Jump to content

Recommended Posts

Jeg har fire ringfasaner/jaktfasaner, en hann og tre hunner. I dag går de inne i fjøset vårt, men skal flytte dem ut i sommer. De har lagt egg en god stund nå, men eggene jeg har tatt inn har vært dårlig frødd. Prøver å ruge frem noen nå, men ser ut til at det bare blir en kylling av orginalt 13 egg. Jeg har tatt inn eggene når samme dag de ble lagt og vendt dem 2 ganger daglig før rugestart, men ser dårlig ut. De eggene jeg ikke tar inn blir bare liggende i voileren og hønene ser ikke ut til å ville ruge enda. Er det for tidlig på året enda?

Jeg har lagt inn mye greiner og grankvister, tørt gress osv for at de skal ha noe å gjemme seg bak og bruke som redemateriale.

Hva gjør jeg galt, hva må jeg gjøre for at de skal komme i gang med ruging?

Takker for svar :)

Du må flytte de ut. Jaktfasaner er en vill art som skal være ute året rundt. Sannsynligvis vil eggene bli befruktet etter de er flyttet ut, forhåpentligvis vil de forsette å legge en stund til selv om de blir flyttet. Er du heldig vil de ruge eggene selv, men mange jaktfasaner som er avlet fram i fangenskap er dårlige til å ruge.

• Upvote 1