Jump to content

Drikkeflasker til høner?

Klara Sofie
 Share

Recommended Posts

Jeg har sett meg vred på drikkeautomaten til hønene som gjør det vått og utrivelig rundt om. Tungvindt er det også vinterstid når jeg ikke får bruke vannslangen ute til påfylling og vask. Alternativet er badet eller kjøkkenet, og det føles ikke alltid så sanitært når vannautomaten er veldig skitten.

Jeg har en vannflaske montert i hønsehuset, beregnet til marsvinene som også bor der. Er vannautomaten tom, drikker hønene av den. Nå vurderer jeg å skaffe flere slike flasker å henge opp. Å droppe vannautomaten helt nå på vinteren ihvertfall.

Er dette lurt? Får hønene i seg nok vann på denne måten? Eller blir det litt "lite" slik at de må jobbe for mye for å bli utørst? Noen som har erfaring?

Jeg har ellers sett på vannautomater med påfylling i toppen. Slik at man tilsynelatende bare kan etterfylle på en enkel måte. Hvordan blir det med renhold på en slik? Må man ikke likevel rengjøre hele greia?

Hønene kan fint lære seg å drikke fra drikkeflaske men bruker mer tid ved flaska fordi det kommer en liten mengde vann av gangen. Alle automater krever hel-reingjøring også drikke flaska. Det dannes bakterier inn i automaten/ drikkeflaska over tid og dette burde fjærnes med gjevne mellomrom. Har brukt drikkenippel til mine fugler og det gikk fint når de hadde lært seg teknikken.

Dette lurer jeg også på! Sitter å kikker på nett. Og ser en STORvannautomat på Bole og Johansen husdyrutstyr (25 eller 30 liter,kanskje litt vel stor) som ser ut til å ha en bedre løsning. Fyller øverst, så en tut som har en liten bøy (drikketuten), og under her en skål som tar imot "søl". Står ingen beskrivelse av produktet på nett, så jeg aner ikke om jeg har sett og tolket bildene riktig :-/ Hvis jeg har det, ser den genial ut! Man må selvfølgelig vaske denne beholderen også, men når jeg er på hytta drikker jeg fra vannkanner i flere dager. Da kan vel hønene også det? "søleskålen" under ser enkel ut å skylle/vaske hver dag :-) Mine høner har tilgang på vann fra kaninflasker, og vanlig hønseautomat. Og de drikker masse av kaninflaskene! Det som er dumt med kaninflaskene er at de blir fort tomme, og begynner å dryppe fort.

Det hadde vært så fint med en sånn god vannautomat, jeg tenker spesielt på når jeg skal reise bort, og få noen andre til å passe dem noen dager. Har en gammel dame som gjerne vil passe, men vil ikke at hun skal bære så tungt..... Håper det er noen her inne som har en sånn genial vannautomat, som kan si noe om den! :-)

Jeg er litt usikker hva du mener her, men hvis det er en stor beholder med skrukork på toppen, ei skål under og ett rør som går ned i den med ei kule på så er jeg med. Denne automaten virker etter det samme prinsippet som de andre automatene.

Når du fyller automaten tetter du for røret med den kula som er i bunnen ellers vil vannet bare renne rett igjenom. Når automaten er full skrur du på korken med pakknining og fjerner kula. Da vil vannet renne ned i skåla, når vannet er litt høyere enn røret vil det ikke komme luft til, og vannet fra tanken vil ikke renne før hønene har drukket så mye at røret igjen får tillgang til luft.

Har en slik en selv og er godt fornøyd.

Det finne også ett system som heter Rodary eller noe lignende som jeg har brukt, synes det fugerte veldig bra hos meg. Der sitter vannbeholdern eksempelvis oppe på veggen, fra veggen går det en slange ned til en slags kopp. Denne koppen er balansert slik at når den er begynner å bli tom, så vipper koppen bakover og åpner for vannet. når den er full har den vippet fremover og stengt for vannet.

Fordelen med denne synes jeg er at drikkekoppen tar veldig liten plass, hønene får ikke velta den og det blir mindre griseri. Denne er også veldig lett å fylle, bare ta av lokket på beholderen og helle oppi. Tror også at du kan koble dette på en sisterne med trykkutjevning slik at den er koblet rett på vannslangen, jeg har ikke prøvd dette selv. Du kan også lage flere drikkestasjoner da du får alle mulige slags koblinger. Det eneste en må huske på er att vannbeholderen må stå høyere enn drikkekaret.

Du får også en lignende kopp du kan koble på ei halvanen liters brusflaske, har brukt disse en god del på noen bur jeg har hatt i hønsehuset og på noen utebur, hvor det har gått kyllinger eller noen avlsdyr. Veldig greit og renslig. Bare ta med ei flaske med vann og bytte. Dette har fungert veldig godt for meg, stjeler heller ikke plass inne i buret.

• 1 year later...

Nå har jeg funnet den perfekte fôrautomaten på gamebird, som kan henges på netting (skal bruke revenetting som tåler mye) og fylles på fra utsida.

Da er det bare vannautomat jeg grubler på. Jeg ønsker å kunne fylle den også fra utsida. Kan høner drikke av slike nipler?

http://www.djohansenhusdyrutstyr.no/utstyr-til-kaniner-og-gnagere/utstyr-til-vann/drikkeflaske-med-nippel

Disse automatene bruker jeg til kaninene og er veldig fornøyd med dem.

Kan nevne at hønene har vann i bøtter og kar ute, men de må selvsagt ha tilgang på vann inne også.

Jeg har funnet drikketut (slik m kule som drikkeflaske til gnagere) med veggbeslag for vanlig brusflaske. Bestilt fra dealextreme.com. Den er egentlig ment for katt og hund, så større enn gnagervarianten.

Får se om det funker når jeg får den.. ;)

Bruker gnagerflasker til vaktlene, og det fungerer fint, men da har jeg startet tidlig. Spennende å se om hønsene får dreisen på det..