Gå til innhold

Høna har lagt seg klukk


jojo

Anbefalte innlegg

Ja, da har den en ene sussex høna lagt seg klukk. Det var ikke helt etter planen nå midt i jula, men jeg fikk meg ikke til å fjerne eggene..... Det er nå 6 dager siden hun la seg. Jeg har ikke sett hvor mange egg som ligger der, for jeg har latt høna være i fred. Jeg kan lage rugekassen litt større ved å ta bort en vegg, men har tenkt å lage en ny plass til dem når de blir klekt. Det jeg lurer på er om jeg må stenge mor og kyllinger helt fra de andre hønene og hanen? Eller om jeg gjør slik at mor kan komme ut til de andre, men at kyllingene ikke kan hoppe ut? Har hørt at mor passer godt på at ikke de andre "tar" kyllingene? Dette er første gang for meg, så tar gjerne imot tips! Er det sånn at jeg bør løfte på høna og lyse eggene? Hun har fått vann og mat ved siden av seg, for jeg har ikke sett at hun har gått av eggene. Det er 11 til 12 plussgrader inne i hønsehuset. Bør jeg også ha varme lampe i tillegg når kyllingene kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Du trenger ikke noen varmelampe hvis de har egen mor som passer på.

Men ligger høna sammen med de andre hønene? isåfall bør du merke de eggene hun skal ligge på og ta vekk de andre, hvis ikke blir det for mange egg for hun og da blir ikke alle eggene varme. Og du kan bare ta uteggene og lyse de, det er ikke noe farlig

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når høna har ligget ei stund på egga og du vil lyse de så bare lur hånda under høna og ta ut egga, det kan være greit å se om noen av de ikke er frødd. Råttne egg som ryker under høna er ikke morsomt.

Husk også på å merke egga som hun ruger, de andre hønene vil forsøke å legge egg i samme reiret.

Når det nærmer seg klekking ville jeg sperra av rugekassa så ingen av de nyklekkede faller eller får rota seg ut av rugekassa.

Når kyllingene er klekkt ville jeg satt høna og kyllingene for seg selv så hønemor og kyllingene får ro, gjerne med ei varmelampe.

Jeg ville ikke la de gå med de andre hønene, det er å be om bråk, ei stressa hønemor som ikke klarer å holde styr på kyllingene sine, de kan bli tråkka på eller rote seg innunder ett eller anet, være for lenge borte fra mor så de blir alt for kalde.

Jeg synes også at det er viktig å følge med på mora og kyllingene for å se om alt går greit.

Når de begynner å bli litt større kan de godt settes sammen med flokken, jeg synes de bør være så store at de har fått godt med fjør i alle fall.

Nå er ikke dette noen fasit, men slik jeg ville gjort det, lykke til med kyllingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Bjørn Olav! Hønemor bør absolutt få være i ro med sine kyllinger. Å sette dem inn i flokken med en gang blir bare bråk.

Ettersom du får kyllinger på den kaldeste årstiden bør de nok også ha en varmelampe, selv om de får god varme under moras vinger. Men de er jo ikke der hele tiden,

kyllinger er nyskjerrige og vil utforske verden, og kan tilbringe lang tid utenfor mors varme vinger! Da skal det ikke mye til før de blir kalde.

Det er jo en upraktisk tid å ha kyllinger på, men jeg håper alt går greit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! Hva lyser dere eggene med?

Så jeg kan ta forsiktig ut alle eggene, telle og lyse de uten at høna blir hysterisk, så legge de tilbake?( Praktisk om man kan sammenligne eggene). Eller bør jeg merke en og en? Og hvor mange egg pleier de å legge egentlig? Når lyser dere første gang? Og hva skal jeg se etter? En rød snor? Kanskje mange teite spørsmål her, men jeg er nybegynner ;-) Tror ikke de andre hønene legger egg i samme kasse, mulig det lå noen egg der fra før hun la seg. Men nå ligger hun så flat som en pannekake, så ingen andre får plass i hennes kasse ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar! Jeg prøvde å plukke litt under høna i går, men hun kom med noen gurglende lyder, så jeg gav meg. Men tenkte jeg skulle prøve igjen i dag. Hadde jo vært greit og vite hvor mange egg det ligger under der. Det er syv dager siden hun la seg, så da er hun vel kanskje ferdig med å legge???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste når du skal sjekke eggene synes jeg er å bare ta et ntant tak ove vingene og løfte henne av. Hun har godt av å strekke litt på beina og skite, så slipper du hvertfall skiting i reiret:) med lirking under høna er min erfaring at det kan bli litt kaving og tråkking og da kan hun skade eggene. Du kan løe henne tilbake igjen, eller hun legger seg pent tilbake selv som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg fått sett! :wink: Der lå det kun fire egg, og det ene egget er iallefall ikke hennes ;-) Jeg lirka og holdt på........så jeg mener det kun er fire. Lyste på de, og klarte ikke se noe røde blodårer. Men to av de hadde noe mørkt der inne, på den ene siden??? Dødt? Skallene så ganske "flekkete" ut, og dette er vel heller ikke bra? Hmm... stakar hun tar jobben sin seriøst ser det ut til. Tror ikke hun har rørt mat og vann! Jeg har vann og mat rett foran henne.

Men en annen ting jeg ikke skjønner helt, høna samler egg før hun legger seg klukk? Jeg leser noen steder her at vi burde samle de, så legge de under høna samme dag, slik at de klekkes samme dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde klukkhøner så gjorde jeg ikke noe nummer av det, jeg tok bare hånden bestemt under høna og tok frem egga, eventuelt så løfta jeg hele høna så jeg kunne ta en titt. Grunnen til tittinga var for å sjekke om noen av de andre hadde lurt egg sine under henne. De første gangen så bruser de gjerne med fjøra og kakler litt, noen hakker også, men det roer seg snart. De vender seg fort til denne sjekken,

Anbefaler å lyse og holde øye med egga, råtne egg, eller egg som sprekker og liger å råtner er ikke noe særlig. Dverger er jo veldig greie slik sjeldnere at egga ryker da en med store høns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at de samler egg er at de legger et egg om dagen i et rede

eks. Høna legger et egg hver dag i et rede, fem dager senere har hun seks egg i redet sitt og hun føler at der er nok. Først da legger hun seg på eggene. Hun venter ikke på og få nok egg mens hun ligger klukk.

Men dette er ja bare hvis høne lever helt naturlig. Ofte så får hønene andre egg og ligge på eller så ligger de på andre egg en hennes eggene også.

Håper du skjønte det(og at jeg har sag det riktig..) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg har skjønt det riktig, så vil alle klekke ca. samtidig, ikke en hver dag i f.eks. 6 egg= 6 dager. :wink: Løfta høna i dag, og det var bare fire der. Har en følelse at det ikke er noe liv under der........ ^_^ Nå når jeg har innstilt meg på kyllinger, så håper jeg det kommer noen. Fikk lyst til å stappe under noen fler egg fra de andre, men det er vel forskjent nå. Høna kan vel ikke ligge sånn i all evighet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ruget ut med maskin til enne høna mi ho hadde ligget på redet 2 måner uten egg. første eggene ho hadde ble bare tull med. for meg virker det sånn dem ligger der lenge har ei til som har ligget sikkert to måner. ho blir jeg nok ruge ut kyllinger til får tak noen egg som ho skal få

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du forstått det :wink:

Hvis det ikke er noe liv i eggene kan du sikkert gi henne noen nye egg, men da må du huske og fjerne de gamle først. Høna pleier og ligge rolig til det kommer kyllinger.

Har ei høne som har ligget på egg i over fire uker(knuste egg o.l) og hun ligger der enda. og skal ligger der to uker til ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...