Gå til innhold

Fjørfe over grensa


buddy

Anbefalte innlegg

Skal kjøre Norge - Danmark - Sverige - Norge i ferien og lurer på hvordan det er hvis jeg feks. møter en svenske på grensa og vil ha med meg et par høner over til Norge? Er det vaksinasjons papirer og søknad ++? Har lest litt på mattilsynets hjemmeside, men vil gjerne høre om det er noen her som har noe peiling, eller har impotert selv.

Har lest her http://www.mattilsynet.no/import_eksport/sports_og_kjaeledyr/privat_innf_rsel_av_burfugler__gnagere_og_kaniner_til_norge_30012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

For å importere dyr/fjærfe kreves det papirer med attester fra veterinær i Sverige på blodprøver, uansett om det er ei eller flere høner.

Er det eieren i Sverige som må stå for å skaffe disse papirene? Eller er det kjøperen som må gjøre det..?

Er det kun en blodprøve som trenges, for å sjekke om fuglen ikke har noen sykdommer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blodprøver får å sjekke om fuglen ikke har noen sjukdom ja. Det er eieren i landet du skal hente/importere fuglene fra som bestiller veterinær. Jeg har importert fugler flere ganger fra Danmark, måtte betale ca kr.100,- pr. blodprøve. Papirene skal så følge fuglene til Norge, og veterinæren/mattilsynet der du bor skal gis beskjed om når fuglen/fuglene kommer til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blodprøver får å sjekke om fuglen ikke har noen sjukdom ja. Det er eieren i landet du skal hente/importere fuglene fra som bestiller veterinær. Jeg har importert fugler flere ganger fra Danmark, måtte betale ca kr.100,- pr. blodprøve. Papirene skal så følge fuglene til Norge, og veterinæren/mattilsynet der du bor skal gis beskjed om når fuglen/fuglene kommer til Norge.

Takk for svar :)

Greit å vite litt om det, i tilfelle det blir noen import ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til privat innførsel trenger en ikke importtillatelse;

Som ikke-kommersiell innførsel regnes innførsel av maksimum 10 dyr i følge med eieren sin eller en fysisk person som er ansvarlig for dyret/dyrene på vegne av eieren, og som ikke skal selges eller overdras til en annen eier. Dersom grensen på 10 dyr overskrides, dyrene skal reise alene og/eller selges eller overdras til andre, regnes innførselen som kommersiell. Da gjelder andre regler.

I følge Mattilsynet sin oversikt i linken på toppen av tråden her skal man likevel søke om innførsel av fuglene. Inntil for noen få år siden var man ihvertfall ikke stivbent på dette, det holdt å ha med papirer på at fuglene var testet.

Importtillatelse har jeg hatt i mange år, det må man ha om man skal innføre over 10 dyr, da reknes det som kommersiell innførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på dette området akkurat, men jeg ser av linken på toppen at du henviser til import av burfugler og gnagere.  Såvidt jeg vet kommer fjærfe inn under en annen lovregel? Nemlig om import av fjørfe og rugeegg. Er ikke det riktig, eller tar jeg feil?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til privat innførsel trenger en ikke importtillatelse;

Som ikke-kommersiell innførsel regnes innførsel av maksimum 10 dyr i følge med eieren sin eller en fysisk person som er ansvarlig for dyret/dyrene på vegne av eieren, og som ikke skal selges eller overdras til en annen eier. Dersom grensen på 10 dyr overskrides, dyrene skal reise alene og/eller selges eller overdras til andre, regnes innførselen som kommersiell. Da gjelder andre regler.

I følge Mattilsynet sin oversikt i linken på toppen av tråden her skal man likevel søke om innførsel av fuglene. Inntil for noen få år siden var man ihvertfall ikke stivbent på dette, det holdt å ha med papirer på at fuglene var testet.

Importtillatelse har jeg hatt i mange år, det må man ha om man skal innføre over 10 dyr, da reknes det som kommersiell innførsel.

Det er viktig å være oppmerksom på at for fjørfe gjelder egne regler ved privat import. Altså ikke samme regler som burfugl. Man må søke Mattilsynet om importtillatelse ved privat import av fjørfe/rugeegg. Ønsker man å importere må man kontakte Mattilsynet, så får man tilsendt søknadsskjema og skjema for lover/regler ved import.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20011228-1616.html

Blir man stoppet på grensa med et par høner og en vaksinasjonsattest bør man nok ha ei tykk lommebok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt å holde styr på definisjonene når Mattilsynets egne folk bruker de om hverandre. Jeg har mer enn en gang fått høre at oppdrettede arter som foreks. fasaner går inn under burfugl.

I Lovdata ser jeg de kommer inn under samme klassifisering som fjærfe:

§ 3. Definisjoner

       I denne forskriften menes med:

1) Fjørfe: høns, kalkuner, gjess, ender, rapphøns, strutsefugl (Ratitae), vaktler, fasaner, perlehøns og duer som oppdrettes, holdes i fangenskap, holdes for avl, produksjon av kjøtt eller konsumegg, eller til utsetting som fuglevilt.

Jeg har svart på hvitt fra Mattilsynet i Oslo som håndhever reglene ved innførsel fra Danmark med ankomst Oslos havn at det holder med helseattester ved import av fasaner til egen avl/privat bruk.

Det kan være at reglene sier noe annet som jeg også nevnte lengre opp, men så var det det med praksis og håndheving da.

Anbefaler selvsagt at man følger regelverket, men at det skal få følger for lommeboka om man innfører noen høner til privat bruk så lenge man sørger for å medbringe helseattester fra selger, det har jeg absolutt ingen tro på.

Mattilsynet er redd for innførsel av fjærfe med sjukdom, og ikke innførsel av fjærfe generellt.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med en importør idag. Skal man importere fjørfe fra Danmark eller Sverige må man registrere seg som importør, ha helseattest som ikke er eldre enn 5 dager når dyra passerer grensa. Man må også fylle ut et eget skjema som Mattilsynet her i Norge skal ha, da de innen 48 timer etter at dyra er hjemme hos deg, skal komme å sjekke dyra.

Det er kun to typer salmonella som dyrene blir sjekket for, så man skal være klar over at man kan "importere" sykdommer som vi ikke vil ha her i Norge!

I Danmark er det vanlig å vaksinere mot Newcastle Disease, og i Sverige er det vanlig å vaksinere mot ILT. Disse dyra har vi ikke lov å innføre til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med en importør idag. Skal man importere fjørfe fra Danmark eller Sverige må man registrere seg som importør, ha helseattest som ikke er eldre enn 5 dager når dyra passerer grensa. Man må også fylle ut et eget skjema som Mattilsynet her i Norge skal ha, da de innen 48 timer etter at dyra er hjemme hos deg, skal komme å sjekke dyra.

Det er kun to typer salmonella som dyrene blir sjekket for, så man skal være klar over at man kan "importere" sykdommer som vi ikke vil ha her i Norge!

I Danmark er det vanlig å vaksinere mot Newcastle Disease, og i Sverige er det vanlig å vaksinere mot ILT. Disse dyra har vi ikke lov å innføre til Norge.

Men må privatpersoner registrere seg som importør for å ta inn fjørfe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånne ting som gjør at jeg elsker å betale skatt. Not! Hvor mange tusen skattekroner i administrasjon tror dere går med til at en byråkrat skal sitte og behandle allverdens søknader bare fordi at privatpersoner med hobbyer skal kunne ta inn en håndfull fjærfe til Norge? Jaddajadda, smitte, smitte! FARLIG å ta inn skapninger til Norge. Men jøsses, det krysser da stadig mennesker over grensa som har vært i kontakt med disse skapningene, og eventuelle smittestoff de måtte ha med seg. Jeg har ikke akkurat fått noen indikasjon på at det har vært massedød av folk eller fe av den grunn.

Jeg er sugen på en diskusjon om dette, om noen napper. Ja, jeg er for et greit smittevern. Men det er ikke bare dyrene selv som smitter! Og heller ikke bare tamdyr. har vi rabies i Norge? Vi vet ikke om noen tamdyr som har det, men det finnes faktisk flaggermuskolonier i Danmark med rabies. De har riktignok ikke smittet tamdyr sålangt danske landbruksmyndigheter kjenner til, men det er likevel det som er grunnen til at vi ikke kan ta inn hunder fra Danmark slik vi kan fra Sverige.

Men hvem vet om ikke flaggermusene har slektninger på andre siden av Øresundbrua også?

Huff, nå er jeg igang. Sorry, folkens - det har vært for mange dager på rad med øsepøseregn, og jeg blir fort værsjuk. Legg til litt PMS, og du får en kverulerende Hønemor....  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse innlegg innen dette emnet. Har tidligere vurdert å importere burfugl (tropefugl) og regnet fort ut at det ble billigere å reise Norge opp og ned et par gang i bil da. Samme gjelder nok høns for min del tydeligvis  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...