Gå til innhold

Andeflokk på rømmen - finnes det håp..?


monalisa

Anbefalte innlegg

Jeg er temmelig fortvilet nå... :)

Jeg har høner og ender og andeflokken er delt opp i tre. Det er et moskuspar, tre stokkender og tre store ender av rasen peking, gul svensk og sort svensk.

Har hatt ender i over to år og har aldri opplevd at endene har vært interessert i å gå særlig langt fra tunet. Jeg har en elv som går langs etter jordene her, men kanskje det bare er flaks som har gjort at ingene av endene har "oppdaget" den. Inntil nå. :)

Jeg kom sent hjem i går og slapp ut høner og ender slik at de skulle få litt frisk luft før sengetid (jeg jobber på gården, så de går stort sett fritt ute hver dag). En time etter oppdaget jeg at det var begynt å bli mørkt så jeg skyndte meg ut for å ta inn endene. Hønene går inn av seg selv.

Alle, bortsett fra trioen som ikke kan fly, var gått inn og jeg lette og lette overalt. Etter langt om lenge oppdaget jeg til min fortvilelse at de hadde funnet elva (!), og de lå der og duppet så fornøyd og hadde ingen planer om å komme opp. Jeg hadde en venn på besøk, og vi prøvde å få dem til å svømme over til riktig side, men det viste seg fort å bli umulig. Jeg var ute en tur rett før jeg la meg også, rundt tolv, og fant dem fortsatt i elva. Sto opp igjen halv seks, men hverken da eller tre timer etter så jeg snurten av dem. Jeg har finkjemmet elvekanten og skogen rundt på begge sider, også et stykke utover eiendommen min. Enten har et rovdyr tatt dem i natt eller så har de blitt med elva nedover et stykke.

Hva tror dere? Er det en viss sjanse for at de har blitt med elva nedover? At det var så storartet å kunne svømme i en stor elv - fremfor å klatre opp på elvekanten og finne tilbake dit maten befinner seg...

Jeg vet det er rev og andre rovdyr her og har tidligere mistet både ender og et par høner til dem, så derfor er det vanskelig å beholde troen på at jeg vil se dem igjen, men jeg håper i det lengste...sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Uff da, det hørtes ikke noe særlig morsomt ut :) . Vi får håpe det går bra, vil nesten tro at sjansen for at du finner dem igjen er større enn at de kommer tilbake av seg selv. Jeg har også en bekk som renner langs jordene her og den har de akkurat oppdaget. Heldigvis har de bare funnet den " minste bekken" som renner ned til den større som er enda lenger unna foreløpig. Etter at mine oppdaget den (moskuser) så kommer de senere for å legge seg, det er visst vanskelig å løsrive seg fra den bekken. Mine flyr ikke opp og ned, de skrider langsomt men sikker oppover og nedover. De kan fly, men gjør ikke det når de skal på badeutflukt. Lykke tl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at moskusender ikke var så opptatt av å svømme.. Mener at jeg har lest det et eller annet sted. At de er fornøyd bare de har litt vann de kan drikke og vaske seg i. Men da kan ikke det stemme. :) Da får jeg nok holde mine egne moskusender litt under oppsikt. Har et par, som stadig vekk tar seg småturer nedover den lille veien fra gården, i retning elva. Foreløpig har de ikke vist noen spesiell interesse for elva, men nå tar jeg ingen sjanser mer.

Planen er å lage en ganske stor dam på gården og hullet er delvis gravd ut, men det gjenstår en del jobb før det er klart.

Den ene anda i trioen som forsvant kom forresten tilbake. ;) Jeg ble SÅ glad. Plutselig bare sto hun på tunet. Men de to andre ser ut til å være borte.. :)

Skal snart ut på en ny leterunde. Lurer på om de er så lure at de forstår at de bør hoppe i vannet om det skulle dukke opp en rev eller annet rovdyr. Og hvor lenge de holder seg på vannet. Om de kan ligge der og duppe i timevis.

Ja, jeg skjønner jo godt at det må være helt topp å oppdage en bekk eller elv og at det er vanskelig å løsrive seg når kvelden kommer. ;) Elva som går her er en perfekt "ande-elv" og det hender stadig vekk at det flakser opp noen villender fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke alle endene har kommet tilbake, så kan de ha fulgt vassdraget nedover, og hvis det er et sted hvor ender får mat, så kan det hende at de kan ha slått seg sammen med villender og svaner. Da er det bare å ta med en håv og litt mat så kanskje du får fanget de inn igjen.

I Drammenselva skjer det stadig vekk at tamender påtreffes slik, Om de har fulgt med elva nedover eller om det er rømte parkender fra kommunen vet jeg ikke, men jeg tror det kan være lurt å sjekke lokale forhold der du bor om det er et sted hvor endene samles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at den ene anda kom tilbake, kanskje de andre ikke er så langt unna allikevel :duck: . Jeg har også lest det der om at moskuser ikke behøver/trenger badevann/svømmevann, men jeg ser at mine elsker det. Det er godt mulig andre ender er enda mer glad i det, men mine koser seg i hvertfall veldig med vann.

Krysser fingre for at du finner flere ender. :cheesy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus ender elsker å bade, jeg har en liten dam 1m X1m som alle mine ender bader i hver dag. Siden den er såpass liten, så er det bare 1 and som kan bade av gangen. Men det har aldrig vært noe problem, moskus ender finner sin plass i køen, sjeldent noe krangel om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! :duck: Jeg skal sjekke opp dette med lokale forhold, om det finnes spesielle steder hvor ender møtes. Det var lurt. Har også lagt ut melding på FB og bedt folk som bor i området her være litt observante og gi beskjed til meg om de skulle se noen litt annerledes ender (en hvit og en sort) på elva. Så vidt jeg vet er det mest stokkender, svaner og grågjess her i området. Det er ofte store mengder av svaner og gjess på jordene rundt omkring her på denne tida og fremover, og det er nok ikke umulig at de har en møteplass på vannet også.

Når det gjelder moskusender og bading er det sikkert individuelle forskjeller. Mine to har jeg hatt siden i fjor vår. De har ikke gått oppi det lille nedgravde andebadet så langt, men kanskje det forandrer seg når de får en stor fin dam. :egg: Som jeg gleder meg vilt til å få på plass. :cheesy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mine moskuser elsker å bade, spesielt når det er dypt nok til at de kan dykke. De trives veldig godt nedi bukta her, selv om det er sjøvann ;) Men første gangen var det jeg som lurte dem uti, de kom ikke på tanken på egenhånd. Hvis du hjelper en av dem uti, vil nok de andre komme fort etter når de finner ut at detta var morsomt ;) Lykke til med jakta på rømlingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...