Jump to content
Kriola

Mus i mitt hønsehus

Recommended Posts

I går morges når jeg gjorde rent i hønsehuset fant jeg muse lort. :cheesy: Har ventet på dette da jeg jo forstår at der er det godt og varmt for "småkrypa". Var ikke mye og var nok en bitteliten mus. Men er det farlig for hønene? Er det eventuelt noe farlig smitte i muselort?

hei. jeg har ikke hatt mus i hønsehuset. men jeg tror det er vanskelig å gjøre det helt tett sånn at mus ikke kommer inn. såg et bilde der ein mus kom inn gjennom ein liten sprekk i luken. Men rottegift da ? :cheesy:

Slett ikke uvanlig med mus i hønsehuset! Jeg harogså hatt det noen ganger, og det er ikke farlig for hønene. Det hender også at hønene fanger mus, det har jeg sett flere ganger.

Men jeg vil anbefale deg å kjøpe såkalte åtestasjoner, der du legger inn etpar blokker med musegift. Det er veldig effektivt, selv om det jo er en ekkel måte å avlive mus på! Plasser stasjonen der du tror at musene kommer inn, men det er lurt å sette den slik at hønene ikke kommer til. Normalt så skal ikke hønsene klare å komme til giften, men det er best å være på den sikre siden!. :cheesy:

Men jeg vil anbefale deg å kjøpe såkalte åtestasjoner, der du legger inn etpar blokker med musegift. Det er veldig effektivt, selv om det jo er en ekkel måte å avlive mus på! Plasser stasjonen der du tror at musene kommer inn, men det er lurt å sette den slik at hønene ikke kommer til. Normalt så skal ikke hønsene klare å komme til giften, men det er best å være på den sikre siden!. :cheesy:

Er ikkje det litt farlig for hønene likevell? Tenk viss hønene et dei døde musene, då får dei jo giften i seg likevell.

Jeg har veldig respekt for rottegift.. hvis katter, hunder eller høns får i seg dette, er det fort game over. Mus er vel ikke til å unngå, når man driver med dyr. Enkel tilgang på varm ly og mat.

Er ikkje det litt farlig for hønene likevell? Tenk viss hønene et dei døde musene, då får dei jo giften i seg likevell.

Jo, det kan nok sikkert være en fare for det, selv om jeg ikke har opplevd noe slikt selv. Mus er jo heller ikke noe stort problem hvis man ikke får hønsehuset fullt av dem, da må man jo få dem bort på en eller annen måte. Jeg har brukt åtestasjoner noen ganger når det har vært museår og jeg syntes det ble litt vel mye mus i hønsehuset, men aldri opplevd at hønene har dødd av forgiftet mus. Men man skal jo aldri si aldri! :cheesy:

Er litt skeptisk til gift selv.. Men tror den beste løsningen rett og slett å sette inn en katteluke. Så blir det fort muse tomt tenker jeg.

hei. jeg har ikke hatt mus i hønsehuset. men jeg tror det er vanskelig å gjøre det helt tett sånn at mus ikke kommer inn. såg et bilde der ein mus kom inn gjennom ein liten sprekk i luken. Men rottegift da ? :tongue:

Det er første gang for meg også.. hehe. Ikke like greit å oppdage heller, muselort er jo ikke store greiene.. Å tette huset deres hermetisk går jo ikke ann, og siden vi bor i skogen syntes jeg det er rart vi ikke har sett noen mus før nå. tenker det er jule musa :P

Er litt skeptisk til gift selv.. Men tror den beste løsningen rett og slett å sette inn en katteluke. Så blir det fort muse tomt tenker jeg.

God ide! Kommer katten så forsvinner nok musene fort vil jeg nok tro! :tongue:

For all del gift er vel siste utvei! Bruk hønesikre feller!(Gjemt under en boks eller lignende så hønene ikke kommer til!) Så er du sikker på at du ikke bruker noe som kan gå utover en uskyldig tredjepart! Også kan jo musene gå til kråka eller reven,så får de seg en godbit i vintermørket også,hehe bare legg dem litt unna der du bor :tongue:

oppdaget mus i mitt hønse/grisehus oxo i går.. men har kjent det på lukta at de har vært der en stund.. jeg innreder en kattekrok der inne som i fjor oxo får den katten som melder seg først komme inn,noen ganger er det 3 stk der inne over natta.. de liker å være der når det er kaldt ute..

da har jeg brått hønse/grise/kattehus

Jeg har en fangststasjon fast stående ute i luftegården til hønsa. Der legger jeg inn slike blokker med gift som Andemor nevner.

Blokkene har jeg sikret med ståltråd inne i den innerste delen av "labyrinten" i stasjonen, slik at mus/rotter ikke kan ta den med seg, men må spise av den i stasjonen. Slik er det sikrere for hønsa, de finner ingen rester som de spiser ute. Jeg sjekker stasjonen et par ganger i uken nå på vinterstid. Jeg bruker og strips for å feste fast lokket slik at om stasjonen skulle velte etc vil ikke giftblokkene falle ut, heller ikke kan hønene få opp lokket. Litt jobb å klippe av og stripse igjen for hver sjekk, men det er det verdt :)

Ser det er mye musegift som selges, hvor frø et c er blandet med giften, slikt har jeg ikke turt å prøve, siden mus og rotter er samlere og hamstrer mat. Jeg er derfor redd de kan gjemme unna mat med gift på og hønsa finner dette i etterkant og spiser det. Det hadde vært katastrofe! Blokkene er mye tryggere. Jeg fikk og ta i noe pasta en gang av ei venninne av ei venninne, som også er beregnet på slike åtestasjoner. Men vet ikke helt hvor hun fikk tak i denne.

Synes en slik åtestasjon fungerer veldig bra. Føler den er sikker i bruk, da den er laget med flere ganger, den siste der giften ligger har "tak" over, slik at giften er godt gjemt om lokket skulle gå av. Gifta ligger altså innerst i en egen gang med lokk over, så det er ikke lett tilgjengelig for nygjerrige katter f eks om de skulle få av lokket.

Men selv med åtestasjon stående er det besøk av søte små mus i ny og ne, men sålenge de ikke formerer seg i hundretall og blir en plage så synes jeg det bare er en del av naturens gang. Når vinteren setter inn er det alltid besøk av mus på leting etter mat :laugh:

Jeg satte opp åtestasjonen for tre år siden, da vi fikk besøk av rotter i stallen til naboen her. De kom selvfølgelig på besøk i hønsehuset også. Det må jeg si ikke var så trivelig :(

Feite og store ble de også, før jeg fikk satt opp åtestasjonen. Så ble alle luker lukket med hønsenetting, og ingen høns fikk være ute på en uke. Begge rottene ble funnet døde innen kort tid. Den ene ble fanget av katten vår, men den spise den ikke, så tydelig katten merket giften, for den tar vanligvis å spiser både rotter og mus den har fanget.

Så oppsumert så har jeg god erfaring med åtestasjon, bare den blir brukt fornuftig og blir sett etter jevnlig. :)

Godt å vite, men jeg får satse på at kattene (3stk.) klarer å holde musene unna. Om ikke skal jeg vurdere åte stasjon :)

jo det skal gå ann å få ett hønsehus helt tett,her er det ihvertfall ikke ei mus som kommer inn noen gang :)

Har en gammel gammel bygning som hønsehus og klart det kommer mus inn der. Sikkert rene paradis for en liten mus eller 2. Men Chaboen varsler når hun ser en mus! Hører det helt inn i stua :) Har forøvrig kun funnet bevis den ene gangen. Når jeg en vakker dag skal bygge nytt blir det nok litt vanskeligere for mus å feste når katten er borte :)

Jeg har mine høns ute i låven, og klart det er mus der ute selv om jeg ennå ikke har sett noen! Jeg har tenkt at dette ikke er så farlig bare det ikke blir kjempemange. Rotter er jo en annene sak (huff!), og oppdager jeg det kommer jeg til å sette ut stasjoner med rottegift, men en og annen mus er vel ikke så farlig!?! Vil vel tro at de fleste som driver med husdyr har besøk av mus fra tid til annen.

Jeg er nøye med å ha foret i tette beholdere, og å fjerne matrester som ligger igjen i strøet, men ellers så tar jeg dette ganske med ro :)

oppdaget mus i mitt hønse/grisehus oxo i går.. men har kjent det på lukta at de har vært der en stund.. jeg innreder en kattekrok der inne som i fjor oxo får den katten som melder seg først komme inn,noen ganger er det 3 stk der inne over natta.. de liker å være der når det er kaldt ute..

da har jeg brått hønse/grise/kattehus

Hei, har du kattene sammen med hønene? Hvordan høner har du? :) Selv er jeg litt usikker på katter når hønene er ute og går fritt i hagen. Jeg har hovedsaklig Dverg Kochin, og jeg tror selv de er i største laget for en katt, men jeg vet jo ikke.... :)

Ellers vil jeg si at jeg har også observert mus hos hønene. Jeg har bare latt de være. I alle fall inntil videre. :)

jeg har bygd nytt hønsehus å har tatt alle forholdsregler ikke så mye som en maur kommer inn der :)

Jeg tror neppe en DK er for stor for en katt! Katten min har kommet hjem med kråker, skjærer, rotter og hoggorm, så en liten høne ( som i tillegg er tam) er nok lett match for en katt.

Men spørsmålet er om katten gidder å fange noe som er tamt, og som "tilhører" huset. Katten min lar i hvertfall både høner og kyllinger være i fred, men jeg tror ikke det skyldes at hun ikke klarer å ta dem. Tror rett og slett hun skjønner at de ikke skal jaktes på :)

Jeg tror neppe en DK er for stor for en katt! Katten min har kommet hjem med kråker, skjærer, rotter og hoggorm, så en liten høne ( som i tillegg er tam) er nok lett match for en katt.

Men spørsmålet er om katten gidder å fange noe som er tamt, og som "tilhører" huset. Katten min lar i hvertfall både høner og kyllinger være i fred, men jeg tror ikke det skyldes at hun ikke klarer å ta dem. Tror rett og slett hun skjønner at de ikke skal jaktes på :)

Hehe - ja, det kan nok være tilfellet om huset har egen/egne katt(er). Vi har en "egen" katt som er min søsters og bor i huset ved siden av. Den later som om den ikke ser hønene... Men vi har mange andre nabokatter som lusker rundt. Og de har jo ikke noe forhold til at hønene er "sine" og dermed "fredet" ;) . Jeg er redd for å strekke strikken for langt, men samtidig blir det så lite helt frigang på hønene om jeg mååå være der hele tiden... :)

Jeg har alt fra veldig små høner som Chabo, Mille Fleur og DK, til RIR og Sussex, alle mine går løst og aldri hatt noe angrep av kattene. Har 3 stk katter. De syntes kyllingene er svært interessante men når fuglene begynner å bli større daler også interessen. Det er akkurat som de vet at de ikke får lov, også har jeg sagt i fra noen ganger ;) Så om de vil inn i hønsehuset får de lov til det. her går foressten bikkja i hønsehuset også. Bare presser seg mellom hele gjengen av høns. De har jo vokst opp med både hund og katter og er nesten litt for lite redde for andre dyr..