Jump to content

Gul plomme

maykj@online.no

Recommended Posts

Er det noen som har oppskriften på hvordan man skal få skikkelig gul plomme?

Jeg gir mine Tuppen og Kromat samt at de får mais og matrester. I tillegg spiser de fremdeles grønt gress ute. Jeg trodde at spesielt mais og grønt gress skulle gi gulere plomme, men jeg får aldri så gul plomme som Priors "solegg" bl.annet :smiley: Hva er det de gir hønene som gir så sterk gulfarge?

Det er vel heller ikke bra å gi for mye mais med tanke på overvekt, eller?

Jeg har også lest et sted at man kan gi tilskudd av betakaroten, men hvor får man kjøpt dette? Masse gulrøtter kanskje? :D

Hm, mine har knall gule plommer. De går ute hele dagen fritt på tomta og spiser det de finner der, pluss oppdrett 2, havre og hvete. I fjor spiste de bare Tuppen (og godsaker fra kjøkkenet)og var ikke ute, eggeplommene var knall gule da også.

Heldige deg :) ! Kan gulfargen ha sammenheng med rase, eller skyldes det kun fôrsammensetningen?

Hvilke raser har du?

Ja det har aldri vært et problem her hos meg heller. Alltid hatt flotte gule, nesten orange plommer. Mine går fritt (hvert fall når naboen ikke er hjemme) og spiser i tillegg til alt ute, rester fra kjøkkenet + hønse fôr da. Akkurat nå går det i økologisk. Og en kopp eller 2 med flyge fôr til duer. Jeg har 3 forskjellige raser som verper nå (Norbrid7, r.i.r. og sussex) men plommene er det nokså lik farge på.