Jump to content
Sign in to follow this  
bobq

Hvorfor er mine kyllinger så seig?

Recommended Posts

Har slakta unghaner for første gang. De ble 16 uker gamle. Har veid dem jamt og trutt, og alle veide da over to kg, hvilket høres ut som ei grei vekt for meg. Og det var jo også passe med kjøtt på dem. Men: de er jo like seig som ei gammel høne! (Mamma bruker å kjøpe høner av noen hun kjenner). Er de rett og slett for gamle? Burde de vært mørnet? Feil for? Mye/lite trim? Er jo selvfølgelig klar over at de aldri blir som broliere, de lever jo bare 4 korte uker, og kjøttet mørnes ved at det sprøytes inn saltvann. Men likvel, er det ikke mulig å få unghaner til å bli mør og fin? I alle fall uten å koke dem på timesvis?

Jeg har slaktet og spist en dal haner i sommer/høst og syntes ikke disse var seige.. Men jeg lot de ligg 3 dager i kjøleskapet før jeg kokte/stekte/grillet dem.

Fant liksom ikke noe fornuftig om mørning av kyllinger, og mannen min syntes ikke jeg skulle ha dem liggende så lenge, så mine lå vel 1,5 døgn før det var gryta. Men da er jo lengre mørningstid noe å prøve ut neste gang. Takk for svar!

Har lest meg opp litt på dette fordi vi snart skal ta resultatet av sommerens rugeeventyr og putte i gryta :) Det er viktig ikke å fryse/tilberede kjøttet mens muskelcellene enda er stive (rigor mortis), slaktet bør ligge i kjøleskapet 48h før tilberedning eller frysing visstnok. Så lenge slaktet er rent og pakket inn i plast så vil det ikke bli bedervet men det vil skje en viss mørning og ikke minst så får dødstivheten sluppet taket og kjøttet blir mindre seigt og trevlete. Men kan ikke egentlig skjønne at det skulle være så mye forskjell på 36 og 48 timer da. Ville prøvd med litt lenger mørningstid og kanskje langkoking feks i leirgryte ;)

hei

jeg sterker hanene i steke pose i ovnen og de blir knall :laugh: og har de til middag dagen etter slakt..

men det kommer nok veldig ann på hvilke raser man slakter også :wink: vi bruker som regel

australorps og sussex :duck: