Jump to content
Sign in to follow this  
hønemor2

Rømmlingene

Recommended Posts

Hei

Har 3 høner som er ute et par timer om dagen (nå som det er vinter.) De har et lavt gjerde på ca.60 cm. De er fæle til å stikke av .... selv om de aldri går langt. De kommer når vi roper på de.

Men vi bor ved en vei og er litt redd for at de skal forville seg ut i veien. Til våren blir det bygget nytt mer solid og høyere innheining, men enn så lenge tripper de rundt på hele tomten vår.

Men hvorfor stikker de ? Har de for lite mat ? er de bare nysgjerrig? eller lengter de etter våren(De er mye på en bar flekk på andre siden av garagen)?

post-2339-0-60238800-1329938913_thumb.jp

De liker jo ikke så godt å gå på snø. Tipper de vil på tørrere underlag. Prøv å strø litt høy/halm der du vil ha dem. Kan hende det hjelper :)

Du kan kanskje vingeklippe dem (du finner hvordan du gjør det på nettet tror jeg) :)

Jeg tror ikke dem tenker sånn. Jeg hadde noen høner på en gård, de gikk helt løse hele dagen, å på en dag det var fint vær hadde de gått sikkert flere ganger rundt hele gården, i hagen til bonden på beitene/jordene,i fjøset (legge egg inni en siloball,foreksempel), de gikk rett og slett over alt, og brukte ALL den plassen de kunne få. De beveget seg lenger og lenger for hver dag, og til slutt begynte de å gå ned på veien og følgte den bortover.. ! jaa, poenget er ihvertfall at hønene bruker den plassen dem har, og jeg syns det virket som om de liker å utforske nye plasser, eller ihvertfall gå på nye plasser, og med en gang det var noe de kunne gjemme seg inni så kunne dem ligge der lenge ,og inni busker osv.. !:dans:

Jeg tror du får satse på å ha det som det er, og heller bygge en mer solid luftegård etterhvert, og de har det nok kjempe fint hos deg :D Men,viss du gir dem fri tilgang på for så skal dem vell ikke være sultne ..

Håper jeg svarte på det du lurte på :D

PS: Kjempe fine høner du har :D

hehe, ja :) de har det nok, fint og du trenger nom ikke å bekymre deg med at de er sultne, at de har for liten luftegård og sånn :dans: kraftfor hele tiden, da er de nok ikke sultne :D

og du kan jo prøve å måke litt også viss det går :D

Høner er nyskjerrrige dyr, foruten og utforske så liker de å grave fram små kryp og små grønne planter som de elsker å spise, Litt variasjon i kosten tror jeg de vil ha. Litt kjedelig å bare spise kraftfor hele tiden.

Når du får laget en egen innhenging til dem, så kan du spa opp en firkant med grastorv til dem, og i løpet kort tid så har de revet hele grastorven i småbiter.

Har dere hørt lyden av en glad høne eller hane? Det er skjønn vakker fløyte lyd, håper dere alle har hørt den!

FFløyyte lyd ? :smiley: ?

Har de virkelig ikke hørt den?Det er koselyden deres når de får en godbit, eller hvis ei tam høne kommer bort til deg og sitter på fanget ditt og slapper godt av, så kommer denne fløyte lyden.

Den kan også komme når en tar siste runde i hønsehuset for kvelden.Håper dere andre her har hørt den.

Jeg har også lagt merke til at når hønsene virkelig koser seg, når de mette og fornøyde tar kvelden på vaglen, da kommer den fløytelyden! Veldig fin lyd, jeg blir glad når jeg hører den, for da vet jeg at mine høns har det bra! :smiley::D