Jump to content
Sign in to follow this  
affe11

rype

Recommended Posts

Currently do not have. I was only with the female. Looking for a male. I thought that in Norway are more likely to purchase, because this bird is on the loose.

There are maybe some institutes reintroduce this species?

Greet

gunnar kkan du fortelle om det er en sjanse til å kjøpe rype i Norge, er jeg interessert. Jeg kan også byttes så jeg har ung av mine fugler.

You can check whether they are on sale willow ptarmigan?

I also replace my young birds

greet

i norge har vi 2 typer ryper. fjellrype og så lirype. på svalbar har vi en type som heter svalbar rype den er vis hvit hele året. det skal være en til type til den skal oppholde seg i et annet land fant ikke boka

Du mener sikkert på hvithalerype sfanett, som finnes i Nord-Amerika. I Norge har vi også en underart, Lagopus lagopus variegatus, på øya Smøla som ikke blir helt hvit på vinteren.

Jeg er interessert i alle fuglene i Skogshøns familien. Jeg er interessert i både rype av slekten Lagopus mutus og Lagopus lagopus. Alpine underarter Lagopus mutus jeg kan få i Østerrike, Tyskland og Sveits. Ser så rype av slekten lagopus lagopus.

I am interested in all the birds of the Grouse family. I am interested in both the rype of the genus Lagopus mutus and Lagopus lagopus. Alpine subspecies Lagopus mutus I can get in Austria, Germany and Switzerland. Looking so rype of the genus lagopus lagopus.

Hei Marcin, nå er det like før rypekyllingene klekker i fjellet. Eggene klekker omkring 20 juni. Det er derfor viktig nå at det blir bra vær sånn at masse mygglarver klekkes, det er god mat til rypekyllinger.

Det er relativt få i Norge som driver med rype, men noen er det. 

Jeg har vurdert det i flere år, noe fordi jeg er jeger og vil støtte det lokale rypemiljøet.. 

Ellers så ønsker jeg å starte med orrfugl eller storfugl for å få opp bestanden! 

Noen som vet hvor stor plass en trenger i voliere til noen av disse? 

Ja. :)

• Størrelse på bur storfugl: 1 tiur og 2 røy, H 1,2 - 1,8. B 2,5. L 3,0 m.

• Orrfugl bør også ha tilnærmet samme størrelse som storfugl 

• Til Rype :H 1,2 - 1,8. B 1,5. L 2,5 m

Mere info om storfugl på Prydfugler.no.

Det tror jeg ikke. Vanskelig å produsere mye av disse artene. De legger jo bare et begrenset antall egg en gang i året. Ikke er det en selvfølge å lykkes med å få fram kyllinger heller. Jeg vet det er etterspørsel etter fugler for oppdrett, ikke så mange driver med dette.