Siss Posted January 31, 2012 Report Share Posted January 31, 2012 Jeg har 10 høner og 4 haner. I løpet av 14 dager spiser de 25 kilo for pluss brød og grønnsaker. De har ca. 10 varmegrader inne hos seg. Er ikke det voldsomt mye for som de spiser ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfanett Posted January 31, 2012 Report Share Posted January 31, 2012 ei høns spiser ca 150 gr pr dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippa Posted January 31, 2012 Report Share Posted January 31, 2012 Det blir nok endel "svinn " også når hønsa spiser og roter pellets ned i bunndekke sitt ..Hønsa dine forbruker uansett mer mat på vinteren enn de ville gjort ellers , men gi tillegg som gammelt brød( gjerne oppbløtt i lunkent vann ) drøyer foret veldig . Når du gir f.eks brød i tilegg behøver du ikke å gi dem hønsefor den dagen . Rasehøns skiller seg også ut med at de er relativt "uøkonomiske" å holde ..mange av våre rasehøns raser har vært prøvd i hønseindustrien men vokser gjerne for seint og spiser for mye til at de er lønnsomme . Jeg tror ingen som holder høns på hobbybasis gir dem 150 gram pr dag.de får som regel fri tilgang til foret og da går det mer enn det pr dag . Hvis du synes hønene er magre selv og de spiser mye er det kanskje lurt å behandle dem for innvollsparasitter ,disse parasittene tar mye av næringen hønene får i seg og hønene spiser mye mer enn normalt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfanett Posted January 31, 2012 Report Share Posted January 31, 2012 jeg har ikke renga på hva mine spiser av for jeg sparer ikke på foret til dem plus at dem matavfall også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippa Posted January 31, 2012 Report Share Posted January 31, 2012 Vanskelig å regne ut formengden på grunn av svinnet blant annet , så det var ikke ment som kritikk til deg Sfanett . Det som står skrevet når det gjelder hønas daglige behov behøver ikke å gjelde i praksis ,sånn er det jo med det meste egentlig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfanett Posted January 31, 2012 Report Share Posted January 31, 2012 jeg tok det ikke som kritikk når jeg sa 150 gr pr høns det har jeg lest en plass. Men jeg har merka unge fugler spisser mer en ei voksen fugel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siss Posted January 31, 2012 Author Report Share Posted January 31, 2012 Hønene er fine de og passe feite, men synes jo at 25 kilo på to uker pluss brød og grønnt er mye, men men.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriola Posted January 31, 2012 Report Share Posted January 31, 2012 Min gjeng (på 19 dyr) spiser utrolig mye nå på vinters tid! De får i tillegg til hønsefôr ett varmt måltid 4-5 ganger i uka. Blander brød, havregryn, middags rester (som passer seg for høner), litt salat/grønnsaker med kokende vann og tilsetter littegrann tran og lar det stå en stund så havregrynene sveller. Da blir det fest i hønsehuset!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts