Jump to content
Hagehøna

Vinterkyllinger

Recommended Posts

Klukkhøna har jommen klart å ruge ut en kylling selv midt på vinteren! I hønehuset er det ikke varmt, kanskje 4-5 grader. Redd den skal fryse seg fordervet! Klukkhøna er erfaren og passer nok på, men bør jeg henge opp varmelampe? De har en frostvaktovn som det er, men blir jo ikke veldig varmt... Mulig det kommer en kylling til, for hun har ligget på to egg, men den kan fort bli alene, og da er det vel ekstra kaldt? Hjelp meg dere som vet:)

Gratulerer med kylling:-) Jeg har selv nettopp fått syv små kyllinger, og har det som deg ganske kaldt i hønsehuset, men ikke under 4-5 grader. Kyllingene oppholder seg jo mest under hønemor, men jeg har nå i allefall hengt opp varmelampe. Tenker de har større mulighet til å bevege seg rundt, og ta til seg mat og drikke dersom de har litt varme:-) Lykke til:-)

Jeg har den jo liggende, så kan henge den opp. Da slipper den/de å sitte i skjørtene til mor hele tiden. Litt redd for brann, bare:) jeg tenkte å la mor ta med kyllingen fra rugekassa og ut til de andre når hun selv vil det. Har en flokk på fem snille høner som hvertfall lar vaktlene tusle i fred, og en grei hanefar som passer på damene sine. Satser på at det går bra!

Høres fint ut. ;) Det går sikkert bra.

Selv har jeg to purunge høner som har lagt seg pal klukk. De var så insisterende at jeg nå har gitt dem to egg hver. Kjenner jeg er litt urolig både med tanke på alder og årstid, men hvis de ruges fram og klekkes tenker jeg som deg at hønemor får ordne med introduskjon til de andre i flokken. De ligger i åpne rugekasser sammen med resten av gjengen. Jeg har også "greie" høner og en fantastisk, eller rettere to fantastiske haner. Men - alle bare et halvt år gamle...! Bortsett fra lohmanhøna. Hun vet jeg ikke hvor gammel er, men tvilsomt veldig mye eldre. Hun virker så ung og nysgjerrig - og snill og mild hun også. :wacko:

Når det gjelder varmelampe syns jeg lyser er en "plage" i tillegg til brannfaren. Men heldigvis finnes det varmelamper uten lys. Ønsker meg en sånn! :evil:

Lykke til! Oppdater gjerne :)

Ser ut til at det bare blir en kylling. Dag 21 i går da det ene egget klekket. Med det andre egget har det enda ikke skjedd noe. Den er veldig liten, men virker kvikk og fin. Roper høyt på mora om jeg løfter på den og mora putter den godt innunder fjøra så fort den titter ut. Fantastisk søtt lite nøste, blå bein og fem tær etter hanen, og moren er nok ei svart dk høne. Håper det går bra med den. Hang opp varmelampe i dag, fortsatt redd for brann, men får holde den rein.

klekking i helgen her. ble 14 kyllinger av 15 befruktede egg..

ikkje dårlig.. dei går nå under en varmelampe og da mener eg "under" den henger vell 4 - 6 cm over hodene på dei.. for er forferdelig kaldt selv inne i et lite hønsehus med 2 varmelamper oppe og går..

men det går fint i - 10 ser eg. så lenge det ikkje er trekk og lampen kan henges så ner kyllingene som nødvendig og det ikkje gir nokon brannfare så går det greit

hveit det er mange som har kyllinger inne i huset sitt, det vere seg allt fra stue, bad og kjøkken..

her vil det kunn bli tatt kyllinger inn om det blir berre heilt nødvendig og ikkje er noko anna alternativ..

Masse Lykke til med små kyllinger alle sammen :)

Åres første kylling har klekket her oxo :D så søt..

Nå i høst når hønsa hadde kyllinger og de fremdeles fikk bevege seg fritt så tok mødrene de gjerne med ut(det har jo ikke vært så kaldt denne høst /vinteren da)kyllingene frøys og det var flere av de som gjerne ville være under varmelampa inne.. men roper mamma så må de jo følge og det å bli forlatt inne det er vist ikke ok for en liten kylling...Og hønsa hadde nok av forskjellig mat å velge i inne så de måtte ikke ut..

Kyllingene overlevde jo men jeg tror ikke mødrene alltid tar riktig valg... men det er vel slik at de sterkeste overlever

jeg skal ikke klage på morsinnstinktet til hønsa mine men noen ganger syns jeg de kan høre på meg :)

Gratulerer til dere med nye kyllinger! :) Det høres så koselig ut. Nå er jeg så spent på hvordan det går med de fire eggene jeg har lagt til mine to klukkhøner. Jeg er redd det ikke er liv i to av dem, men de to andre ser jeg fremdeles blodårer inne i. De har nå ligget i 13 dager.

Lurer på om jeg bør rokere på eggene slik at de har et "i tvil om det lever-egg" og et "tror det lever-egg" hver seg? Blir jo galt hvis bare den ene får kylling(er)... :D