Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan høner spise ris? Altså ukokt? Eller bør den kokes først siden den kanskje sveller litt.. Fått noe natur ris av en fyr som drev med høns før og han kokte det til dem. Men jeg glemte å spørre om de kunne få den som den var.

Posted

Kan høner spise ris? Altså ukokt? Eller bør den kokes først siden den kanskje sveller litt.. Fått noe natur ris av en fyr som drev med høns før og han kokte det til dem. Men jeg glemte å spørre om de kunne få den som den var.

ja høner kan spise ris,men jeg hadde kokt den først :D

Posted

Kokes risen så er den lettere å fordøye..Prøv ris kokt i råmelk( fra ku) å gi dette til hønsa på våren , blir veldig bra frødde egg etterhvert av det :duck: . Hanene har veldig godt av denne lille "kuren" på våren :sad:

Posted

Glemte å skrive at råmelka ikke må koke men bare varmes til kokepunktet ( da beholder den sine gode egenskaper ) for så å la risen trekke i den . Råmelk har mange gode egenskaper utenom å gi spreke haner :smiley:

Posted

Pippa dette var eit kjempe tips, takk skal du ha. Dette skal definitivt prøvast!

Tuppene på fjellhøy, prøv å finne ein bonde som driv med kyr og melkeproduksjon, ikkje mange kronene du må ut med for ein liter råmjølk.

Råmjølk er den fyrste mjølka vi får etter at kua har kalva. Råmjølka inneheld svært mykje eggekvitestoff ,mykje meir enn vanleg mjølk., Mjølk frå fyrste, andre og tredje gongen kua vert mjølka etter kalving, inneheld masse antstoff som er bra både for oss og hønsa våre. Eg synest råmjølkspudding er godt :smiley:

• 1 month later...
Posted

Hva er råmelk? Er det rett fra kua - ubehandlet?

Hvor får man kjøpt det?

Du kan nok ikke kjøpe råmelk. Dette er melka som kuene melker først. Det er veldig mye proteinstoffer i dem og kan brukes til å bake med og erstatter da melk OG egg. Råmelkspudding eller Kalvedans som vi kaller det blir stekt i ovn og stivner som en karamellpudding.

Skal du ha tak i dette må du nok snakke med en bonde. Råmelka kan fint fryses.

Koker den vil den klumpe seg da proteinene blir faste som i kokt egg.

Posted

Jeg håndmelket en ku engang i tenårene som hadde fått kalvesyke (klarte ikke å reise seg etter kalving) og jeg syntes så synd på henne der hun lå med melkesprengt jur. Jeg hadde et sår på ene hånda og dette grodde formelig foran øynene mine mens jeg melket. Så råmelk er gull verdt.