Jump to content
høneplaner

Hvordan avklukke?

Recommended Posts

Den ene høna har siden i går morges ligget i rugekassa, lagt seg til der. Jeg er ikke interessert i kyllinger nå. Ikke plass til det. Hvordan går jeg frem for å avklukke henne?

Bare tar fra henne egget? Liksom litt ille det og...

ja ta eggene å ta henne bort fra redet. men som mange her sier sette ho i bor/eske i par dager uten vann og mat så vil nok ho slutte. jeg har ikke gjort det jeg har bare tatt eggene bort fra mine dem har ligget på redet i to måner før dem ble lei å gikk selv fra redet

Sperr av rugekassen hvis det er mulig slik at høna ikke får mulighet for å legge seg til ruging . Egg som blir liggende i rugekassen vil "inspirere " høna til å klukke så bort med eggene .

Det sftanett sier( lest i andre tråder.... ) her med å sette høna i en boks uten vann å mat ii noen dager er dyreplageri og anbefales ikke . Å la høna ligge klukk lenge..( lenger enn en naturlig rugeperiode ) er heller ikke særlig godt dyrehold etter min mening .

Jeg løftet høna ut av kassa og satte henne på gulvet, tok ut egget. Det kastet jeg. Hun ble liksom liggende i rugestilling på gulvet, men hun reiser seg vel opp. Jeg kan jo alltids ta bort rugekassa, men hvor skal de andre da legge egg? Vi har to rugekasser til våre fem høner og det virker å være nok. Vi har fått to til fire egg hver dag siden de begynte å verpe. Skal jeg da ta bort begge kassene? I det siste har eggene kommet utpå dagen slik at vi har plukket de inn etter jobb. Så da blir de jo liggende en stund.

Hva kan jeg gjøre hvis hun ikke gir seg?

Blir litt dumt å ta bort kassene når de andre hønene bruker dem ...har du mulighet for å gi klukkhøna et bur for seg selv ? hvis hun plasseres der noen dager uten kasse ( men mat og vann :) ) pleier det å få dem ut av transen ,spesiellt når hun ikke har klukket over lengre tid :) .

Takk for svar. Har ikke noe bur akkurat nå men det kan jeg vel få ordnet med iløpet av helgen om hun fortsetter å ligge pal ned. Det er en stor dverghøne, en mix, noe større en dk. Hvor stort bur må hun da ha? Er det ok med små-gnager bur?

jeg setter mine dverg Kochin høner og Araucana høner i bur beregnet på kanin når jeg skal avklukke de.

Det går fint, og de skal jo ikke være der så mange dagene, så det gjør ikke noe om de ikke har så stor plass.

men greit at de har plass nok i høyden til å kunne stå oppreist, ellers vil de bare fortsette og ligge og da er du jo like langt :)

Jeg brukte flis som underlag i kaninburet, men noen av hønene synes nok det var fint rugeunderlag, så de forsatte og ligge

når de ble flyttet inn i kaninburet, så du får se an høna litt. Jeg måtte skifte til fuglesand til de hønene som ble liggende.

Buret har jeg ståene på gulvet i hønsehuset. Stort sett så har høna blitt avklukket etter alt fra to-tre dager til en uke.

Det kan bli litt søl med vann om de romsterer mye, så jeg har hengt opp en slik til å ha vann i til undulat, en slik tube, som de drikker av, og

en foringsbeholder beregnet til kanin i metall som du får kjøpt på Felleskjøpet. der stikker høna hodet inn for å spise og det blir lite søl av det.

Du slipper at hun sparker rundt i matskåla om den blir stående på bunnen av buret.

Lykke til :)

(TO! Også skrevet i en annen tråd)

Jeg har to DC som bare er 4-5 mnd gamle og som begynte å legge egg til jul. To av disse har ligget 3 dager standby i rugekassene. Jeg har stukket hånden innunder dem og fjernet eggene underveis - de andre har på en eller annen måte klart å legge der på tross av at de lå der. De to "klukke" har ikke lagt egg.

Er det vanlig at de blir klukk så raskt etter eggleggingsstart?

Tror dere jevn fjerning av egg kan føre til avklukking? Eller er det deres unge alder som gjør dem utålmodige? I morres var de i alle fall oppe å gikk begge to. Håper de ga opp og ikke er tilbake på plass i kveld...!!! Vil ikke ha evt kyllinger før utover våren. :tongue:

ha ha, ler litt nå, disse små Dverg Kochin tuppene er så glade i å ruge :tongue:

Jeg hadde ei, som i høst begynte å legge egg, og etter 4 egg, ble det stopp og hun la seg klukk!

Så noen av mine er litt slitsomme til tider, de ligger klukk i tide og utide, og det blir lite egg.

Så helt normalt tydeligvis for denne rasen, de er iherdige rugere disse små Dkene.

Du får prøve å fjerne egg og se om de går lei av å ligge på luft og ingenting, men ikke la de ligge over lenger periode, det tærer for mye på hønas ve og vel.

Hun blir tynn og skranten. Da må du evt avklukke.

Du får følge med å se om de legger seg pal i kassa og ruger dag etter dag.

Lykke til ;)

De la seg igjen allerede i går kveld... og lå i morres... men ikke på egg. De fire andre hadde lagt eggene i den andre kassen. :)

Når du sier "avklukke" så skjønner jeg jo at du mener sette dem i et eget bur. Det er bare det at jeg kjenner jeg har så lite lyst til å gjøre det... Hvor lenge kan jeg la de ligge før jeg MÅ gjøre noe utover det å fjerne eggene fortløpende?

:)

Det som er problemet med Dk rasen er at de er noen sta rugere.

De kan ligge i ukevis om man ikke avklukker de.

Det som jeg har opplevd er at om jeg ikke avklukker hønene, så ligger de opptil flere uker akkuratt som om de skulle ligge på egg, men de

ligger jo på luft og ingenting. Men instinktet med å ruge er der og er så kraftig at de fortsetter å ruge og ruge og ruge. Hadde hun hatt egg under seg

hadde de jo klekt etter tre uker, og hun hadde vært kyllingmor og vært sammen med kyllingene i flere måneder etterpå. Hvor hun da spiser og kommer seg fort igjen. Men siden de ikke ligger på noen egg som ikke klekker, så kan de fortsette og ligge lengre. Ei høne som ligger klukk spiser og drikker mindre enn vanlig og taper seg lett i vekt og i helse. Så om du ikke avklukker høna, kan du, om hun er skikkelig "ruger" risikere at hun ligger flere uker, for så å gå av og ikke ruge en uke eller to, men så er det på`n igjen med ny runde med ruging. Og forsetter hun slik, så kan du risikere at hun taper seg så mye i vekt og i helse, at hun dør.

Så jeg avklukker Dk hønene mine ganske ofte. Jeg ønsker at de skal være friske og sunde individer. Så skal de få gleden senere i vår med å få ruge ut noen egg hver :) og da er i de fin form og klarer den oppgaven helt fint :)

Så hvor lenge du må la det gå før du gjør noe er opp til deg. Nå er det og forkjelll fra høne til høne. Noen gir opp å ligge om du fjerner egg, mens andre blir liggende. Så du må nesten se an hønene. Men det er ikke krise å la de ligge en ukes tid for å se om de går av, bare det ikke skjer altfor ofte :)

Lykke til :)

Ja.... ser det an til over helgen. Har bare så lite lyst til kassevarianten... Tenke tenke - finnes det noe alternativ!?!?

Ok, hvis kasse; hvordan merker man at de er avklukket?

Tusen takk for svar, forresten! :)

ja du får se det an over helgen.

Når jeg avklukker, så setter jeg kaninburet inn i hønsehuset slik at høna har samme kontakt med de andre, så det er ikke så fælt for henne som det høres ut å avklukke :)

Det er litt vanskelig å se om høna er avklukket når hun går i kaninburet. Det beste er å la henne være i buret alt fra 3-4 dager opptil en uke, alt etter hvor ihuga ruger hun er.

Så tar du henne ut og setter henne sammen med de andre igjen. Da vil du fort se om hun faller tilbake og finner rugekassa igjen, eller om hun er ilag med de andre. Det vil ta litt tid igjen fra ei høne har blitt avklukka til hun begynner legge egg igjen, så om du ser henne ligge i rugekassa er det ikke for å legge egg, men hun ikke avklukket skikkelig, så da må du ta henne tilbake i buret igjen.

Du får holde oss oppdatert :)

Ai ai ai... De ligger fremdeles. I går lå det en til og i dag har alle fem DK-hønene krøpet inn i rugekassene. Kun hanene og lohmanhøna igjen ute i huset. I dag var det tre egg inklusive lohman, eller Minni, sitt. I morgen er det vel bare ett...

Ser ut som jeg må få tak i kaninbur. Har kikket litt på finn i helgen men ikke fått napp. I tillegg til bur må jeg vel ha vannflaske og en eller annen form for matbeholder inne i buret?!

Jeg har lest i boken "Hønsehold i hagen" at forfatteren lar rugingen stå til når hønene legger seg klukk framfor å avklukke. Jeg lurer litt på å velge den varianten selv, men syns det er litt i overkant risikabelt når det er så kaldt og alle hønene er like unge. De er jo kun i overkant av 5 mnd. I tillegg - hvis jeg skal gå for den nevnte metoden - må jeg overvinne meg selv i fht at noen kyllinger må slaktes. Med den konsekvensen at de må spises.... Det er jo tross alt bedre å bruke dem til mat, evt. gi dem til noen som vil spise dem, enn å bare kaste dem. Sier til meg selv at "vi spiser jo kylling her i huset likevel, riktignok helst økokylling, men disse kyllingene vil trolig ha hatt det enda bedre den tiden de levde...! og det må jo være bra?!?"

Noen som har noen tanker rundt dette? :laugh:

Kjører litt dobbelttråd nå. Har startet en ny "Hvor mange høner må det være for å ruge" som på en måte er en fortsettelse til denne... :smiley:

Kan man avklukke flere høner i samme bur samtidig?

:)