Jump to content

Natura Egg vs Kromat Egg

Mara

Recommended Posts

Jeg har til nå gitt hønene Natura Egg, da jeg i størst mulig grad vil bruke økologiske produkter (spes når det er animalsk innhold). En venninne med litt mer høne-erfaring enn meg, sier at Kromat Egg 100 er mye bedre på unge høns pga kalkinnhold osv.

Er det riktig at Natura Egg er litt sviktende på næringsinnholdet? Jeg vil jo at mine høns skal ha det beste, samtidig ønsker jeg å støtte opp om økologisk produksjon - og ikke minst kunne kalle mine egne høners egg økologiske! What to do??

vis det er fra felleskjøpet så bruker det ligge en lapp i posen hva som innholder i foret. skal du drive økologisk så må alt det andre også være det økologisk. men vil trur dine fugler har det bedre enn økologiskfuglene med ikke store flokker, får kos og mase annet som ikke indrustrifuglene får. så du har nok bedre produkt det en økologiskprodusent klarer

Jeg vil tro at Natura egg har tilsatt kalk i sitt verpefor ,kalk er et naturlig stoff og ikke fremstilt kunstig ,så både næringsinnhold og kalk burde være det samme i begge fortyper . Økologisk skal / burde være like bra men noe dyrere på grunn av at det er dyrere å produsere . Natura egg er godkjent som økologisk fullverdig pellets for verpehøns , og det er felleskjøpet som produserer dette foret ;)

Takk for svar. Da kommer jeg til å fortsette med Natura;-) Eneste merkbare forskjellen var at Kromat er mye mindre støvete! Og det ble mindre søl, men likevel..

Har forøvrig lagt merke til at det sto på sekken at det anbefales kalktilskudd på høns over 45 ukers alder. Skjellsand da, regner jeg med?

En skål med skjellsand er bra å ha. De justerer som pippa sier inntaket selv. I tillegg kan det vel legge seg litt i kroen nå som det ikke er så mye småstein å finne ute?!

Selv har jeg ikke noe ekstra småstein/krostein til mine nå i vinter, men har tenkt at skjellsand og sand fra sandbad gjør jobben. Nå har jeg i tillegg fått tak i litt mer variert og kornete sand til sandbadet sammenliknet med lekekassesand - som er mye "kjedeligere".

Noen som ikke tror dette er nok gjennom vinteren?

Når det fores med pellets så er krostein unødvendig da dette foret er bearbeidet på forhånd å hønene nyttegjør seg det 100% . Gis det helkorn i form av havre/hvete / solsikke er det greit de får stein til kroa for bedre nyttegjøring av kornet . Bruker å vaske rein litt strøsand nå på vinterstid å lar de plukke av denne blandingen . Stør sanda ut i flisa så plukker hønene det de har behov for . Gis ca 1 gang pr 14 dag .