Jump to content
Sign in to follow this  
rosette

Farge på Marans egg

Recommended Posts

Jeg har lenge ønsket meg sjokoladebrune Marans egg, for de er så flotte :)

I fjor vår fikk jeg tak i noen viltfargede kyllinger, og ventet og ventet på at tuppene skulle begynne å legge sjokoladebrune egg. Men skuffelsen ble stor ..... :)

Den ene høna legger egg, omtrent som de brune en får kjøpt i butikken, mens den andre mørkere.

Men på langt nær så sjokoladebrune som jeg skulle ønske, eller som jeg har sett bilder av på nettet.

Sunn fornuft sier meg at eggene ikke vil bli mørkere om jeg aldri så mye håper det fra disse to hønene :(

De vil vel heller blekne litt med alderen.

Jeg hadde tenkt å ruge ut kyllinger nå til våren fra disse hønene, men når utgangspunktet er høner som legger slike egg vil vel heller ikke avkommene legge mørke egg? Eller?

Har en flott hane som ikke er av samme slekt, men også han viltfarget. Vil han kunne føre noen gen videre for mørke egg?

Noen som vet noe om dette?

Oppdretteren jeg har kjøpt kyllingene av har mørke flotte egg, så jeg synes det er så rart at mine høner får lysere egg .....

Bør jeg skaffe meg noen andre høner å avle på?

hilsen sjokolade elsker :laugh:

Trur det er hanen som har genet for mørkt egg. Kjem hanen frå eit mørkt egg, vil avkomma legge mørke egg. Er iallefall slik eg har forstått det :) Så viss hanen din kjem fra eit mørkt egg vil avkomma legge mørkare egg enn mødrene. Mine minorka/maran kryssningar legg ganske mørke egg. Minorka legg vanlegvis beinkvite egg, så eg vart ganske så overraska over at avkomma la mørke egg. Det var då eg fekk vita at det var maranhanen som bestemte fargen på egga :laugh:

Det var interessant det du sier at det er hanen som viderefører genet for eggefargen.

Hvis det er tilfelle, så kan jeg jo fint fortsette med planene mine om å avle på de dyrene jeg alt har :)

Det er jo verdt et forsøk :)

jeg har to høner og en hane som er blanding av Marans og Skånsk Blomme, der legger begge hønene også flotte mørke egg, selv om Blomme har lyse egg :)

Eg trur det er slik at brunfargen ligg på eit anna gen enn kvitfargen. Brunfarge er som ein lakk utanpå kvitfargen. Som i dette tilfelle hanen har sprøyta inn i høneavkommet.

Enten har du gen for denne lakken, eller så har du det ikkje. Så med maran kryssa med kviteggleggar, vil du få maranfarga egg. Viss ein lysbruneggleggar og ein maran får avkom, vil egget få ein mellomfarge av desse, sidan brunfargane frå begge ligg på samme genet og påverkar kvarandre.

Ps. Eg er ingen ekspert, har berre plukka opp litt her og der og satt sammen informasjon etter husk.

Så det kan ver at dette ikkje er fullstendig korrekt.