Jump to content

Må negler til dverg kochin

hønsemann

Recommended Posts

Hei :)

jeg klippet klørne til flere av mine høns i fjor, jeg klippet også et par nebb som var blitt lange etter vinteren.

Brukte en vanlig klotang til hund, og tok litt og litt av gangen, så jeg ikke klippet så langt inn som nerven sitter.

Der for er det greit å klippe litt og litt, for det kan være vanskelig å se hvor nerven sitter inne i kloa.

Og jo lengre klørne blir jo lengre ut i kloa kommer nervene etterhvert.

Det kan være greit å være to når en skal klippe. Jeg brukte et håndkle og hadde dette rundt kroppen til høna, da var det letter å holde.

Så om en holder og en klipper, så går jobben lettere.

Lykke til med pedikyren :)

Ja nebbene må klippes så de ikke blir for lange å lager ubehag. En holder da en hundesaks/neglesaks vannrett under nebbet og klipper forsiktig det som er for mye. Klørne klipper jeg jevnlig, det er litt vanskelig å forklare hvordan de ser ut før jeg gjør det. Men de skal gå normalt uten at det ser litt vondt ut. tåa må ikke bule oppover pga lengden på neglen.

Ja gleder meg til resultatet. Jeg tenkte å legge ut beskrivelse på hvordan du ser forskjell på hane og høne på hjemmesiden min. Gjør det i morgen. Se da på hobbyoppdrett.yolasite.com

På fredag kan du kansje høre litt lav piping fra eggene :laugh: Stas dette her.

Når klørne blir for lange er de ikke legre i en naturlig stilling fremover fra tåa, men begynner ofte å vri seg til en side, slik at tåa også blir presset utover eller innover. Kloen på hver tå skal ha en lett bue og peke framover. LItt vanskelig å forklare, men kanskje noen kan ta noen bilder og legge ut av lange klør.

Jeg skal se over mine og se om det er noen der som trenger en klipp, så kan jeg legge ut bilde.

Takk for foklaringer. :laugh: Skjønner sånn delvis... Supert om det kunne komme bilder som viser for lange negler og nebb!

Ellers Line (sorry at det ble litt off topic) så hørte jeg svak svak piping i ett egg i sted. Følger med på siden din for kjønnsbestemmelse. :dans:

• 5 months later...

Dette var skumle saker!! Nå er mine høner nærmest klatrehøner ute i det fri - enn så lenge, for med vinter og snø blir situasjonen en annen. Men finnes det alternativer til friluftslivet som medfører slipte klør? Fikk opp ideen om sandpapir på vagla osv...Og hva med nebbet? Ingen problemer nå da de hakker omtrent hele tiden i fjell og i skogkanten, men hva med til vinteren? Kalkstein??

Jeg vet også om noen tupper som IKKE vil bli videre blide over pedikyr.....

• 3 weeks later...

Det er ikke behagelig å klippe. Pikkesten med minneraler kan hjelpe. Sandpapir på vagelen vil jeg ikke ha gjort. Huden under bena er jo litt tynn og for å ikke skape buller. Nei frem med hunde saksa annen hver måned. Kan filme når jeg gjør det å legge det ut her.

• 2 months later...

Jeg klipper også mine høns sine klør og nebb jevnlig. Spesielt om vinteren når de ikke slipes ned naturlig.

Å klippe nebb?? Er du gal? Du må ikke finne på å gjøre det, det er jo sensorer i nebbet som skiller hva dem kan spise og ikke spise.

Det er også ulovlig å klippe nebb i følge loven

Overnebbet blir ofte altfor langt og begynner vokse ut over undernebbet, slik at det blir altfor langt, det er kun dette vi stusser, ikke klipping av selve nebbet. Hvis dette ikke stusses, slipes bort, kan det bli vanskelig vor tuppene og spise. De klarer ikke plukke opp manten med nebbet om overdelen blir altfor lang. Og da blir de avmagret etterhvert.

Vel, de spiser jo kalk/skjellsand og da vil dette slipes bort.

En skal aldri tulle med naturen på den måten å klippe/trimme nebb!

For å si på en anne måte da...

Hvordan tror du jungel/skogs høner klarer seg da?

Nebbet justeres automatisk, og hvis du les litt om dyrevelferdsloven så står det at dette ikke lovlig.

i jungelen i naturen er fuglene ute og da slipes nebbet naturlig ned, men om vinteren her i Norge er de fleste fuglene inne hele sesongen og nebbet slipes ikke ned og vi maa hjelpe de om trengs. Mine har tilgang til skjellsand, men allikevel vokser nebbene hos enkelte individer slik at de maa klippes. Til og med dyrleger klipper nebb saa jeg tror ikke dette er ulovlig.