Jump to content
Sign in to follow this  
camy

Isbar med lang verpepause

Recommended Posts

Jeg har ei isbarhøne som la sitt foreløpig siste egg i begynnelsen av juli 2011. Hun har med andre ord hatt verpepause i åtte måneder nå.

Er det normalt med så lang pause? Hun blir forresten to år i slutten av juni 2012, så hun er jo ikke spesielt gammel...

Jeg har ei isbarhøne som la sitt foreløpig siste egg i begynnelsen av juli 2011. Hun har med andre ord hatt verpepause i åtte måneder nå.

Er det normalt med så lang pause? Hun blir forresten to år i slutten av juni 2012, så hun er jo ikke spesielt gammel...

Dette var en lang verpepause. Har hun nok lys i hønsehuset? Hva slags kraftforblanding får hun?

Går hun sammen med andre høner?

8mnd. verpepause var vanlig den gang de ikke brukte elektrisk lys til hønene, de verpet bare når de kom ut om sommeren.

Du må nesten fortelle litt mere om henne!

Jeg har en flokk på 15 fugler av forskjellige raser, derav 5 haner, men det er en rolig og harmonisk gjeng. Det er nok lys til at de andre hønene legger egg jevnt og trutt, så jeg tror ikke det er der problemet ligger. Jeg forer med både Tuppen og Kromat i tillegg til litt valset havre og matrester.

I sommer gikk de fritt på plenen og koste seg under ripsbuskene.

Hadde vært kjekt om hun kom igang med produksjonen igjen, hadde tenkt å skille henne og isbarhanen fra resten av flokken, men med eggtørke så er det jo lite poeng i det...