Mara Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 Jeg har til nå gitt hønene Natura Egg, da jeg i størst mulig grad vil bruke økologiske produkter (spes når det er animalsk innhold). En venninne med litt mer høne-erfaring enn meg, sier at Kromat Egg 100 er mye bedre på unge høns pga kalkinnhold osv. Er det riktig at Natura Egg er litt sviktende på næringsinnholdet? Jeg vil jo at mine høns skal ha det beste, samtidig ønsker jeg å støtte opp om økologisk produksjon - og ikke minst kunne kalle mine egne høners egg økologiske! What to do?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfanett Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 vis det er fra felleskjøpet så bruker det ligge en lapp i posen hva som innholder i foret. skal du drive økologisk så må alt det andre også være det økologisk. men vil trur dine fugler har det bedre enn økologiskfuglene med ikke store flokker, får kos og mase annet som ikke indrustrifuglene får. så du har nok bedre produkt det en økologiskprodusent klarer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mara Posted January 30, 2012 Author Report Share Posted January 30, 2012 Ja, har det nok bedre sånn egentlig..mindre flokk, mindre stress, variert kost og mer utegang.. Heller foret over i tønner, så jeg har ikke innholdsfortegnelsene dessverre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippa Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 Jeg vil tro at Natura egg har tilsatt kalk i sitt verpefor ,kalk er et naturlig stoff og ikke fremstilt kunstig ,så både næringsinnhold og kalk burde være det samme i begge fortyper . Økologisk skal / burde være like bra men noe dyrere på grunn av at det er dyrere å produsere . Natura egg er godkjent som økologisk fullverdig pellets for verpehøns , og det er felleskjøpet som produserer dette foret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mara Posted January 30, 2012 Author Report Share Posted January 30, 2012 Takk for svar. Da kommer jeg til å fortsette med Natura;-) Eneste merkbare forskjellen var at Kromat er mye mindre støvete! Og det ble mindre søl, men likevel.. Har forøvrig lagt merke til at det sto på sekken at det anbefales kalktilskudd på høns over 45 ukers alder. Skjellsand da, regner jeg med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippa Posted January 31, 2012 Report Share Posted January 31, 2012 Skjellsand er fint å bruke , de fleste gir tilskudd av kalk/ skjellsand litt ut i verpeperioden selv om hønene gå på verpefor . Hønene justere inntaket selv og spiser tilskuddet ved behov Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miloli Posted January 31, 2012 Report Share Posted January 31, 2012 En skål med skjellsand er bra å ha. De justerer som pippa sier inntaket selv. I tillegg kan det vel legge seg litt i kroen nå som det ikke er så mye småstein å finne ute?! Selv har jeg ikke noe ekstra småstein/krostein til mine nå i vinter, men har tenkt at skjellsand og sand fra sandbad gjør jobben. Nå har jeg i tillegg fått tak i litt mer variert og kornete sand til sandbadet sammenliknet med lekekassesand - som er mye "kjedeligere". Noen som ikke tror dette er nok gjennom vinteren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippa Posted January 31, 2012 Report Share Posted January 31, 2012 Når det fores med pellets så er krostein unødvendig da dette foret er bearbeidet på forhånd å hønene nyttegjør seg det 100% . Gis det helkorn i form av havre/hvete / solsikke er det greit de får stein til kroa for bedre nyttegjøring av kornet . Bruker å vaske rein litt strøsand nå på vinterstid å lar de plukke av denne blandingen . Stør sanda ut i flisa så plukker hønene det de har behov for . Gis ca 1 gang pr 14 dag . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miloli Posted February 8, 2012 Report Share Posted February 8, 2012 Strøsand/smågrus var jo lurt. Har puttet litt i sandbadet så de kan plukke derifra. Jeg vurderte å vaske den, men når jeg tenkte meg om er det jo blant annet disse steinene de gikk å mumset på i høst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts