Jump to content
g freeman

Min Driftsbygnig.

Recommended Posts

Her hadde jeg tenkt å legge ut hvordan jeg har innredet det nye hønnsehuset også kalt for driftsbygningen, det jeg har funnet ut allerede er at det tar mye lengre tid enn jeg trodde, i alle fall hvis en vil gjøre det mest mulig solid og funksjonelt.

Her er ett bilde av hvordan driftsbygningen ser ut. Brakka har viduer i botimot hele det store rommet i brakka som er ca 5.6 m, hele brakka er ca 8,6 m lang og ca 2,5 brei.

Jeg var i utgangspunktet ute etter noe på en 5 til 6 m lengde, eller kortere, det kom an på bredden. Nå dukka denne opp som jeg fikk gratis, det eneste som kostet var frakten.

Jeg har lappa taket, det må fikses ordentlig til sommern og bakveggen må også kles eller gjøres noe med til sommern.

Jeg må også finne ut hvordan jeg legger inn litt større bilder også, forstår jeg, men det blir ikke i dag. (ser nå at bildet blir stort nok når man trykker på det, tenkte mer på litt større bilde i tråden)

post-5-0-56963300-1329944060_thumb.jpg

• Upvote 2

Her er noen bilde inne i driftsbygningen og hvordan jeg startet innredningen.

post-5-0-23594400-1329982581_thumb.jpg

Dette er et annet bilde av hvordan brakka ser ut utvendig, noe rotete er det rundt, det er fra rivingen fra det gammle hønsehuset.

post-5-0-65494000-1329983129_thumb.jpg

Her er bildet tatt mot utgansdøra, ikke veldig spennende, det eneste verdt å merke seg er hvor mye vinduer det er. Vinduer har både fordeler og bakdeler, det gir mye lys og skaper ett veldig trivelig miljø for både dyr og mennesker, bakdelen er vanskligheter med varme og galing tidlig på morgenene. Nå er brakka som den er og da gjelder det å finne løsninger etterhvert. Dette er ikke prioritert i første omgang.

post-5-0-27741700-1329986495_thumb.jpg

Her ett bilde av den spede start. Jeg har ikke tegnet opp noen plan, annet enn i hodet. Det er sikkert lurt å gjøre spesielt om man ikke har erfaring med hønnsehold fra før. Det som for meg er viktig her, er å jobbe med den konstruksjonen brakka har fra før slik at arbeidet blir enklest mulig og logisk ut fra brakkas form. Noe jeg kommer tilbake til senere.

post-5-0-79583100-1329984367_thumb.jpg

Her en detalj fra hjørnet av brakka, jeg har lagt gulvbelegg over hele gulvet og bretta det en god bit opp på veggen. Gulvbelegget er limt til gulv og vegger med standard gulvlim, der gulvbelegget møter veggen har jeg lagt en trekantlist. Hvorfor har jeg lagt trekant list? Jeg hadde ikke tilgang på strøm der brakka var melomlagret, uten å varme opp gulvbelegget er det bortimot umulig å få bøyd det i vinkel opp etter veggen. Desuten er det mye lettere å få til når en får en slakker overgang. Hjørnene er skåret til og sprekken som ble igjen er fuget med silikom. Så er belegget klemt fast ved hjelp av den grønne lista som ses på bildet. Lista som ikke er ei list, men kalles for sløyfe er av impregnert materiale, brukes under bla. lekter på tak og er her skrudd fast med skruer. Så har jeg dratt ei stipe med silikon på toppen av lista mot veggen for å hindre udyr og eventuelt vann å trenge ned.

Den plata dere ser over er vårt gammle baderomspanel, den er tenkt å beskytte veggen mot møkk og skit og for å lette renholdet, mer om dette kommer.

Skyter også inn her at skruer anbefales, gjør du feil eller finner ut at dette var ikke smart osv, så er det veldig enkelt og skru ut skruen og starte på nytt, samtidig så sitter det bedre fast mener jeg. Det er ikke galt å bruke spiker, men husk på å ikke slå de helt inn for da er de enklere å dra de ut om du ikke er fornød. Når du er fornøyd så slår du seffern helt inn.

Hvis noen har spørsmål om verktøy, festemidler, materialvalg eller hva som helst så spør i veg, denne tråden er ment som en inspirasjon for andre, kanskje spesielt for de som er nye i bransjen. Dere må også føle dere frie til å kritisere eller stille spørsmål om hvordan jeg gjør det.

Jeg er ikke snekker bare så det er sagt og jeg er ikke hårsår. Dette er ikke en fasit på hvordan det skal gjøres for de som måtte tro det, men slik som jeg velger å gjøre det.

Jeg har også lagt vekt på gjennbruk, der det er hensiktsmessig og jeg har forsøkt å holde meg til enkle verktøy, slik som alle har, håndsag, skru drill hammer og lignende. Jeg har riktignok også brukt ei splittesag men den kunne jeg hodt klart meg uten.

En liten ting til, har du spørsmål, så spør om det jeg har skrevet om og lagt ved bilder om, prosjektet er kommet mye lengre enn det som er lagt ut og det kommer mer. Lurer du på rugekasser eks så kommer det senere i tråden og da er tiden inne for å spørre om det. Hvis noen ønsker detaljerte bilder av noe spesielt så si ifra.

Mvh

Edited by Bjørn Olav

Her oppsetting av baderoms plater, valgte å neste disse fast med spiker da det ikke blir noe belastning på platene, silikonering i hjørnene. De har en estimert høyde på 60 cm.

post-5-0-73801600-1329990048_thumb.jpg

Her er det gjort litt mer på det som skal bli bur opphengt på veggen, de er tenkt som små avelstasjoner for høns, hvor det kan gå en 2-3 stk. Eventuelt høns med skader, sykdom eller lignende.

Det som ses til høyre på bildet er reperasjon av ett hull iveggen, hvor det har stått ei dør, fant ei gammel gipsplate som jeg brukte til det. Gips tåler veldig lite vann for å si det slik, her må jeg dekke til nøye så det ikke kommer til vann.

post-5-0-87775900-1329990469_thumb.jpg

Her er det test av om jeg er fornøyd med høyden på buret og dimesjonene. Du kan også se at vaglene er lagt opp under de tenkte burene, dette brukte jeg mye tid på. Det gjelder å ha dem høyt nok slik at hønen kan utnytte plassen best mulig, samtidig som det ikke er for høyt til at de gidder å hoppe opp.

Dimensjonen på materialene her er 48*48 imp lekter. Plata som ligger oppe som skal være gulv i buret er ei standard forskalingsplate med en ca dimensjon på 150 cm lengde 75 cm bredde og høyde ca 1,5 cm.

post-5-0-68183400-1329990777_thumb.jpg

Her ett nærbilde av reperasjonen, de som tok hull til døra skar ikke akkurat rett. Det er ikke lett å få dette tett, sprekken som er igjen her trekker luft som bare det. Trekk vil vi ikke ha i ett hønsehus, derfor er det viktig å tette alle slike sprekker. Her ser dere at jeg har dratt frem silikonen igjen og er nesten ferdig med tettejobben. Silikonen som er brukt er vanlig våtromsilikon som jeg har funnet noen gammle ubrukte tuber av i kjellern.

post-5-0-61597500-1329991648_thumb.jpg

Edited by Bjørn Olav

Håper du maler alle flater av tre innvendig, så slipper du utøy som blodmidd i de små sprekkene. Lys gul eller hvit vil jag anbefale som farge innvendig.

Noen flere bilder fra prøve å feile fasen, eller prøve å tenke fasen.

post-5-0-84602700-1330032547_thumb.jpg

Jeg jobber meg sakte fremmover og fester litt midlertidig og forsøker å finne gode løsninger, det som bekymrer meg mest her og egentlig med hele prosjektet er høydene på vagler i forhold til bur.

post-5-0-86398400-1330032690_thumb.jpg

Her forsøker jeg en 48*98 eller en to fire på tommemål.

post-5-0-58379700-1330032879_thumb.jpg

Her tar jeg endelig en avgjørelse, jeg synes det blir for lavt mellom underkant 48*98 og vagglene, jeg bestemmer meg for å legge 48*98 på flasken oppe på rammene jeg har bygget. Det er ikke mange cm det er snakk om, men for meg føltes dette riktig.

Hvorfor legger jeg ut så mange kjedelige bilder av omtrent det samme? Jeg forsøker å vise at ting må ses på i forskjellige vinkler og tenkes nøye igjenom. Det er ett h.... når ekspertene kommer på plass og grunnkonstruksjonen ikke er riktig, er du redd for at det kan være for lavt eller høyt så må det gjøres på dette tidspunktet

Vaglehøyden synes jeg at jeg traff med en gang, har også prøvd litt at og frem med vaglene for å finne riktig avstand til veggen og mellom vaglene

post-5-0-16240100-1330033046_thumb.jpg

Her er forskalingsplatene begynt å komme på plass. De bryr jeg meg ikke med å feste så nøye, slår de fast med skifer spiker eller en litt lang pappspiker.

post-5-0-47160100-1330033855_thumb.jpg

Her en av mine gode venn gulvbelegget, rest innkjøpt på Bauhaus.

post-5-0-20652200-1330034018_thumb.jpg

Vanlig prosedyre, prøve først, feste etterpå.

post-5-0-53717600-1330034289_thumb.jpg

Her har jeg festet gulvbelegget, her bruker jeg ikke lim men fester med pappstift, fosøker å ungå å spikre i mot bunnplata. Hvis jeg spikrer i bunnplata så forsøker jeg å få spikern under der hvor bunnsvilla til burene kommer og så drar jeg ei stripe silikon mot kanten av bunnsvilla for tetting. Jeg legger ett lag silikon uansett, vill ikke ha fuktihet under svilla. Har noen bilder som kommer senere i tråden. Du ser spiker hvis du titter etter den, ikke overdriv spikring, det tror jeg ikke har noen hensikt.

post-5-0-39685400-1330034415_thumb.jpg

Edited by Bjørn Olav

Gjett om jeg ble glad nå Bjørn Olav! Det er så flott at noen kan dele slikt her, så vi som ikke er så hendige kan få tips og ideer om hvordan vi kan gjøre ting.

jeg har selv en gammel tømmerkoie med buet tak, som jeg skal begynne å innrede nærmere sommeren. Rakk og male den utvendig og skifte dør før vinteren kom. Den har vært brukt til høns før, men alt av innredning var tatt ut og kastet, så jeg satt igjen med masse inngrodd hønsemøkk, som jeg skal vaske ut når det blir bedre temp ute. Har hatt noen høns der inne pga plassmangel i vinter, men har ikke innredet permanent. Så jeg må si jeg gleder meg nå til å ta fatt, for du ga meg virkelig inspirasjon og arbeidslyst :smiley:

Og driftsbygningen din kommer til å bli kjempefin når den er ferdig!!

Her kommer hønsa til å trives :D

Det en også kan huske på anngående bunnen i burene her, er att de har ett svakt fall utover. Hvis en får en vannlekasje så legger vannet seg i alle fall fårhåpentligvis ikke innerst ved veggen i buret.

Nå er tiden kommet for å bestemme størelsen på buret og hvordan det store buret på gulvet skal være. Nå har jeg egentlig bestemt det før jeg i det hele tatt startet, men prøver å vise tankegangen her.

Som vist før så er det endel vinduer, jeg har rett og slett latt de bestemme størelsen på gulvburene. Døra inn til gulvburene blir da plasert mellom vinduene.

post-5-0-22100900-1330173877_thumb.jpg

Her har jeg laget en prøveseksjon for å se hvor stor døra kan være, i utgangspunktet hadde jeg tenkt at skulle gå an å plukkes ned slik at jeg kunne få ett større gulvbur om jeg ønsket det, men slår nå mer å mer den tanken fra meg, mest forde jeg har problemer med å stabilisere deleveggene uten å feste de i gulvet. Jeg vil ikke ha hull i gulvbellegget. Derfor vil jeg ha døra ganske stor slik at jeg bare kan åpne den om jeg ønsker større bur.

Det som eller kan bemerkes er at stativet som buret står på passer overnens med deleveggen, dette er målt ut på forhånd.

post-5-0-84206500-1330173933_thumb.jpg

Her er ramma til deleveggen i det buret som blir oppe på veggen, den er litt skråskjært i bakant for ikke å komme i konflikt med gulvbellegget i bakant

post-5-0-03150300-1330174511_thumb.jpg

Her har jeg montert på en sprutekant for lettere rengjøring, dette er en bit av ei tilfeldig plate som lå i brakka fra før.

post-5-0-63588800-1330174740_thumb.jpg

Her nettingen satt på, dette er netting fra utegården som jeg bruker om igjen.

Jeg liker litt store ruter synes det er litt lettere å se fuglene godt da. Denne nettingen har litt for store ruter for små kyllinger, men passe stiv og grei å jobbe med, samt rovdyrsikker, skal måle på rutestørelsen men den er handlet hos Dagfinn så du finner den der.

Neste post blir vell bygging av buret oppe på veggen.

post-5-0-78810600-1330174794_thumb.jpg

• Upvote 1

Her er reisverket satt opp, ikke noe hokus pokus det. Bruk ett vatter og lodd opp stolpene og monter sammen. Det jeg har tenkt litt på her er hvor rugekassa skal stå og bredden på døra.

Hvordan bestemme bredden og høyde på dør og rugekasse. Jeg har kun store høns nå og da blir det ca 40*40*40. Det er aldrig feil med ei stor rugekasse hvis du har plass. Hvis jeg velger å ha dverghøns her siden, så sier ikke de nei takk til stor rugekasse, det er verre andre veien. Har du mulighet, velg stor rugekasse. Jeg tror ikke det er nødvendig å være veldig nøye med målene heller, de klarer seg godt med 5 cm mindre og lavere, ta det nærmeste som passer i ditt hønehus.

Dørmålet bestemmer jeg med at jeg skal kunne stå på gulvet og rekke helt inn i krokene på buret, jo større bur jo større dør. Dette letter rengjøring og alt som du vil gjøre inne i buret, jeg setter også en stopper så døra slik at den ikke blir så lealøs. Jeg skal ta litt mer om dørmonteringa senere.

post-5-0-39369500-1330193505_thumb.jpg

Her har jeg slått i sammen døra, montert hengsler og plasert bunnen av rugekassa.

Jeg synes det er en fordel å legge noen lave klosser under døra før jeg skrur fast hengslene. Før jeg skrur fast så sjekker jeg at det er luft rundt hele døra så den går lett.

Her har jeg tatt en sjanse, jeg håper at den planken jeg har i bunn av dørellementet er høy nok til at det ikke blir for mye spon som kommer over kanten, høyden på den er 12 cm, 13 med lufta under.

post-5-0-81731800-1330194803_thumb.jpg

Her en vegg til på rugekassa. Fler vegger og tak og innvendig.

post-5-0-04148700-1330194749_thumb.jpgpost-5-0-70333400-1330194990_thumb.jpgpost-5-0-15106500-1330195026_thumb.jpg

Her er buret bortimot ferdig med netting og rugekasse,

post-5-0-77648500-1330195260_thumb.jpg

Neste bolk blir vel mer om innredninga i buret og kanskje noen bilder av beboerene.

Edited by Bjørn Olav

Her har vagglen i buret kommet inn, jeg må prøve meg frem med høyden, jeg er redd den blir for høy men tar sjangsen. Hvis en har lette høner er det aldrig noe problem, men de som skal inn her er noen tunge Brahmaer, vi får se.

post-5-0-82528500-1330287223_thumb.jpg post-5-0-12945600-1330287338_thumb.jpg

Her har jeg festa en plankebit jeg skal henge opp den midlertidige forautomaten jeg har også festet på en bit gulvbelegg for å skåne veggen litt og lette rengjøring. Jeg har også lagt litt silikon her og der.

post-5-0-05010600-1330287544_thumb.jpg post-5-0-89182800-1330287711_thumb.jpg

Her fester jeg en midlertidig vanner på døra inn til buret, den er egentlig genial til sitt bruk og billig.

post-5-0-59297000-1330287818_thumb.jpg post-5-0-20544800-1330287908_thumb.jpg

Her skimter vi forautomaten inne i hjørnet, den har jeg hengt helt inn i hjørne slik at den skal få støtte fra veggen. Denne automaten fraråder jeg, den tipper veldig lett og er uhånterlig. Den funker best om den står på en leca stein eller lignende samtidig som den er festet i taket. Jeg bruker det jeg har, den virker jo.

post-5-0-76564800-1330288271_thumb.jpg

Her en detalj fra døra hvor jeg har satt en skrue halveis inn slik at døra stopper i mot den og blir mer stabil når kroken er på.

post-5-0-92732600-1330288763_thumb.jpgpost-5-0-11497600-1330288847_thumb.jpg

Her ett bilde av rugekassa og to beboere. De er blå gullranda Brama, 01.01. Det er vel kanskje ikke det beste bildet men det er det jeg fikk til i farta. Ser i ettertid at fargene på høna ikke kommer helt riktig frem, vi skylder på fotografen.

post-5-0-07534600-1330288938_thumb.jpg post-5-0-60526600-1330289050_thumb.jpg

Neste bolken blir om gulvburet, som dere skjønner så tar dette tid å bygge og det tar tid og legge inn, får håpe dere ikke går lei. ;)

Edited by Bjørn Olav

Har jo mange slike vannflaskeholdere etter å hatt tropefugler ..de blei tatt ibruk igjen etter at du kom med tipset .Fungerer kjempebra ! ;) Så lettvindt på vinteren har ikke jeg hatt det tidligere ..godt å slippe vannboller som veltes og griser til inni burene . Fryser vannet i flasken er det bare å sette inn en ny hehe...Som sagt tidligere Bjørn Olav ..kjempefin tråd å spennende å følge :) .

Jeg kjøpte mine av Ekolab landbruksutstyr ( 49 .- pr -pakke innkl 2stk) Vil tro det er mulig å få tak i slike på dyrebutikker også...

Hei, noen svar.

Beena, jeg kommer ikke til å male materialene, har aldrig hatt noe midd eller lignende, det er helt sikkert best det du sier, men jeg har ikke tålmodighet til å male pent nok. Jeg kommer til å ergre meg over malingsøl og lignende så jeg tar sjangsen, håper også at de impregnerte materialene hjelper litt.

Sfanett, buret du ser her er 174 langt og ca 72-73 cm langt, til så store høner som brahma er det mer enn nok med 2 høner og en hane. Problemet er ikke gulvplassen men vaglene, er det to stk på vaglen er det vanskelig for tredjemann og komme seg opp, vurderer å forsøke å få opp en vaggle i andre enden også.

Det varierer også litt hvor glad de er å sitte på vaglen også.

Pjokkeline http://produkter.fel...iew/987357/927/ jeg har kjøpt mine der.

Den forautomaten jeg ikke liker, er også kjøpt der, ca 5 kg

Noen som vet hvordan man går inn i gammle innlegg og redigerer, jeg iriterer meg over endel skriveleif og formuleringer som burde vært finpusset. Jeg ser meg litt blind innimellom når jeg forsøker å formulere meg.

Mvh

Her kommer litt om konstruksjonen av "gulvburet". Det første bildet viser bare konstruksjonen av ramma for veggburet, der vaglene skal være og montering av baderomsplate for å lette renhold. Det andre, hvordan det ser ut ferdig.

post-5-0-93592400-1330458313_thumb.jpg post-5-0-89264900-1330458366_thumb.jpg

Her div bilder:1 Stolpen som døra skal henge på, har bare skrudd den fast mellom vinduene, den er kappet rett under vindusbrettet forde jeg vill ha muligheten for å skappe skygge og hindre at det blir for varmt her. 2 Sideelementet 3 Sideelementet festet nede, merk forsterkningen eller terskelen, hadde litt problemer med å få denne veggen stabil nok, men dette var nok. Elementet er tilpasset nettingen. Døra er ferdig lagd og har fått på netting. 4 Her er toppen av konstruksjonen, la inn en 48*48 for å stabilisere veggen fordi det ble for lealaust.

post-5-0-69057400-1330458647_thumb.jpg post-5-0-14737600-1330458947_thumb.jpgpost-5-0-97265500-1330459231_thumb.jpgpost-5-0-14716600-1330459503_thumb.jpg

Her ble jeg antagelig så ivrig at jeg glemte å ta bilde av det ferdige resultatet, men startet sporenstreks på rugekasse, det får jeg vise neste gang.

Her kommer noen flere bilder. Her blir det rugekasse bilde 1. Her skal rugekassa plaseres. Bilde 2. Bunnen i kassa, jeg skrur kun kassa fast til veggen i bunnsvilla, lettere å flytte den om den er for lav/høy eller feilplasert. Bilde 3 Undersiden av kassa. Bilde 4 Ferdig kasse. Det er ikke noe spasielt å anmerke med denne kassa. Jeg har laget den på 60 cm bredde da det vil være noen flere høner her og jeg regner med at den holder til en 5-6 høner. Blir det fler bygger jeg ei til.

Hønene liker å ligge sammen flere stykker så tror ikke det blir noe problem egentlig. Pass også på at du bruker en litt smal vaggel her og ikke ha vagglen for langt fra inngangen til kassa. Dette fordi jeg ikke ønsker at noen skal sitte her om natta.

post-5-0-44547600-1330546694_thumb.jpg post-5-0-64683700-1330546744_thumb.jpg post-5-0-87386300-1330546796_thumb.jpg post-5-0-41975400-1330546864_thumb.jpg

Her er vagglene skrudd fast 48*48 imp. hvis materialene du bruker er veldig skarpe, slip kantene.

post-5-0-14772800-1330546924_thumb.jpg

Her er noen av ekspertene som skal flytte inn.

post-5-0-55051500-1330547886_thumb.jpg

Her er de første på plass Bilde 1 Første inspeksjon Bilde 2 Nøye uttesting av vaggler Bilde 3 Mer testing av vaggler i en hønnseklump Bilde 4 Inspeksjon av rugekasse Bilde 5 Test liggekomfor Bilde 6 Stemplet godkjent av opp til flere eksperter.

post-5-0-42311000-1330547960_thumb.jpg post-5-0-75689600-1330548172_thumb.jpg post-5-0-29394700-1330548033_thumb.jpg

post-5-0-21064400-1330548094_thumb.jpg post-5-0-06238600-1330548301_thumb.jpg post-5-0-77596900-1330548360_thumb.jpg

Edited by Bjørn Olav

Hei, tid for en liten oppdatering. Hønsehuset er stadig under arbeid, mye små forbedringer og utprøvinger. Noe blir forkastet og noe blir beholdt.

Bildet en hviser en Vannautomat jeg har brukt mye. Vanntanken tar ca 5 liter, så går det en slange ned til ett filter, for så å gå ned i drikkekoppen.

Bilde to er av filteret, det har jeg ikke hatt før men er en stor forbedring da det ikke kommer urenheter som kan tette vannkoppen, noe jeg har hatt problemer med. Legg merke til støvet som ligger over alt, tenker på en løsning for å få det til å støve mindre, gode ideer tas i mot med takk.

Bide tre er av rodary vannkoppen, når den er tom vipper den bakover og åpner for vannet, når den er full vipper den frem og stenger for vannet, genialt.

post-5-0-33532900-1341160574_thumb.jpgpost-5-0-21706800-1341160632_thumb.jpgpost-5-0-74272100-1341160688_thumb.jpg

Her er det store vannsystemet. Det er i praksis det samme opplegget, men her er det ei flotørkasse som utjevner trykket på vannet slik at det renner med egen kraft ned til vannkoppene. Legg merke til at flotørkassa må stå høyere en alle utløp og vannkopper da vannet renner ned i koppene av egen kraft.

Bilde en viser flotørkassa, der kommer vannet inn i den ene siden ved hjelp av en vannslange. Inne i kassa er det en flotør, flotør er det samme som sitter i en wc. Den har en kule i den ene enden som stiger opp når vannet inne i kassa stiger. I den andre enden er det en del som stenger for vanntilførselen når det er fult, akkurat som på en wc. Når vannstanden synker så synker kula og da åpnes det for vannet. Enkelt og genialt.

Bilde to viser filteret.

Bilde tre viser en kobling mellom slanger slik at en får vannet dit en ønsker, de fåes i forskjellige typer.

Bilde fire viser en rodarykopp uten vann, legg merke til at den heller bakover og da kan vannet renne ned i koppen, når koppen tipper frem av tyngden på vannet lukker koppen for vannet.

Bilde fem viser slangesystemet med koblinger bortover i hønsehuset. Legg merke til at slangen har ett jevnt fall hele veien, det må den ha ellers vil systemet ikke virke. Slangen tror jeg er 8 mm, men det kan jeg sjekke opp om noen er spesielt intresert

post-5-0-34666400-1341161435_thumb.jpgpost-5-0-23112700-1341161493_thumb.jpgpost-5-0-61357200-1341161549_thumb.jpgpost-5-0-42835300-1341161610_thumb.jpgpost-5-0-20942700-1341161664_thumb.jpg