Gå til innhold

For til ender (moskusender),hva anbefaler/bruker dere?


gakk

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten flokk med moskusender.Jeg har foret dem men brød og supplert litt med en type hønsefor.Men har jo skjønt det er ganske så mange typer for å få tak i.

Snakket for litt siden med en kar som har holdt på med ender over mange år, og han sa til meg at jeg må kjøpe for som ikke inneholder skjellsand da hannene ikke skal ha dette (får nyresvikt).Men at jeg må ha skjellsand stående utennom slik at huene kan spise skjellsanden.

Planlegger også å få andunger til sommeren og kjekt å vite hva disse skal ha også.

Derfor lurer jeg litt på hvilke for dere anbefaler/bruker da jeg er litt rådvill???

Har tilgang til både norgesfor og felleskjøpet her jeg bor.

Setter stor pris på all tilbakemelding. :cheesy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har en liten flokk med moskusender.Jeg har foret dem men brød og supplert litt med en type hønsefor.Men har jo skjønt det er ganske så mange typer for å få tak i.

Snakket for litt siden med en kar som har holdt på med ender over mange år, og han sa til meg at jeg må kjøpe for som ikke inneholder skjellsand da hannene ikke skal ha dette (får nyresvikt).Men at jeg må ha skjellsand stående utennom slik at huene kan spise skjellsanden.

Planlegger også å få andunger til sommeren og kjekt å vite hva disse skal ha også.

Derfor lurer jeg litt på hvilke for dere anbefaler/bruker da jeg er litt rådvill???

Har tilgang til både norgesfor og felleskjøpet her jeg bor.

Setter stor pris på all tilbakemelding. :smiley:

felleskjøpet har noe som heter tuppen det er et kraftfor både for ender å høns bruker det selv til hønsa tuppen inneholder ikke skjellsand det finnes også ett tilskuddsfor som heter kromat strøkorn som du kan gi endene utenom kraftfora feks strø det på gulvet så har de noe å drive med å det blir mere ro i andeflokken :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Endene kan ete akuratt det samme som hønene ja. På vinterstid og utanom eggleggingsessongen kan det vere lurt å gi dei oppdrett 2 istadenfor egg 110. Det er ikkje bra med for mykje kalk. Første moskusandparet mitt hadde eg saman med hønene. Det viktigaste er å ha nok plass til dei, då blir det ingen konfliktar. Du må kanskje reingjere litt oftare sidan endene er VELDIG flinke til å grise :) Det trur eg dei fleste som har ender kan skrive under på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre viktigste tingen å tenke på med ender: de søler, søler og søler. Ellers er de fleste ender herlige dyr som intressert kommer å følge deg rundt i hagen og logre med halen. Mine ender får Kalkun 3, bygg,byggrøpp og havre. Og litt hvete (som er akkurat det som er innholdet i nevnte strøkorn) som snadder. Alfalfahøy/Luzern hakket i småbiter er et fint ekstratilskudd vintertid, det kjøpes som hestefor og finnes på Felleskjøpet som Green Power. Hønene mine har alltid fri tilgang på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...