Jump to content
ThereseP

Galende hane!

Recommended Posts

Håper noen kan svare meg :)

Jeg har en hane ca 20 uker gammel. Han galer en del om kvelden..... Noen som vet hvorfor? Og i hvilke situasjoner er det de galer? Nåe han ser jeg er ute på gårdsplassen galer han også. Akkurat som om at han vil ha oppmerksomhet...

God jul til dere alle :embarrassed:

Haner galer i mange situasjoner og i hovedsak så er det for å varsle flokke sin at han passer på , haner hevder også sitt territorium ved å gale og unge haner galer mer aktivt enn en hane med litt erfaring bak seg , så han finner nok sin rytme etter en stund skal du se :) . Enkelte av mine haner kan også finne på å gale en kvelds-stund enda men om enn ganske sjeldent..

Takker for svar :embarrassed: Bruker å høre han om kvelden når jeg har lagt meg. Tenker om det er noe galt.... Han er 2 uker gamlere enn den andre hanen inni hønsehuset. Så er det 6 høner der. :)

Er det helt mørkt i hønsehuset? Haner galer med en gang det er litt lys inn om morningen. Eller om en bil kjører forbi slik det kommer lys inn. Min Bantam hane er en tøffing, han galer OFTE 10 ganger mer en hanen fra en annen rase. Han galer når jeg kommer inn i hønsehuset, sikkert for å si i fra. Men når det er helt mørkt å stille ellers tier han.

Galing kommer også litt ann på rase :) håper du ikke har irriterte naboer :)

Mine haner kan også finne på å gale på kveldstid. Enten fordi noen er utenfor eller, tilsynelatende, av ingen grunn. Jeg kjenner jeg er redd for om noen naboer skal bli irritert når han/de setter igang kl. 01.00 om natten..

Jeg har varmelampe - og som en har svart i en annen tråd, så kan det være nok til at hanene galer. Håper det blir mer nattero når de etter hvert får lys med timer. :tongue:

Hmmmm..... har varmelampe. Men de trenger vel egentlig ikke den lengre? Så da kan jeg vel ta bort den, så blir det kanskje stille på kveldstid?!

Det vil helt sikkert hjelpe . Haner kan gale så lenge de aner lys noen plass .Når det blir lysere om nettene fremover nå , så heng noe mørk foran vinduene hos hønsene . Selv bruker jeg rullgardin foran vinduene om sommeren slik at jeg slipper å vekke mine naboer tidlig på morgenen :) . Galingen hos meg starter først når jeg trekker opp rullegardina , da blir de travelt opptatt med å si fra at nå det er blitt dag .