Gå til innhold

Vinte-rmagre høner


pippa

Anbefalte innlegg

Jeg leser ofte om et tema som dukker opp under sykdom her på forumet og det er magre høner som er tufse og ikke i særlig form.... Så jeg tenkte å gi et par råd bare :) .

Når vi har fugler som går ute( eller får grøntfor uten i fra ) fritt så er det naturlig at de vil få innvollsparaitter og det finnes en rekke mark og innvollsorm som snylter på våre høner...det som skjer når fuglene blir vertsdyr for disse" småkrekene" så synes ikke dette på høna med en gang når parasittene ikke har blitt så mange enda inni fuglen , og fuglene har mye tilgang på mat iform av mye næringsrikt grønt +++ :

Men når høsten og vinteren inn og tilgangen på all tilleggsmaten blir noe mindre og parasittenene mange flere så vil fuglen bli mager og almentilstanden fort dårligere.....

Første bud er å behandle fuglene for innvollsorm om seinsommeren / høsten ; det være seg reseptbelagt markkur , ropa-B eller werm-X. Det burde gjøres selv om det ikke ser ut som at fuglene er innfisert med orm. Det finnes parasitter som går inn i hjertet ,lunger, eggleder, kro, osv...lista er lang :cheesy:..

Inntrykket mitt er at mange oppdager magre fugler litt for seint ?..Og det er gjerne for seint å hjelpe fuglene eller i aller siste liten med det resultat at fuglene ..hvis de overlever behandlingen vi da finner på å gi ..aldri blir så vitale som de engang var... Og fuglene har lidd unødig lenge med sine uvelkomne gjester i mage og tarm .

Selv har jeg lært på den harde måten og mistet mange fugler i min spede begynnelse som fugleholder nettopp fordi jeg ikke tenkte så langt på at fuglene får parasitter som nødvendigvis ikke synes :wink:.

Det viktigste vi gjør er nettopp å løfte opp og veie høna litt i hånda f.eks en gang pr uke å spørre oss selv om hun har blitt tynnere siden sist ?Er øyne blanke å klare ? "prater hun like mye ?...Står ei høne å sturer for seg selv ,småplukker imaten, henger med halen ,ustø på beina og mager, virker matt å ute av "vater" så er sannsynligheten for parasitter stor... å har hun kommet dit så er det gjerne for seint å hjelpe den lille søte høna...

Dette er ingen leksjon i dyrehold men ment som noen råd bare :) .

post-167-0-67813700-1328814787_thumb.jpg

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Flott at du kommer med "forebyggende" råd:-)) Det er jo nettopp det man trenger som nybegynner! Ofte oppdager vi, som du sier, problemene litt for sent til å kunne hjelpe, og selv om man lærer best av egne feil, er det allikevel noen erfaringer man kunne klart seg foruten!

Håper flere kan ta initiativ til å bidra med nyttig info til oss som er litt mindre erfarne :cheesy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye pjokkeline for dine ord :wink: . Derfor er det så bra at fuglepraten eksiterer ....jeg skulle gjerne hatt noen råd den gangen jeg hentet hjem mine første høner som ungjente og gjorde mange feil ( i beste mening :) ) Å ha et forum å dele erfaringer ,gleder og sorger på er utrolig bra :cheesy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å søke litt på makkur og panacur vet angående dosering. Jeg mente jeg hadde lest at man løste opp tabletter i vann og ga dem i drikkevannet. Har funnet noe om en mixtur, men det har jeg ikke. Lurte på om noen kunne legge ut tallene på nytt. Altså hvor sterke tabletter løst opp i hvor mye vann til ett visst antall høner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sto det jo mye av det jeg spurte om i min tråd om min tynne silke høne:)

Mine fikk som jeg skrev i den tråden ormekur i november og får ropa B.

Er bare denne ene som er vesentlig tynnere mens resten heller mer over til fete da de er utrolig tunge å løfte på og man kjenner det godt rundt brystbenet...men de verper godt og er en trivelig gjeng så da passer de til husmor som heller ikke er så tynn! :wink:

Jeg tror...rett meg gjerne...at denne høna er nederst på rangstigen i hønehuset, hun blir ikke hakket på, men får ikke spise først med de andre og de har rett og slett nappet av henne mesteparten av toppen på hodet.Kullsøsknene hennes er runde og fine og har sin hårmanke i tipp topp stand :)

Denne tynnere høna er blank å fin i fjæra,har klare våkne øyne og spiser utrolig godt bare hun går muligheten så tror det er her problemet ligger..

Har flere forautomater men skal sette inn fler og se hvordan det går...pluss at jeg skal gi henne litt ekstra fet kost...

Tar gjerne imot flere gode råd! :cheesy:

Og veldig glad du deler med deg av kunnskapen din pippa !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt vere at høna er nederst på rangstigen Hobbyhøna, men det kan også vere at ho ikkje klarar å nyttegjere seg maten ho et (medfødt feil)

Høns er like forskjellige som oss og det treng heller ikkje å bety at ho lid av noko, kan hende ho berre er født slik. :smiley:

Flytande ormkur er litt greiere å bruke enn tablettar, veterinær foreskriv rett dosering. Panacur og liknande preparat er reseptbelagt i Norge.

Eg har brukt Ropa-B (naturpreparat) vår og haust og er veldig fornøgd med det. Kalking av utearealet kan vere ein fordel både vår og haust, den drep sporar og uønska kryp i marka/bunnmaterialet. I tilegg er det greit å bruke kalk eller Stallosan F under bundekket inne. Eg ser at alle slike forebyggande tiltak virkar her hos meg.

Eg foretrekker også naturpreparat fordi eg då slepp tilbakeholdelse av egg, noko ein må gjere ved bruk av resept belagte preparat/medisin foreskrevet av veterinær.

Slike egg kan rugast men ikkje spisast, kipt å måtte kaste egg i 2 veker :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle vi som enda er litt ferske i gamet gjort uten Pippa, Pricilla, Andreas, Tormod og mange flere som deler sin kunnskap og erfaringer med oss :smiley::) Jeg er så glad for at jeg kom over dette forumet! Her er det ingen dumme spørsmål og takk til dere som svarer om igjen og om igjen på mange av de samme spørsmålene :blush:

Det var et fint innlegg Pippa, jeg skal gå til innkjøp av Ropa B! Bruker Stalosan, hvitløk i vannet, og Pro Smoke, men mark kur må jeg innrømme jeg har hoppet over. Og det er ikke med vilje, og jeg skjønner når jeg leser postene i denne tråden, at nok mark har vært årsak til at jeg har hatt noen tynne fugler gjennom min kariere.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har aldri gitt markkur til hønene mine, men nå er jeg igang for første gang. Hønene mine er friske og fine, absolutt ikke tynne og skranglete. Jeg kan heller ikke se noen mark i avføringa deres, MEN det er noe creepy inne i eggene og jeg har fått panikk for at det kan være egg eller larver eller hva som er forløperen til marken. Jeg har spist i vei, men etter at jeg kom på den tanken har det vært fullstendig stopp på eggespisinga. Jeg bruker Verminator 100 mg/g, som jeg skal blande ut i drikkevannet deres 7 dager på rad. Tilbakeholdelse på egg er 0 dager. Det skal bli spennende å se om det forsvinner eller ikke.

Dersom det er mark så har vel bikkja det også, tenker jeg. Han får nok i seg sin del av hønse/andedritten. Lurer på om jeg kan bruke samme middel til han?Jeg får sjekke litt rundt, middelet er jo beregnet til høns og gris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips jeg fikk her, når det gjalt magra høner, denne hadde vært syk, var å gi kattemat oppbløtt i vann. Det hjalp veldig til å få opp vekta! Eneste tillegstipset mitt er å velge en forvariant uten fisk. Hun la ikke så gode egg, for å si det sånn:)

kansje jeg også skal prøve å gi høna her kattemat også.hadde ikke gjort noe om hu hadde lagt på seg noe :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilegg kan det gis valset havre og mais ,begge disse hjelper godt med når hønsa trenger noen ekstra gram på kroppen :smiley: Gis det maistiskudd samtidig med kattemat blir ikke eggsmaken så ille heller :smiley:

den høna som skal ha dette legger nestten ikke egg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...