Gå til innhold

Vaktel med stygg flenge. Avlive eller behandle?


Anbefalte innlegg

En av hønene har fått en trøkk av hanen og har en flenge på siden av halsen. Ikke dyp, men ca en cm bred og halvannen lang. Så hva gjør jeg? Behandler eller avliver? Hun virker i ok form, eneste er at hun blåser seg litt opp i fjæra. Spiser og er ellers normal... Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Litt redd hun skal få kjørt seg litt, men håper jeg slipper ta henne ut av flokken. Nå er hun hvertfall renset og smurt med blåsprey så de andre hverken kan lukte eller se blod. Lar henne være til i morgen og ser ann da. Hun ble ganske stresset av å bli stelt, så sikkert ok å få roe seg i vandte omgivelser... Såret så ikke så ille ut når blodet var vekk. Men oppdaget at hun hadde fått et hakk i øret også. Det var det skorpe på så det lot jeg være så lenge. Ser ann det og. Æsj, blir så stresset når jeg er usikker på om jeg har gjort det riktig. Håper ikke jeg finner en fugl med flere hakk eller verre i morgen... Dyr er nå engang dyr og har mer instinkter enn empati.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av mine har nok sett verre ut enn det der, men har blitt ok igjen etter noen dager på isolat eller sammen med et annet mobbeoffer. Ofte har jeg ikke kunnet putte høna tilbake i den samme flokken den kom fra da det virker som hanen eller en annen høne for den saks skyld plutselig ikke kan fordra et individ. Har en kjempesnill hvit hane som har fått overta slike mishandlede høner når de har grodd sammen såpass at de kan gå sammen med andre og merkelig nok har de andre hønene også godtatt nykomlinger. Disse vaktlene er noen skikkelige råtasser men jeg har sjelden måttet avlive på grunn av skader, men ble nødt til å knerte en hane for en stund siden da høneflokken hans la ham for hat. Stakkaren så ikke ut, så jeg lot ham slippe. Vaktelhøna di blir nok bra, skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering... Vasket og renset og smurte godt med krystallfiolett. Har bare en hane og fem høner på ca 1 m2, så tror ikke de er for mange. Høna går sammen med de andre, og ingen har vært noe mer bortpå henne. Hun virker i normal form, spiser og drikker, er heller ikke "utestengt på noe vis. Jeg sjekker innom av og til og passer på at hun har det fint. Tror det var hanen, han var hvertfall den eneste av de andre som var blodig. Men så er han hvit så alt synes på han. Virker som krystallfioletten skjuler såret fra de andre så de lar henne være i fred. Skal sjekke helingen i morgen. Finner jeg nye sår da isolerer jeg henne til hun er fin og slipper henne sammen med hønene. De lar henne merkelig nok være en av gjengen:) mulig det er fordi de alle stadig klukker og at det titt og ofte er kyllinger i forskjellig størrelse som tusler rundt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...