Gå til innhold

Kalkbeinsmidd??


Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
avem

Jeg tror den ene silkehøna mi har fått kalbeinsmidd,det er iallfall litt klumper på den ene foten. Har lest litt på forumet her om behandling,og synes det høres litt styrete ut og vaske beina i grønnsåpe og så smøre de...må man så må man såklart,men har en spray mot lus som jeg kjøpte for og ha for sikkerhets skyld,den heter Vetyl-spray(Tauben spray står det øverst på den,inneholder bl.a pyretrin) Er det noen som vet om man kan spraye beina med denne mot kalkbeinsmidd? 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg burde gjøre det ja,takk for svar og råd! Jeg ringte til han jeg kjøpte sprayen av,og han sa jeg kunne bruke den mot dette problemet,men at jeg måtte smøre inn beina med vaselin noen ganger etterpå. Men da holder kanskje ikke det da. Hadde dette problemet på chabos-gjengen min for noen år siden også,gjorde ingenting med det..jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre,eller hva det var den gangen. Husker de ikke fikk særlig pene bein tilslutt stakkars... Godt de hønene jeg har nå er tamme og greie og fange inn og behandle iallefall,det hadde vært verre med chabosene..! Mon tro hvor de middene kommer fra forresten....? 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

De befinner seg visst i vått underlag, som bløt jord etc.. Kjedelig å få de på dyra sine, men godt de finnes effektive midler. Salven jeg snakker om krever heller ikke tilbakeholdelse av egg slik som permetrinholdige sprayer! Lykke til med å bli kvitt udyra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Måtte bare legge til at vaselin var veldig effektivt! Etter ca en uke var føttene fine igjen :smiley:  Jeg smurte de inn to ganger med noen dagers mellomrom. Det enkleste er ofte det beste :grin: Selv om jeg ikke tviler på at den andre salven også er bra altså. Men vaselin er tross alt litt billigere når den duger,og en kanskje stadig må bruke den...


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hade kalkbeinmidd på hønsen etter å lånt en rugehøne som jeg ikke sjekket nøye nok, man lærer av erfaringen... Eftersom jeg har sultaner så er det vansklig å bruke metodene som baserer seg på å kvele midden. Jeg prøvde virkelig ALT. Det ene som faktisk hjalp, meget effektivt, var Ivermectin subkutan injeksjon. Samme virkestoff kan brukes som dråper på nakkehuden men det er ikke nok mot kalkbein. Injeksjonen setter en veterinær eller du selv etter å få resept.


Her er bilde på en hane (ikke min) som fikk Ivermectin som eneste behandling, det er tre uker mellom bildene.


post-20-0-24777200-1375619354_thumb.jpg

post-20-0-24858800-1375619372_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Å bruke diesel eller spillolje har ingenting i et dyrehold å gjøre . Det er en "metode " som er totalt gått ut på dato og ikke særlig helsebringende for fuglene som må gjennomgå en slik behandling .


Jeg anbefaler sterkt å bruke salven som blir solgt hos Gamebird.no ..den er helt giftfri ,effektiv og laget av naturlige ingredienser . Et tips ved behandling av høns med forbefjæring er å klippe bort fjærene på beina ,varme salven i vannbad slik at det blir mer flytende for så å pensle den på med en f.eks malerkost av liten størrelse ..da kommer en til mellom fjærskaftene og får salven godt inn i huden . Dette er utprøvd hos flere av mine hønsvenner med stort hell .


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal jeg vaske med grønnsåpe vann? har en med store klumper, jeg vurderer å ta han om det ikke blir bedre.. Ser også en hane til har det, ellers ser det bra ut hos de andre..


Ser også den mangler en klo. er det da en plage for fuglen kanskje ? Liker ikke dette her..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

La den stå med beina i lunkent grønnsåpevann i ca 15 minutter ,smør så beina med matolje ( bruk gjerne en liten kost til det ) ,gjentas med en dags mellomrom ..en ukes tid .At den mangler en klo er ikke så alvorlig i seg selv hvis det ser friskt ut der kloen har sittet fast .


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skjønner jeg, for jeg vaska bare ett par minutter, så smurte jeg inn etter denn var tørr med vaselin. Jeg prøver i morgen. Det er 2 stk haner det gjelder, og begge er silke. De andre som er av annen rase ser jeg det ikke på...


Jeg har bestilt fra game bird også....


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...