Jump to content
Sign in to follow this  
Camilla R.H

Hubro til skremming av villfugl?!

Recommended Posts

Vi bort ved skogen, og naturlig nok han vi besøk av alskens villfugl i hagen. Jeg har akkurat behandlet dyrene mine for lus, men ser jo at dette nok blir et tilbakevendende problem. Kom da til å tenke på slike hubroer i plastikk som brukes på brygger til skremming av fugl. Kan det være noe? Tenkte Evt å montere på taket til hønsehuset slik at hønene ikke ser den, men at hønsegård blir lite attraktiv for villfuglene. Tenker også litt på om det er "for effektivt"; tror det er et hakkespettpar som har slått seg til på forsiden av huset. Vil jo ikke skremme dem fra redet.. Noen som vet/har tanker om dette? Lus er jo en belastning for fuglene våre, så vil jo gjerne unngå/begrense angrep om mulig.

Å bruke hubro til dette formålet er en stor misforståelse.

Plasthubroer blir brukt til kråke og måke jakt, fordi slike fugler angriper rovfugler som viser seg åpenlyst.

Så du vil nok få flere fugler hvis du anskaffer deg dette.

Men når det gjelder lus så er hyppig rengjøring og tilgang til sandbad eller vann som er det beste botemiddelet.

Eg har inga erfaring med å plassere ut rovfugl av plastikk. Men ved å flytte/fjerne mat stasjonar og hekkekasser til villfugl vil ein kunne forebygge ein del. Det seiest også at høg vegetasjon rundt hønsehus er uheldig med tanke på spreiing av utøy. Det er vanskelig å hindre angrep av lus, så slike forebyggande tiltak kan absolutt vere ei grei løysing.

Au da, høy skog bare noen meter fra hønsegården... Vi har bare hatt et lite fuglebrett på forsiden av huset, men da bør jeg kanskje ikke ta det opp igjen til høsten.. Litt synd, for de trenger jo litt hjelp i vintermånedene. Hekkekasser kan jeg jo flytte dyper inn i skogen. Er litt gøy å følge med om det blir ruget i dem.

Så du mener at en hubro vil tiltrekke seg andre fugler?! Høres merkelig ut, men gjelder dette bare måker og kråker? For det er vi ikke plaget av. Her er det mer typiske skogsfugl, om jeg kan si det slik. Dette må jeg undersøke nærmere. Mener man har brukt dette for skremming av duer blant annet (og skogsduer er det en del av her).