Gå til innhold

Import av rugeegg


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å importere egg fra England eller Danmark, da det er noen raser jeg ønsker, men ikke finner her hjemme. Jeg har vært i kontakt med noen oppdrettere i begge disse landene, og de er villige til å sende rugeegg med posten.

Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem. Jeg har lest reglene for import av rugeegg på Mattilsynet sine sider, og det er jo greit.

Det jeg lurer på er gangen i det hele. Skal oppdretter sende disse dokumentene til meg først, slik at jeg får sjekket dem/ levert dem til Mattilsynet, eller skal de følge med eggene?

Og når engelske oppdrettere sier de har export liscence- er denne godtatt som "importlisens" til Norge?

Jeg er jo litt redd for at oppdretter sier han har papirene i orden, uten at det er tilfelle. I hvilken grad er jeg ansvarlig for importen? Med andre ord; Hva må jeg sjekke på forhånd?????

Håper noen som har gjennomført dette før kan guide meg gjennom prosessen:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg vurderer å importere egg fra England eller Danmark, da det er noen raser jeg ønsker, men ikke finner her hjemme. Jeg har vært i kontakt med noen oppdrettere i begge disse landene, og de er villige til å sende rugeegg med posten.

Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem. Jeg har lest reglene for import av rugeegg på Mattilsynet sine sider, og det er jo greit.

Det jeg lurer på er gangen i det hele. Skal oppdretter sende disse dokumentene til meg først, slik at jeg får sjekket dem/ levert dem til Mattilsynet, eller skal de følge med eggene?

Og når engelske oppdrettere sier de har export liscence- er denne godtatt som "importlisens" til Norge?

Jeg er jo litt redd for at oppdretter sier han har papirene i orden, uten at det er tilfelle. I hvilken grad er jeg ansvarlig for importen? Med andre ord; Hva må jeg sjekke på forhånd?????

Håper noen som har gjennomført dette før kan guide meg gjennom prosessen:-)))

Det er de som skal eksportere egg eller fugl som har ansvaret for at ikke bare deres egen besetning er frisk men hele det distriktet de hører til.

Så det første det du skal gjøre er å kontakte din distriktvetrinær for opplysninger før du bestiller.

Det er viktig at eggene kommer fra et frisk meldt vetrinær distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en artikkel hentet fra Mattilsynets side under artikler her på Fuglepraten, der ligger det mye god info. I artikkelen henvises det i tillegg til en §11 i forskriften for import i Lovdata.

Den lyder som så:

Fjørfe og rugeegg skal komme fra flokk som:

  • i minst 12 uker eller siden klekking har oppholdt seg innenfor EØS,
  • ikke er pålagt dyrehelsemessige restriksjoner som omfatter fjørfe, og
  • ikke befinner seg i et område som er pålagt dyrehelsemessige restriksjoner på grunn av utbrudd av sykdom fjørfe er mottakelig for.

Alle dyr skal i løpet av den siste måneden før forsendelse ha gjennomgått en serologisk test for påvisning av antistoffer mot
Salmonella pullorum
og
Salmonella gallinarum
, med negativt resultat.

Rugeegg og daggamle kyllinger skal komme fra flokk som i løpet av de siste tre måneder før forsendelse har gjennomgått en serologisk test for påvisning av antistoffer mot Salmonella pullorum og Salmonella gallinarum, med negativt resultat. Antall prøver skal gjøre det mulig med 95% sikkerhet å oppdage en forekomst av salmonella på 5%.

Dette gjelder import av 20 eller færre rugeegg, for større antall er reglene vesentlig strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Dette er et veldig vanskelig tema!

Vi bare innformere om at Mattilsynet og tollen har ulike regler.

Det kommer en god del avgifter på import av egg til norge, så noen få rugeegg kan bli veldig dyrt.

Hvilke avgifter er dette? Det har jeg ikke hørt nevnt før så fint om du kan fortelle litt mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke avgifter er dette? Det har jeg ikke hørt nevnt før så fint om du kan fortelle litt mer!

Har heller ikke hørt om noen avgifter, noen som har?

Lurer også på å importere fra Danmark via post, og håper oppdretter har prøver av dyrene sine. Vet ikke hvor vanlig det er?

Og de må da antagelig gjennom tollen slik at det tar noen dager ekstra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...