misnøye på struktur på verpefôr i sekk - og regner med at vi skal få dette på plass igjen snarest. HilsenTrude UlvenProduktsjef fjørfe, Felleskjøpet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted October 29, 2011 Report Share Posted October 29, 2011 Takk for svar, eg ser fram til å sjå kva som kjem Savnar også kyllingforet som no er tatt av markedet, for oss med høns som hobby. Eg tenkjer at forebygging er viktig, dette var også grunnen til at eg brukte denne fortypa til kyllingane mine. Eg lurer på om det er det mulig å tilføre eit kyllingfor feks aktivt trekull,og/ eller melkesyre for å demme opp mot "mage"/ tarm sjukdommar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaB Posted October 29, 2011 Author Report Share Posted October 29, 2011 Tusen takk for svar Trude (og dere andre og!). Kjempeflott at FK sjekker dette opp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK Fuglen Posted October 29, 2011 Report Share Posted October 29, 2011 Takk for svar, eg ser fram til å sjå kva som kjem Savnar også kyllingforet som no er tatt av markedet, for oss med høns som hobby. Eg tenkjer at forebygging er viktig, dette var også grunnen til at eg brukte denne fortypa til kyllingane mine. Eg lurer på om det er det mulig å tilføre eit kyllingfor feks aktivt trekull,og/ eller melkesyre for å demme opp mot "mage"/ tarm sjukdommar? Hei igjen.Vi har tenkt en del omkring dette med hva vi kan gjøre for å "erstatte" koksidiostatika i kyllingfôret. Det finnes flere fôrtilsetningsprodukter på markedet som hevdes å ha anti-bakteriell effekt. Flere av dem er basert på kjente naturlige oljer fra blant annet hvitløk og oregano (ser at flere her bruker hvitløk i drikkevannet - det er kjempe interessant!). Ulike syrer er også interessant og fungerer godt som tilsetting i drikkevannet. Vi har falt på at vi får størst helseeffekt ved bruk av et norskutviklet immunstimulerende produkt. Vi kommer til å sette dette til i vårt nye fôr. Dette er et stoff som virker på lag med den naturlige utviklingen av fjørfe sitt immunsystem. Gleder meg til å få dette ut i butikkene våre. Vi har forresten også forsøkt oss med melkesyreprodukter i fôret for å se om det kan bidra til bedre tarmhelse hos fjørfe. Vår erfaring er at det gir ingen negativ effekt, men vi synes det var vanskelig å få en skikkelig positiv effekt. Jeg er fortsatt på leting etter en “mirakelkur” av ett eller annet slag for å rette opp løse mager uten å ty til medisinskapet. HilsenFK Trude Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfanett Posted October 29, 2011 Report Share Posted October 29, 2011 dette hører spende ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted October 30, 2011 Report Share Posted October 30, 2011 Spennende! Er ikkje aktivt trekull eit alternativ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK Fuglen Posted November 2, 2011 Report Share Posted November 2, 2011 Aktivt trekull har jeg faktisk aldri prøvd. Jeg skal sjekke det opp og høre med noen kolleger om de har noen erfaringer med bruk av det til fjørfe. Trude Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wiik Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 Har brukt KROMAT OPPDRETT 2. I mange år,men nå har forståsegpåere hos,FELLESKJØPET greid åØDELEGGE dette foret og.Hva er DERE holder på med.DET er jo bare mel i sekkene her å nå.VI må betale for noe fuglene, ikke vill ha lenger.Har måtte gått over til ,annen levrandør av fore JEG.Orker ikke mere melfor,som setter seg fast i foringsautomatene.Takk FOR MEG FELLESKJØPET. ODD.ARNE. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morten silke Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 hei helt enig med deg wiik!!felleskjøpet har blitt dårligere og dårligere i det siste, er bare en og annen sekk som har fungert og vi bruker 2-3 sekker i uka av egg110.bare støv og lite pellets der også.. og de vet det så godt at foret er dårlig nå for vi har fått endel sekker i kompansasjon men de erjo ikke noe bedre... blir bytte av levrandør her også .. gidder ikke å kaste for ut av vinduet lenger... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippa Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 Desverre så må jeg si meg enig med de to siste innleggene her...Oppdrett 2 er mye mel og ikke pellets som hønene er vandt med .Opplever at vekten på fuglene går ned i vekt noe som ikke er særlig ønskelig nå vinterstid..Har fått prøver av Norgefor sitt pelletsfor å vurderer nå å gå over til dem . Jeg føler ihvertfall at de hører på meg som kunde og gjør det de kan for at jeg skal bli fornøyd ,,,,kjøper 1 pall av gangen så endel penger i sving er det hos oss hobbyoppdrettere også , og jeg legger igjen mine penger der jeg føler meg ivaretatt som kunde 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wiik Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 Hei helt enig med deg PIPPA.Du har et godt innlegg.Det er for galt, når det går så langt,at fuglene sulter, ISTEDET for å spise, Av DET SÅKALTE EXSPERTFORET TIL FELLESKJØPET.Forstå dette den som den som vill. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eromuld Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 Jeg har også fått mye av de mel sekkene, men de jeg har kjøpt de siste ukene har faktisk vært helt fine, og om jeg husker rett så var vell dette noe de skulle fikse. på felleskjøpet i elnesvågen, så er det gode sekker wiik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriola Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 Har kjøpt ett par sekker med kromat egg siden nyttår, og der har det vært fine faste pellets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wiik Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 Da må jeg, bare si DERE har vert heldige.Har vært i kontakt med folk,fra VESTFOLD og TRØNDERLAG.De har akurat de samme problemen,som Jeg har med foret,fra FELLESKJØPET.De Jeg har snakket med,har byttet levandør av foret sitt.Da de ikke har følt seg,imøtekommen av FELLESKJØPET.Det hjelper ikke,å få bytte en sekk ien ny,når denne er like dårlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippa Posted January 14, 2012 Report Share Posted January 14, 2012 Jeg fikk beskjed før jul at pelletsen var endret til en løsere form da det skulle gi hønene mer å jobbe med og de mente da at foropptaket blei bedre....jeg protesterte på dette å forklarte da min opplevelse av vektreduksjon og mye mer svinn .Stod igjen med en følelse av at jeg var komplett uvitende og ikke hadde belegg for å klage på produktet...Som sagt pengene mine er flyttbare og mine fugler skal ha et optimalt for som de er i stand til å utnytte til fulle . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morten silke Posted January 15, 2012 Report Share Posted January 15, 2012 Her nede har de vært hyggelige når vi har klaget og sendt Noe av foret videre i systemet. Åpnet en siste sekk idag som var litt Bedre men ikke perfekt. Hadde tenkt å bestillf big bag,men tørr ikke for Halv parten kan jo være mel... noen som vet om norges for leverer 800 kg sekker? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippa Posted January 15, 2012 Report Share Posted January 15, 2012 Jepp ,de gjør de . Og verpefor i 40 kg sekker også . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rosette Posted January 15, 2012 Report Share Posted January 15, 2012 Dere som har skiftet for leverandør, har dere byttet til Norgesfor? Eller er det andre leverandører der ute også? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wiik Posted January 15, 2012 Report Share Posted January 15, 2012 Det er en hyggelig bedrift,på NORDMØRE,som leverer hønsefor. RØVMØLLE Surnadal. Møre og Romsdal. Telefon.71658660. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts