maykj@online.no Posted November 16, 2011 Report Share Posted November 16, 2011 Er det noen som har oppskriften på hvordan man skal få skikkelig gul plomme?Jeg gir mine Tuppen og Kromat samt at de får mais og matrester. I tillegg spiser de fremdeles grønt gress ute. Jeg trodde at spesielt mais og grønt gress skulle gi gulere plomme, men jeg får aldri så gul plomme som Priors "solegg" bl.annet Hva er det de gir hønene som gir så sterk gulfarge? Det er vel heller ikke bra å gi for mye mais med tanke på overvekt, eller?Jeg har også lest et sted at man kan gi tilskudd av betakaroten, men hvor får man kjøpt dette? Masse gulrøtter kanskje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norfrid Posted November 16, 2011 Report Share Posted November 16, 2011 Prøvde også å gi masse mais til vaktlene mine i sommer i håp om å få gulere plomme, men dengang ei. Eggene fra hønene på jobben har jo knallgul plomme, så jeg skulle også gjerne ha visst hva jeg kunne spe på med i tillegg til kromat 110 og tørket plengras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted November 16, 2011 Report Share Posted November 16, 2011 Foret høns får som gir solegg inneholder også fløyelsblomst og paprika i tillegg til blant annet mais. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Echo Posted November 16, 2011 Report Share Posted November 16, 2011 Hm, mine har knall gule plommer. De går ute hele dagen fritt på tomta og spiser det de finner der, pluss oppdrett 2, havre og hvete. I fjor spiste de bare Tuppen (og godsaker fra kjøkkenet)og var ikke ute, eggeplommene var knall gule da også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maykj@online.no Posted November 16, 2011 Author Report Share Posted November 16, 2011 Hm, mine har knall gule plommer. De går ute hele dagen fritt på tomta og spiser det de finner der, pluss oppdrett 2, havre og hvete. I fjor spiste de bare Tuppen (og godsaker fra kjøkkenet)og var ikke ute, eggeplommene var knall gule da også. Heldige deg ! Kan gulfargen ha sammenheng med rase, eller skyldes det kun fôrsammensetningen?Hvilke raser har du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Echo Posted November 17, 2011 Report Share Posted November 17, 2011 Jeg har australorps og en sussex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kentaage Posted November 19, 2011 Report Share Posted November 19, 2011 Hvis hønene spiser mye grønt gress skal vist plommen bli gul og fin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriola Posted November 22, 2011 Report Share Posted November 22, 2011 Ja det har aldri vært et problem her hos meg heller. Alltid hatt flotte gule, nesten orange plommer. Mine går fritt (hvert fall når naboen ikke er hjemme) og spiser i tillegg til alt ute, rester fra kjøkkenet + hønse fôr da. Akkurat nå går det i økologisk. Og en kopp eller 2 med flyge fôr til duer. Jeg har 3 forskjellige raser som verper nå (Norbrid7, r.i.r. og sussex) men plommene er det nokså lik farge på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts