Gå til innhold

OBS OBS !!! kan ruginga gå til*****


levimag

Anbefalte innlegg

avem

Jo tidligere du er i ruginga, jo mer tåler eggene. Desverre tåler de bedre å bli kalde enn varme. Men når det er sagt, det er utrolig hva de tåler! Min yngste sønn skrudde opp temperaturen sist ruging. Siden mannen ikke ville plukke på maskinen, men også glemte å si fra lå den på over 39 grader i flere timer. Det var ganske sent i ruginga, men gikk utrolig nok bra:) lys nå og igjen om noen dager og se om de utvikler seg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall kan noen av embryoene i eggene være døde, eller de kan være skadet. Ruges eggene ved temperaturer over 40 grader i 30 minutter eller mer vil det alvorlig påvirke eller drepe embryoet. Kyllinger som klekkes kan få problemer relatert til nervene samt hjerte, nyre- og sirkulasjonsproblemer. Det kan også gi seg utslag på gangen som blir ustødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke for meg virker det sånn at hønseegg ikke tåler så mye som for eks tjell hadde et par på kirkegården jeg jobbet ifjor den var mange timer borte fra eggene ble forstyrret hele dagen den tiden den hadde rede der på kirkegåden men var lit gøy se at vi som jobbet der at dem ble vant til oss lå på eggene når bare vi var der. dem fikk kyllinger men kom sendt ca 14 dager alle fall etter dem andre tjellene.

jeg vil trur er hønemor ordlig klukk så er ho ikke mange minutene fra eggene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med nedkjøling? Har to høner som ruger og den ene legger seg av og til inn til den andre på morningen. Eggene som ligger igjen har ennå ikke blitt kalde-kalde, men mer lunket og betydelig kaldere enn når de ligger under hønekroppen.

Nedkjøling av eggene er en naturlig del av rugingen. I de nye rugemaskinene fra Brinsea er regelmessig avkjøling av eggene under rugingen lagt inn som en ny funksjon. Tester har vist at det gir bedre klekkeresultat dersom eggene avkjøles en stund hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi var i den spede begynnelsen på faget ruging da laget vi oss en rugemaskin av ei isoporkasse og ei 60 watt pære. dette funket veldi bra helt til 3 dager før klekking da ble det 43 grader plutselig i maskina i ca en 20 minutt (glømte å ha opp ei luke:) og samtlige egg/kyllinger døde, så dei tåler dårlig varme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil trur er hønemor ordlig klukk så er ho ikke mange minutene fra eggene

Jo, klukke nok tror jeg nok de er begge to. Men de er jo unge - og det er trolig et eller annet som skjer rundt tiden da de er ute for å spise/drikke litt om morgenen ELLER når lohmanen skal inn i rugekassen for å legge sitt egg der. Som regel er det nemlig også et nytt egg i kassen som står tom. Begge hønenen kan finne på å legge seg inn til den andre, og dermed la sine egg ligge alene igjen. Når jeg løfter en av dem inn i riktig kasse legger den seg godt ned og ligger til neste morgen. :)

Jeg syns det er litt vanskelig å lyse, men pt ser det ut til at eggene under den ene høna ikke har liv. I de to eggene under den andre ser jeg tydeligere blodårer. Lurer på hva jeg skal gjøre med:

- hvor lenge skal jeg la de to jeg tror er døde ligge?

- hva gjør jeg hvis ingen klekkes og de har ligget forgjves? Kan jo ikke tvinge dem til avklukking da...? Få tak i klekkeklare rugeegg?

- bør jeg fordele eggene annerledes mot klekking slik at det er størst mulig sannsynlighet at de har en levende kylling hver?

Takknemlig for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også sett det. Men da vil jeg være nødt for å flytte dem, og det sies også at de da trolig vil forlate eggene og søke tilbake til sin utvalgte plass. Dessuten har jeg lyst til at høner og kyllinger skal gå sammen - og ikke i adskilte deler når den tiden kommer. Hmmm - hmmm.... Og hvis jeg sperrer da andre hønene ute fra rugekassen vil jeg jo samtidig sperre de klukke inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...