Jump to content
Sign in to follow this  
Anda Anka

Hva er rugerutinene til moskusendene?

Recommended Posts

Har 2 ender (1 og 2 åringer) og en andrikk på 2 år. Noen av endene har i løpet av påsken lagt 6 egg i rugekassen som er veldig gledelig, problemet er at ingen av de ser ut til å ta ansvar for videre oppfølging. Endene er nede på vannet og svømmer og andrikken sitter bare utenfor kassen.

Skjønner at jeg må bestille bøker på emnet, men håpet dere her på forumet kunne gi meg noen gode råd. Skal endene legge egg en stund før de legger seg til å ruge dem? Bør jeg fjerne noen av eggene så det ikke blir så mange? Tåler de temperaturer på ned mot et par minusgrader? Har så lysst på andunger i år. I fjor hadde jeg en and som var ivrig på ruging i ca 14 dager, så mistet hun interessen og alle eggene ble ødelagt.

moskusender legger som regel 10-13 egg når de skal rugge. Og de legger dem som regel etter hverandre, vis ingen flytter dem da. Og legger hun dem inne i halm/flis? Eggen skal tårle ganske mye! Hun miste rugge lyst vis folk dytter og forstyrrer henne eller så går hun bare ut og bader litt. Håper dette hjalp litt :)

Bare la eggene ligge ,de finner som regel riktig tidsunkt selv og som hønsemann skriver så la de ligge mest mulig uforstyrret .Rugingen tar 35 dager så et er vår når andungene kommer :)

Takk for svarene:) Da slapper jeg av og lar anda styre opplegget sitt selv. Hun har lagt eggene i en eske med halm og spon under tak så de ligger tørrt. Gleder meg til å se hvordan det går videre.