Gå til innhold

Dvergpapegøyer


Prisilla

Anbefalte innlegg

Fekk telefon frå ei dame som lurte på om eg ville overta eit par dvergpapegøyer i dag. Dei er ca 2 år. Hoa er grå med kvitt ansikt hannen er gul med litt raudt i panna og litt rosa på stjerten. Hoa legg egg men dei er ikkje befrukta (har lyst dei). Reknar med at dette kan vere hybridar (?).

430003_2822277081570_1398265920_31985658_365139582_n.jpg

421167_2821524102746_1398265920_31985356_2096180709_n.jpg

419025_2821518382603_1398265920_31985354_604558772_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Fekk telefon frå ei dame som lurte på om eg ville overta eit par dvergpapegøyer i dag. Dei er ca 2 år. Hoa er grå med kvitt ansikt hannen er gul med litt raudt i panna og litt rosa på stjerten. Hoa legg egg men dei er ikkje befrukta (har lyst dei). Reknar med at dette kan vere hybridar (?).

Selv om bare den ene legger egg så betyr ikke det at du sitter med et par. Det kan likevel være to hunner eller et par hvor hannen ikke har stor nok interesse. Buret som fuglene er avbildet i er for lite til at hekking vil lykkes.

Nå er det slik med med dvergpapegøyene at hybridiserte fugler ikke har noen problemer med å formere seg, så en skal være en meget flink fuglekjenner for å artsbestemme disse. Selv vil jeg påstå at begge fuglene er mutasjoner av rosenhodet dvergpapegøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No henta eg desse fuglane i går, så eg har ikkje fått studert dei nevneverdig. Vil likevel tru at det er eit par sidan den gule bestig den grå, ifølge den forrige eigaren :smiley: Fuglane er midlertidig i desse bura og skal flytte til ein meir egna stad, berre eg får laga til større bur. Trur også dette er ei kryssing men er usikker på om opphavet er Rosenhode. Fuglane er 2 gongs omplassert til meg no og her skal dei få vere resten av livet. Takk for svar :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stort som du greier å gi dem :smiley: Vanskelig å gi noen mål så jeg får si hvordan mine lever.. Buret er 3 m2 i gulvareal og full takhøyde ( 2,40 m) + utebur i samme areal ca ..Jeg har 20 par med forskjellige dvergpapaegøyer ( sorthodet , rosenhodet osv..) der men for å unngå komflikter mellom dem er det mange rugekasser ( rugekassene : 15 x25 cm) masse redematerialer ( bruker seljegreiner som fuglene tar barken av , la stå i vann noen dager så barken blir siegere ). har endel hvilegreiner i forskjellige høyde slik at fuglene ikke behøver å slåss om plassen..Dvergpapegøyer har litt temprament så plass er viktig. Flokken min er ikke tamfugler men kommer å møter meg for noe snadder på forbrettet :smiley: . Akkurat nå er kassene tømt å parene er ivrig opptatt med å lage seg nye reir om dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...