Gå til innhold

Ble skuffa


sfanett

Anbefalte innlegg

har hat høner snart et år brukt så mye tid og penger på dem å begynner få innsikt hvordan fjærstandar skal være så er det helt tragisk se hvor dårilg fjærstandarn er på dem. skulle i minste hvore et minste krav greit det ikke er utstilling fugler å sånt. men at oppdrettere som har holdt på med dette års rekke ikke tar mer vare på standarn.

så er akurat i villrede hva jeg skal gjøre di fuglene jeg har alt mye arbeid begynne avle frem gode dyr på. sånn jeg ser det nu må jeg begynne på nytt finne bedre avls dyr. så har nesten lyst finne en annen rase.

jeg ble kjempe glad i Lys Sussex er kjempe koselig og utrolig snille fugler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Enig at det er mye dårlig der ute. Men heldigvis er det mye bra også, en må bare være litt forsiktig i hvilken oppdretter en kjøper i fra. Om de er medlem og aktive i Raseklubben er et godt utgangspunkt.

Nå som det er sagt er det mange koselige og snille raser der ute. Synd at du ble så skuffet, en mulighet er å kjøpe et par nye gode dyr å blande inn i avlen litt etter litt. Da må du være svært nøye på å plukke ut individer som ikke følger standaren. Bruk de som er mest lik. Dette vil ta lengre tid enn om du kjøper en helt ny stamme. Pengene og tiden du har brukt på din rase har gitt deg mye kunnskaper om den. Selv om de ikke er rasestandar så vet du endel om deres tempremang, sykdommer osv. Så det er ikke helt bortkastet. Kanskje kjøpe deg en rase som det er mer av i ditt område, så det blir lettere å tilføre nytt blod. Men innalv er ikke bare negativt!

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det to oppdrettere jeg har fugler i fra. enne skal være kjent og godt likt. jeg liker denne person godt. ser ut som den beste stamen jeg har er fra hvam skole. må i alle fall ha ny han. akurat er jeg vil gi opp alt men det går nok over fått tengt meg lit om. så skaffer jeg meg bedre avls dyr for syns Lys Sessex trenger et løft få den bedre det den er i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør dere klar over at endrer man på forsammensetningen så endrer man også på fuglenes utseende.

Derfor er det å følge rase standarden til punkt og prikke en nærmest håpløs oppgave hvis en ikke kan gi nøyaktig samme forblanding som høner som er avtegnet/avbildet i standarden. Det skal så lite til og siden det markedsfører flere forstandarder med noe variabelt innhold så er det å få like dyr en håpløs oppgave.

Men husk at dyrene er fremdeles like rase rene, selv en finner mange avik..

Skulle det gått riktig for seg så burde en oppgitt på standarden hva slags forblanding som er blitt brukt.

Det beste er vel å få av bildet høner fra alle forings alternativer som finnes, for at dette skal gå riktig for seg.

I Danmark bruker de en annen forsammensetning i kraftforet enn det vi gjør i Norge, derfor har det hele tiden blitt importert nye dyr derfra ganske jevnlig.

Så vi blir hva vi spiser, det er slik med folk også. Noen er til og med så flinke at bare ved å se bildet av en person, så kan en si hva slags mat den personen spiser mest av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bestandig det er bra for dyr ha dem på utstillinger det har jeg tengt på bestandig for dette vil gå ut over andre ting på dyret. men det jeg har sett av feil på fjæra syns skulle lett holde rett. nakke fjærene ikke for langt ned på ryggen og yter vingene skal alle fjære være svart med hvit ute på tuppen. som oppdrettet syns jeg måtte være helt minte mål på dette. det skulle være med første øyekast se rett tenker på nakken som må da være minste standar var rett. å som jeg å merker meg med utstillings dyr det blir fokusert utsende ikke veldferd skal være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må nok kjøpe høns som er på utstildning vist du skal ha god kvalitet desse pleier å koste rundt 400-700 kr.

dem som de pleier å selge elers pleier å vere dyr som har diverse feil som de vil bli kvitt.

Jeg har selv kjøpt høns på utstilling, og fikk veldig bra dyr med høy premiering. Men en pris på opptil 700 kr.??? Det har jeg aldri vært borti noen gang!

Da lurer jeg virkelig på hvilken rase, og hvilke kriterier som ligger til grunn for en slik pris?

Det er riktignok noen år siden jeg deltok på utstilling, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke miste motet på grunn av fugler som ikke når helt opp mot standarden Sfanett ..jeg kan love deg at med mange års avlsarbeid vil du fortsatt oppleve avvik på noen fugler. Alle raser hvor det blir foretatt blodfornying med jevne mellomrom vil gi noe avvik fordi de forskjellige dyrene er bærere av mange forskjellige gener.

Noe slår ut på første generasjon og andre ting dukker opp lenger ut i generasjonene så det vil alltid være noen mindre bra dyr og noen veldig bra dyr i hver generasjon du avler :) .

Ta vare på du dyrene du mener er bra og jobb videre med dem.

Hva Beena mener med sitt innlegg vet jeg ikke , men har lite tro på at foring endrer radikalt på hvordan fuglene utseende blir ,da det er andre ting som arvanlegg som gir fugene sitt utseende ..men foring med riktig næringsinnhold gir bedre størrelse på fuglene kan jeg gå med på :dans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt din frustrasjon og det er godt å få "blåst ut" noen ganger. Hvis jeg skal forsvare oppdretteren du har kjøpt dyrene av enten som små kyllinger eller rugeegg ,så er det ikke alltid lett å se feil med en gang da fuglene gjerne må igjennom både oppvekst å fjærskifte før en aner hvordan fuglenes utseende faktisk vil bli .

Men har oppdretteren sagt at han / hun avler etter utstillingsdyr eller har fugler av utstillingskvalitet for så selge deg fugler av en så lav standard som du gir utrykk for...hadde nok jeg også blitt skuffa når fuglene ikke tilsvarer dine forventninger... Men som sagt så er det et vanskelig område.. Uansett så finnes det oppdrettere med virkelig flotte fugler som har den standarden du er ute etter men som regel så må du leite en stund for å finne nettopp denne oppdretteren .

Kontakter du de forskjellige lokalklubbene så finner du helt sikkert en bra oppdretter på klubbens oppdrettsliste . Jeg leiter bestandig slik å har vært som regel ganske heldig i mine valg . Siste forum jeg leiter på er hvertfall Finn.no. Der er det ymse fugler som skal være topp dyr og rasereine men i mange tilfeller er det mye rart som selges der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...