Jump to content
Sign in to follow this  
Solthun

Oppstart fuglehus/ gård

Recommended Posts

Hei, hei!

Vi har gjort klart et lite hus, 3m x 3m med ca. 2m takhøyde og har lyst til å fylle det med både vaktler, fasaner, prydfugler og høns. Taket på huset er isolert og det er lyst og fint med masse vinduer. Målet er å produsere diverse egg og kanskje vaktelkjøtt til oss selv og venner/ bekjente. I tillegg hadde det vært kjempekjekt med et koselig hus i hagen fullt av flotte fugler.

Men vi lurer egentlig litt på det meste:

- Hvordan innrede huset? Vi har tenkt å dele det i to. En del for høner og den andre delen for vaktler m.m. Rett innenfor hoveddøren har vi tenkt det må være en liten sluse/dobbeldør. Vi har også tenkt å lage to hønsegårder, en på hver side, med nettingtak. Hvilke netting er best å bruke? Hvordan unngå problemer med at snø legger seg om vinteren?

- Hvilke vaktler, fasaner og høner er det lurt og starte opp med? Hvor er det lurt å kjøpe disse. Vi kan låne en rugemaskin. Vi bor på Askøy ved Bergen, er det noen som selger rugeklare vaktel og fasanegg i nærheten?

- Noen som har erfaring med at det bor kaniner i et slikt fuglehus?

- Andre ting som er lurt å tenke på ved oppstart?

På forhånd tusen takk for alle tilbakemeldinger.

Jeg kan i hvert fall sende deg vaktelegg hvis det er av interesse, da jeg bor litt langt unna.

Uansett, lykke til med høsnehuset, jeg er akkurat i gang med det samme prosjeketet, men har hatt hønene og vaktlene i låven i vinter. Jeg har Japanske vaktler, tror det er det mest vanlige. De er rå på eggproduksjon! Og kyllingene starter å verpe allerede etter 6-7 uker. Jeg har gullfasaner og jaktfasaner, og begge har gått sammen med vaktlene, men gullfasanene er mye roligere. De er kanskje ikke noe å spise, hvis det var meningen, de er bare veldig fine å se på.

Har lest at kaniner helst ikke skal være sammen med høner, grunnet no bakteriegreier.

Har ikke mye peiling på netting, har selv brukt hønsenetting, men den tåler jo ikke all verden.

Moro med pip pip'er!

Hønseraser har jeg ikke så god peiling på, jeg har kun silkehøner, men det er fordi de er så fine og morsomme.

Ville startet med noen enkle høner, for nybegynnere. om du ikke har erfaring fra før da :duck: orpington, kokhin, welsumer og australops er alle enkle å holde. de blir lett tamme og kjælne. Og legger greit med egg. Så ville jeg ha meldt meg inn i Hordaland klubben :dans: mye å lære der. Fasaner ville jeg ha skaffet meg til slutt, da de er de "vanskeligste" å tilfredsstille :grin:

Jeg ville ha laget forskjellige rom i hønehuset til hver rase og art. Som må inneholde et vagel, verpekasse, vann og for automat og skjellsand. Og siden du vil ruge i maskin et rom til kyllingene med varmelampe. kan godt vær oppfor bakken, slik at du får brukt mest mulig av huset.

Lykke til :grin:

Godt tips fra Line ja, meld deg inn i Hordalandsklubben, var selv medlem der for riktignok noen år siden nå da, men mange flinke og trivelige folk der. :duck: Enklere å få tak i egg og dyr også med kontakter i en klubb.

Det er jo mange flotte rasehøns å velge i, av fasaner vil også jeg anbefale gullfasan. den er minst like enkel å holde som høns. Den er hardfør og SKAL være ute året rundt, uansett temperatur og snø. Er formålet kjøttproduksjon blir det å satse på jaktfasan, også den er hardfør og enkel å holde.

Ta en tur til Felleskjøpet og se på deres netting. Vanlig hønsenetting holder ikke til en voliere. Det er vanskelig å unngå snø på volieren på vinteren, men kanskje kan det være en ide og legge på plater av bølgeblikk om høsten, og ta de av på våren. Da slipper du at nettingtaket ødelegges.

Hei, hei!

Vi har gjort klart et lite hus, 3m x 3m med ca. 2m takhøyde og har lyst til å fylle det med både vaktler, fasaner, prydfugler og høns. Taket på huset er isolert og det er lyst og fint med masse vinduer. Målet er å produsere diverse egg og kanskje vaktelkjøtt til oss selv og venner/ bekjente. I tillegg hadde det vært kjempekjekt med et koselig hus i hagen fullt av flotte fugler.

Men vi lurer egentlig litt på det meste:

- Hvordan innrede huset? Vi har tenkt å dele det i to. En del for høner og den andre delen for vaktler m.m. Rett innenfor hoveddøren har vi tenkt det må være en liten sluse/dobbeldør. Vi har også tenkt å lage to hønsegårder, en på hver side, med nettingtak. Hvilke netting er best å bruke? Hvordan unngå problemer med at snø legger seg om vinteren?

- Hvilke vaktler, fasaner og høner er det lurt og starte opp med? Hvor er det lurt å kjøpe disse. Vi kan låne en rugemaskin. Vi bor på Askøy ved Bergen, er det noen som selger rugeklare vaktel og fasanegg i nærheten?

- Noen som har erfaring med at det bor kaniner i et slikt fuglehus?

- Andre ting som er lurt å tenke på ved oppstart?

På forhånd tusen takk for alle tilbakemeldinger.

Berre og Stille opp på Åstveid tunet Eldre senter førstkommenede Onsdag kl. 19.00

det blir årsmøte og medlemsmøte.

du er hjertelig velkommen til oss. og til og ta turen ut til meg på Sotra og se også :)

www.hanegal.info

Tusen takk for alle tilbakemeldinger, kjapt og kjekt! Jeg satser på å gå på årsmøte i morgen og gleder meg til å treffe flere entusiaster der! Takk takk, takk!