Gå til innhold

Ender til våren


Anbefalte innlegg

Som overskriften sier så planlegger vi ender til våren, og jeg kunne trenge noen råd fra dere som kan dette. Når telen går har mannen min lovet å lage en liten andedam til meg, samt bygge et hus til dem. Jeg har nå fått beskjed om å sette meg ned, og tegne hvordan jeg vil ha ting. Er det noe spesielt jeg bør ha i bakhodet?

Jeg tenkte i utgangspunktet på moskusender - synes de er så fine.

  • Er dette en grei "starter-and"? Eller er det andre raser som egner seg bedre for en nybegynner? Og stemmer det at de liker å vagle?
  • Er de monogame - dvs en andrikk pr and? Eller kan jeg ha en andrikk og flere hunner?
  • En annen ting jeg lurer på er mht dammen - holder det med maksdybde på 1 meter? Vil helst ikke ha den så dyp pga barna. Kommer til å gjerde inn et område til de, men ungene kan jo fort komme til å klatre over.. Og holder det med en dam på ca 3x6 meter?

Om det er noen som kan gi meg noen råd og vink blir jeg veldig glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

eg har moskusender. og ingen dam.. er mye arbeid med en dam..

har hadt ender i rundt 10 år..

moskusendene liker seg best i grupper. så en andrikk og 4 - 5 damer er passe

om dei liker og valge - det gjer dei best med en litt brei fjøl så dei får heile foten utsrakt opppå og ikkje en rund pinne..

mht dammen.. om du virkelig ønsker en dam. så trengs det ikkje vere mere enn 50 cm på det dypeste. da moskuser ikkje driver med dykking..

3 x 6 m var jo voldsomt stort da..

eg ville nok berre ha laga ein mindre dam. men om du lager så stor kan du jo ha vannplanter og diverse annet oppi også. om ikkje endene spiser det opp..

Ps: moskusender driter utrloigt mye så må vere rens ing på vannet eller at det skifter seg ut hele tiden..

av andre raser er nok Rouen en god og grei rase og holde styr på den flyr ikkje.. moskusendene kan finne på og fly litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring med ender med damm eller ikke damm. men jeg hadde pekingand og gås dem er ikke noe serlig i damen står helder på kanten vaske seg. som andvor sier så dritter dem mye og blir mye gris. dammen må gjøres rein ofte blir mye dritt i det. skal man ha glede av fuglene og selg selv så skulle man hat et vann tilby dem som har elver som sirkulere vannet nok at det ikke blir forurenset. er nok med en stor balje til dem sånn dem får vasket seg. ender liker borre etter røtter å sånt så det blir en del hull etter dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha dam til endene dine så lønner det seg å grave en "drenerings rom" ( dybde ca 50 cm ) under hele dammen , denne fylles med grov stein/ pukk ,så støper du dammen over denne gropa ,men pass at du setter ned 10 mm plastrør i midten av dammen slik at røret fungerer som en propp ( røret skal nå over vannspeilet når dammen er full med vann . Når det gjelder dybde så holder det som regel med 30-50 cm . Når det kommer til reinhold av dammen er det bare å løfte opp røret så vannet renner ut i bunnen ( ned i dreneringsgropa ) av dammen sett i røret å fyll opp med vann , enkelt å greit . Dammen størrelse bestemmer du jo selv men for enkelhets skyld så holder det lenge med en diameter på 1,5 mtr begge veier , mer enn stort nok for en flokk med moskuser . Cajuga og Streicher and er også fine nybegynner ender :) ikke flyvende .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med, og har fremdeles, rouen og peking. På disse kan du ha flere hoer pr andrikk. Veldig flotte nybegynner-ender som ikke flyr og som du kan få ganske tam om du håndterer dem mye fra de er kyllinger.

Å ha en dam er ikke nødvendig, men min erfaring er at dette skaper mye trivsel for endene. Det er greit at de har noe å holde på med om dagene, og så er det jo morsomt å sitte og se på plaskingen :) Som et minimum må de kunne dyppe hodet i vann og rense øynene.

I tillegg må du tenke på eventuelle rovdyr som f.eks. rev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar!

Har lurt litt på hvordan vi skulle gjøre det med propp; det røret ditt, Pippa, er jo genialt! Vil så gjerne ha dam - og tenker at dette blir jo bare et pluss for fuglene.. Tenkte å ha vannliljer i dammen, så får vi se om de får stå eller om det blir andemat. :P

Ble litt tent på både streicher og rouen; må nok lese mer om rasene før jeg bestemmer meg helt. Hvis moskusender er glad i å fly kan det jo ende med at de flytter til det lokale tjernet istedenfor.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mest vanlig at reven tar turen innom på kvelds- og natterstid, men har snakket med folk som har hatt den på besøk i dagslyset... Det er fint om du kan lukke dem inn om kvelden. Streicher er en veldig flott and, men ikke så enkel å få tak i i Norge desverre. Rouen er mer vanlig.

Du kan godt ha strøm på gjerdet om du har mulighet til det ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Nei, ingenting gikk som det skulle i fjor. For å gjøre en lang historie kort, så besluttet byantikvaren at de skulle lete etter oldtidsminner her. Mannen min gikk til kamp for å redde beitet til hestene (de skulle grave sjakter på 2x100 m på kryss og tvers av hele jordet, også den delen hvor vi skal grave ut dammen og sette opp hus til endene), og vi fikk utsatt utgravningene til august, men utpå sommeren var det sykdomsutbrudd blant fjørfe i store deler av landet. Jeg turte rett og slett ikke å ta inn hverken fugler eller egg. :(

Men i år skal vi ha ender. :D Vi går et nytt år med sykdom i møte, så blir nå til at jeg ruger i maskin. Synes det er litt trist at de ikke får gå med mora, men jeg tar alle forhåndsregler. Utbruddet er i år vemmelig nærme - i nabofylket - og føler på frykten..

Fordelen er jo at de blir supertamme når de skal være bebisene mine gjennom sommeren! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...