monalisa Posted February 29, 2012 Report Share Posted February 29, 2012 Jeg har kjøpt denne kalsiumdrikken fra Gamebird-butikken, men lurer på hvor mye, hvor ofte og hvordan den bør gis? Noen med erfaring? Tormod?På etiketten står alt på tysk og jeg kan ikke et ord.. Har prøvd å oversette det på nettet, men det blir helt merkelig.Blir glad for svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaB Posted February 29, 2012 Report Share Posted February 29, 2012 Har en sånn flaske, og ut i fra mine (dårlige) tyskkunnskaper står det vel noe sånt som: dersom eggene har dårlige skall gir du 20ml, utblandet i 1 l drikkevann, i 4 uker. Skal man gi det som tilskudd kan man gi 10 ml per liter drikkevann Hadde noen gamle høner som la egg med kjempetynne skall, noen dager med tilskudd så ble eggene normale igjen Men tror jeg fant ut at de ikke likte smaken noe særlig, og sluttet å drikke av vannet, så endte opp med å blande kalsiumdrikken med noe mat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monalisa Posted February 29, 2012 Author Report Share Posted February 29, 2012 Tusen takk! Noen av eggene mine har veldig tynt skall, men jeg vet ikke hvem som legger dem. Men det kan neppe gjøre noe om alle får kalsium. Jeg lager av og til "grøt" til dem (f.eks. potetmos med mye snadder oppi). Da kan jeg blande det i noe sånt. Det lukter ganske vondt av denne drikken, så jeg forstår godt at de ikke vil drikke det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted March 1, 2012 Report Share Posted March 1, 2012 Hvis man gir hønene skjellsand så skulle de ikke få dårlig kvalitet på eggeskallene. Jeg har alltid en boks med skjellsand stående, da spiser de når de føler behov for det. Og skallene er helt flotte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annastova Posted March 18, 2012 Report Share Posted March 18, 2012 Steen Larsen har skrive ei bok om hagehøns, og han nemner at dersom ein har problem med tynne eller porøse eggeskal sjølv om hønene har tilgang på kalsium (skjellsand), kan problemet skuldast mangel på natriumklorid. Bland litt vanleg koksalt i skjellsanden, så plukkar hønene det dei trenger sjølv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts