Gå til innhold

Genetikk og farger på Silkehøns?


Beate-J

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som driver med silkehøns og kan fortelle litt om genetikk i forhold til de forskjellige fargevariantene.

Er det vanlig å krysse farger, eller bør man avle rent, dvs. hvitt på hvitt, sort på sort osv.

Kan en høne/hane bære en farge sjult slik at man kan få kyllinger i andre farger en det foreldrene er?

Er det andre ting man må være obs på i forhold til avl på disse.

Sikkert dumme spørsmål, men håper noen kan være behjelpelige med svar alikevel slik at jeg blir litt klokere.

Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Vill abselutt råde det til og avle rene farger. ved blanding av farger kommer nok noen reine farger med det kommer gjerne miks også.

selv har eg 3 farger i stor og snart 2 farger i dverg.

det som er hoved "problemene" om en skal kalle det det. er den femte tåen. den er viktig og få så separert fra tå nr. 4 (den som peker bakover på alle høns)

en god fyldig topp.

mest mulig silkefjær selv i vinger.

NB størrelse. viktig og holde minste vekt på ruge egg. det er for mye dyr der er en blanding mellom stor og dverg..

dei vanligste fargene i norge er Hvit, Sort, Sølv viltfaget, Viltfarget, gule og Rød

ikkje alle desse er så lett og finne i dverg. men hvite, viltfagede, sorte og røde finnes

andre ting og tenke på er at dette ikkje er en rase som legger voldsomt mye egg. men enkelte stammer er bedre enn andre. dei skal kunne ruge selv og det er jo posetivt.

ved mine dyr avler eg i år for og få opp størrelsen på dei store, på dverger blir det motsatt, der vil eg ha lettere dyr..

den 5 tåen og topp står også høyt på prioriteringen i år.

vil klekke ut ganske mye og sortere ut dei beste for vidre avl.

Mvh Andvor

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Da ble jeg litt klokere ihvertfall. :) Skal sjekke den 5 tåa på mine. De er av stor type. Jeg har 3 sølv viltfarget og 2 sorte. Vet ikke kjønn og fikk forståelsen av at dette var veldig vanskelig å se før de rundet 6 mnd. De i sølv som jeg har, har forøvrig forskjeller. To av dem har klare sorte flekker, mens den siste har mye svakere markeringer. Kan dette på noen måte indikere kjønn? Eller er det andre ting man må se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Trekker fram denne tråden, siden det jeg lurer på er litt i samme gate :) Jeg har plutselig blitt eier av to nyklekte silkekyllinger! De skal være etter røde foreldre, men det er uvisst om disse kommer fra seriøs oppdretter og om de er rene i rase/farge. Jeg har googla og funnet bilder av røde silkekyllinger, og de ligner i farge. De har 5 tydelig adskilte tær. Men føttene er rosa - skal ikke silkehøns ha mørke føtter? Eller kan de ha rosa mens de er kyllinger? Time will show, men jeg veldig nysgjerrig på om disse er rene eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en bra bok på engelsk om avl og genetikk, spesielt med fokus på silkehøns:


 


"SILKIES and silkie bantams" av Sigrid van Dort


TuinVee 2010, ISBN 978-90-815539-1-9


192 sider, A4 format, full 4-farge med massevis av fotos.


 


 


http://tuinvee.nl


 


engelsk web-site: http://www.chickencolours.com


 


Rett til silkeboka: http://www.tuinvee.nl/pagina77.html


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de bra på alle andre måter, kan du evt. bruke dem sammen med den/de mest mørkhuda du har. (Vær obs på at begge foreldrene til disse kyllingene er splitta/ureine/heterozygoter når det gjelder svart hud.


 


Vanlig "hvit" hud er genetisk fm+/fm+. Ønsket for rentavlende svart hud er Fm/Fm. Alle kyllingene du evt får etter dem blit Fm/fm+


Siden Fm er dominant, vil heterozygoter(splitta) Fm/fm+  få svart hud, men vil ikke avle reint. Muligens vil de ikke bli fullt så mørke som Fm/Fm, men det varierer.


 


Videre avl: Fm/fm+ X Fm/Fm =  50% Fm/Fm, 50% Fm/fm+   Det blir nesten umulig å se forskjell på disse, så da må du evt bare plukke ut de aller mørkeste. (Se på fotsåler og tånegler)  


 


(Jeg har her bare tatt hensyn til genet Fm, Men det er også et annet gen Id (inhibitor of dermal melamin) som kan forhindre uttrykk av svart hud. det får vi heller komme tilbake til?)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig informasjon! Det er spennende dette med genetikken på fuglene :) Den ene kyllingen har fått mørkere hud nå, så kanskje den er Fm/fm+ da? Nei, skal handle inn litteratur om dette - føler det er mye jeg bør sette meg inn i før jeg evt prøver å avle fram "perfekte" fugler ut i fra halvbra avlsmateriale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er litt ok i engelsk, finnes det mye bra informasjon på nettet.


 


F.eks her: http://www.the-coop.org/forums/ubbthreads.php?ubb=cfrm&c=6


 


Her er det mye folk med viten, men vær obs på at ikke alle som presenterer skråsikre meninger om dette temaet er så oppegående som de later som – enten det er på engelsk eller norsk.  ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er redd det ikkje er mye rasetypisk. den til høyre er garantert blanding. da den har feil krops form, og ser ut og få normal fjærdrakt.


og den til høyre vert kansje ganske lik ein silke men vert mye grått eller svart brun lignende og langt fra rød hvertfall..


 


hadde eg fått klekket desse hadde eg stilt selger ein rekke spørsmål. for desse kan ikkje vere 100% silke..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...